post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5596",
"_fgd2wp_old_node_id": "1056",
"teaser_image": "5596",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5595,
"ID": 5595,
"post_author": "2003",
"post_content": "\u2013 F\u00f6rst t\u00e4nkte jag, vad\u00e5 vardag? Men sen kom jag p\u00e5 d\u00f6rren, den g\u00e5r vi ju igenom varje dag. Och gardinen, den h\u00e4nger d\u00e4r hela tiden vad vi \u00e4n g\u00f6r, s\u00e4ger Ellen Aronsson.\n\n\u2013 F\u00f6rst t\u00e4nkte jag, vad\u00e5 vardag? Men sen kom jag p\u00e5 d\u00f6rren, den g\u00e5r vi ju igenom varje dag. Och gardinen, den h\u00e4nger d\u00e4r hela tiden vad vi \u00e4n g\u00f6r, s\u00e4ger Ellen Aronsson.<\/strong><\/p>Hon f\u00f6rklarar att alla tog \u201dj\u00e4ttej\u00e4ttem\u00e5nga kort\u201d och p\u00e5 \u201dmassa olika saker\u201d.<\/strong><\/p>\u2013 Jag tog p\u00e5 Hugo n\u00e4r Hugo tog p\u00e5 mig, till\u00e4gger Alfred Holm.<\/strong><\/p>Det blev 800 bilder p\u00e5 tv\u00e5 veckor. Barnen i Skruvstads skola har hj\u00e4lpt V\u00e4rmlands museum att se sin samtid.<\/strong><\/p>
Museibes\u00f6kare fikar framf\u00f6r storbilden av Ella Sj\u00f6blom.<\/em><\/p>\u201dTa bilder p\u00e5 vad ni vill, visa hur er dag ser ut.\u201d Friheten fr\u00e5n museet togs tacksamt emot i den ordinarie skoldagen.<\/p>
Klassl\u00e4rarna Johanna G\u00e4rdestam och Maria Wallin ber\u00e4ttar att de fick fr\u00e5gan fr\u00e5n museets fotograf om de ville vara med och dokumentera det v\u00e4rml\u00e4ndska vardagslivet. <\/p>
\u2013 Och det ville vi s\u00e5 klart. P\u00e5 en s\u00e5 h\u00e4r liten skola \u00e4r det enkelt att svara ja. Vi \u00e4r tv\u00e5 pedagoger och 19 barn. Alla kan vara med och det g\u00e5r snabbt fr\u00e5n beslut till handling. <\/p>
Den lilla organisationen \u00e4r en stor f\u00f6rdel. Johanna j\u00e4mf\u00f6r med andra st\u00f6rre arbetsplatser d\u00e4r hon jobbat. <\/p>
\u2013 H\u00e4r kan verkligen hela skolan delta utan att det f\u00f6r den skull blir en j\u00e4ttegrej. Det \u00e4r l\u00e4ttarbetat.<\/p>
Men hon pekar ocks\u00e5 p\u00e5 att intryck utifr\u00e5n blir extra viktiga p\u00e5 en liten skola.<\/p>
\u2013 Eftersom vi inte \u00e4r s\u00e5 m\u00e5nga m\u00e5ste vi t\u00e4nka p\u00e5 att bredda perspektiven.<\/p>
Pedagogerna f\u00f6rs\u00f6ker ta vara p\u00e5 de tillf\u00e4llen som ges att jobba i projekt och g\u00e4rna med externa akt\u00f6rer. <\/p>
\u2013 Det ger arbetsgl\u00e4dje och nya infallsvinklar, b\u00e5de f\u00f6r oss och barnen. <\/p>
Tillsammans f\u00f6r andra<\/h2>
Kreativa arbetss\u00e4tt skapar en positiv spiral, menar l\u00e4rarna, d\u00e4r lusten att prova och l\u00e4ra nytt hela tiden uppmuntras. <\/p>
\u2013 Och det blir s\u00e5 tydligt att olika f\u00f6rm\u00e5gor beh\u00f6vs i olika situationer f\u00f6r att helheten ska bli bra. <\/p>
Det spelar ingen roll om det handlar om att s\u00e4tta upp en musikal, vilket p\u00e5g\u00e5r just f\u00f6r stunden, eller att dokumentera sin vardag i bilder. Barnen l\u00e4r sig samarbeta och ser vikten av att komplettera varandra. Att dessutom jobba med n\u00e5gon utifr\u00e5n och bli en del av ett st\u00f6rre sammanhang ger v\u00e4rdefulla erfarenheter.<\/p>
\u2013 N\u00e4r vi stod d\u00e4r p\u00e5 museet och barnen s\u00e5g sina bilder utst\u00e4llda var det s\u00e5 tydligt att vi gjort n\u00e5got tillsammans och f\u00f6r andra. Det blir en stolthet i gruppen kring det man \u00e5stadkommer. <\/p>
Samarbetet med museet b\u00f6rjade i all enkelhet. Lars kom ut och h\u00e4lsade p\u00e5, ber\u00e4ttade f\u00f6r eleverna hur han t\u00e4nkte och l\u00e4mnade tv\u00e5 kameror i klassen. F\u00f6r att f\u00f6rs\u00e4kra sig om att barnen skulle f\u00e5 sl\u00e4ppa loss garanterade han att kamerorna \u201dt\u00e5l att gr\u00e4vas ner i sand, dr\u00e4nkas i diskhon och sl\u00e4ngas i asfalten\u201d.<\/p>
Klassrumsgolvet \u00e4r fyllt av inplastade fotografier. Alfred Holm, Linn\u00e9a Thenman, Ellen Aronsson ber\u00e4ttar om alla bilder som visas p\u00e5 museet i Karlstad, och om hur hela klassen fick vara med p\u00e5 vernissagen.<\/em><\/p>\u2013 Vi dokumenterar mycket i den ordinarie verksamheten s\u00e5 det \u00e4r eleverna vana vid, men det h\u00e4r blev \u00e4nd\u00e5 annorlunda. Det skulle verkligen vara barnens bilder och vi skulle inte vara med och styra s\u00e4rskilt mycket. Bara se till att allt fungerade.<\/p>
Till en b\u00f6rjan fanns det n\u00e5got slags schema \u00f6ver vilka som skulle anv\u00e4nda kamerorna och n\u00e4r, men det visade sig b\u00e5de on\u00f6digt och kr\u00e5ngligt. Kamerorna cirkulerade naturligt i den \u00e5ldersblandade klassen och anv\u00e4ndes under hela skoldagarna, b\u00e5de p\u00e5 lektioner och p\u00e5 raster.<\/p>
\u2013 Det blev v\u00e4ldigt roligt och kreativt. Just att arbetet p\u00e5gick intensivt under tv\u00e5 veckor var bra, tycker l\u00e4rarna. Det skapade intresse och aktivitet under hela perioden. Ingen hann tr\u00f6ttna. <\/p>
L\u00e4r av bilderna<\/h2>
Maria och Johanna konstaterar att barn i dag \u00e4r v\u00e4ldigt bildmedvetna genom mobiler och sociala medier. De har l\u00e4tt f\u00f6r att t\u00e4nka i bilder och fr\u00e5gar inte efter f\u00f6rklarande ord. <\/p>
\u2013 Det \u00e4r sp\u00e4nnande att se vad barnen ser. Det blir mycket portr\u00e4tt av kompisar, men ocks\u00e5 n\u00e4rbilder p\u00e5 s\u00e5nt vi vuxna inte l\u00e4gger m\u00e4rke till. Jag tycker att vi kan l\u00e4ra oss av deras bilder, s\u00e4ger Johanna, och se vad de ser. <\/p>
Leken ute, i skogen och p\u00e5 g\u00e5rden, \u00e4r ett \u00e5terkommande motiv fr\u00e5n Skruvstad. H\u00e4star som hoppar och \u00e4lgar som slaktas, b\u00e5de p\u00e5 riktigt och p\u00e5 l\u00e5tsas. Rollekarna speglar i m\u00e5ngt och mycket bygdens vardag.<\/p>
\u2013 Att jobba med hemorten och n\u00e4rmilj\u00f6n \u00e4r en del av skolans uppdrag. Jag tycker att det h\u00e4r projektet gett nya tankar om hur man kan synligg\u00f6ra den vardagen.<\/p>
<\/p>
Johanna plockar bland bilderna och stannar till vid bollen mot himlen, en av de fyra som fotografen valt att f\u00f6rstora.<\/p>
\u2013 Jag hade aldrig sett det h\u00e4r \u00f6gonblicket. Och titta h\u00e4r, en n\u00e4rbild p\u00e5 grindstolpens tegelstenar, den som st\u00e5r d\u00e4r ute.<\/p>
Hon pekar genom f\u00f6nstret och ber\u00e4ttar att klassen samlas d\u00e4r nere vid stolpen n\u00e4r alla gemensamt ska g\u00e5 n\u00e5gonstans. F\u00f6r barnen \u00e4r st\u00e4llet en viktig vardagsplats, v\u00e4rd att studera p\u00e5 n\u00e4ra h\u00e5ll.<\/p>
\u2013 Jag tycker verkligen att bilderna startar samtal och v\u00e4cker nya tankar.<\/p>
Kort och konst i korridoren<\/h2>
Klassrumsgolvet \u00e4r fyllt av inplastade fotografier. Ellen och Alfred ber\u00e4ttar detaljerat om alla bilder som visas p\u00e5 museet i Karlstad, och om hur hela klassen fick vara med p\u00e5 vernissagen.<\/p>
\u2013 Det var kul. Tidningen kom dit ocks\u00e5.<\/p>
Men nu ska barnen g\u00f6ra en egen utst\u00e4llning i samband med att skolans musikal har premi\u00e4r om n\u00e5gra veckor, och alla mammor och pappor och syskon och sl\u00e4kt och s\u00e5nt kommer till skolan. <\/p>
\u2013 Och d\u00e5 blir det b\u00e5de kort och konst i korridoren, f\u00f6rklarar Ellen. <\/p>
Det p\u00e5g\u00e5r mycket skapande i Skruvstad. <\/p>
\u2013 Vi f\u00f6rs\u00f6ker verkligen att jobba kontinuerligt med kreativa l\u00e4rprocesser. Jag tror det handlar om den d\u00e4r arbetsgl\u00e4djen, s\u00e4ger Johanna. Den \u00e4r s\u00e5 viktig. Det ena ger det andra, och det blir l\u00e4tt att dra ig\u00e5ng, n\u00e4r b\u00e5de barn och personal trivs.<\/p>

Ellen Rosowski och Meja Oja Danielsson tillsammans med Johanna G\u00e4rdestam. Johanna ser att det arbetsklimat som skapas genom de kreativa processerna \u00e4rvs fr\u00e5n en klass till en annan, de yngre barnen l\u00e4r av de \u00e4ldre.<\/em><\/p>
<\/em>\u201dBilderna blir ett s\u00e4tt att se och komma n\u00e4ra barnens vardag. De v\u00e4cker nya tankar\u201d, tycker klassl\u00e4raren Maria Wallin. H\u00e4r sitter hon med Elina Oja N\u00e4sberg i kn\u00e4et.<\/p>Om Skruvstads skola<\/h3>
\u2022 F-3 skola samt fritidshem i Grums kommun.<\/p>
\u2022 H\u00e4r g\u00e5r 19 barn fr\u00e5n f\u00f6rskoleklass till trean.<\/p>
\u2022 Fyra pedagoger jobbar p\u00e5 skolan, tv\u00e5 l\u00e4rare och tv\u00e5 fritidspedagoger.<\/p>
Hall\u00e5 d\u00e4r Lars Sj\u00f6qvist,<\/h2>
fotograf p\u00e5 V\u00e4rmlands museum, som utrustade eleverna i Skruvstad skola med strykt\u00e5liga kameror och bad dem att under n\u00e5gra vanliga h\u00f6stveckor \u201dta bilder p\u00e5 vad ni vill\u201d.<\/p>
Vad hoppades du p\u00e5?<\/h4>
\u2013 Dokumentation av v\u00e5r samtid. Jag ville se vad barnen i Skruvstad ser i sin vardag. <\/p>
Vad fick du?<\/h4>
\u2013 Starka former och f\u00e4rger, lek och nyfikenhet. Det blev 800 h\u00e4rliga ocensurerade bilder. Det har varit superkul. <\/p>
Vad utm\u00e4rker bilder som tas av barn?<\/h4>
\u2013 Barn fokuserar p\u00e5 det som \u00e4r viktigt och pratar tydligt i sina bilder. Sen kanske de inte \u00e4r medvetna om vad de ber\u00e4ttar. Men det blir v\u00e4ldigt t\u00e4nkv\u00e4rt. Jag tycker att det har ett extra v\u00e4rde att barnen f\u00e5r jobba enbart med bild, och f\u00e5nga sina intryck utan text. Det g\u00f6rs inte s\u00e5 ofta.<\/p>
Slogs du av n\u00e5got speciellt i ber\u00e4ttelserna fr\u00e5n just den h\u00e4r milj\u00f6n?<\/h4>
\u2013 Kontakten med naturen, definitivt. Och sen var det mycket lek. Att Skruvstad \u00e4r en mindre skola i glesbygden p\u00e5verkar sj\u00e4lvklart. Naturen finns d\u00e4r precis utanf\u00f6r d\u00f6rren.<\/p>
Utrustade med kameror som t\u00e5l det mesta fick eleverna i Skruvstad skola uppdraget att dokumentera sin vardag. Emanuel Rosowski f\u00e5ngades p\u00e5 bild framf\u00f6r en fl\u00e4kt.<\/em><\/p>Hur t\u00e4nkte du kring valet av skola?<\/h4>
\u2013 Vi jobbar med tv\u00e5 kommuner per \u00e5r. F\u00f6r oss p\u00e5 museet \u00e4r det viktigt att olika sorters milj\u00f6er finns bevarade och dokumenterade. Vi vill ha hj\u00e4lp att se v\u00e5r samtid i V\u00e4rmland, och ur m\u00e5nga olika m\u00e4nniskors perspektiv. Vi beh\u00f6ver lyfta fram grupper vars vardag inte syns s\u00e5 ofta, som till exempel barn och gamla. Den h\u00e4r g\u00e5ngen valde vi en mindre skola i glesbygd, en milj\u00f6 som kanske inte finns kvar i framtiden.<\/p>
Finns det n\u00e5got tveksamt i att anv\u00e4nda barn och deras bilder?<\/h4>
\u2013 Nej, det tycker jag inte, s\u00e5 l\u00e4nge bilderna inte \u00e4r kr\u00e4nkande eller anv\u00e4nds kommersiellt. Sen har s\u00e5 klart alla f\u00f6r\u00e4ldrar gett sitt godk\u00e4nnande.<\/p>
I museets restaurang h\u00e4nger ett 40-tal av barnens bilder. Var det sv\u00e5rt att v\u00e4lja bland alla 800?<\/h4>
\u2013 Inte s\u00e4rskilt. Jag gjorde som jag alltid g\u00f6r d\u00e5 jag v\u00e4ljer bilder \u2013 letar intryck. \u00d6gonblick, form, ljus, komposition och inneh\u00e5ll styr valet. <\/p>
Varf\u00f6r \u00e4r fotograferna anonyma?<\/h4>
\u2013 Jag ser det som att alla barnen i Skruvstad har hj\u00e4lpts \u00e5t att dokumentera sin gemensamma vardag i skolan. Vilka som \u00e4r p\u00e5 bild eller vem som tagit bilderna \u00e4r inte viktigt. <\/p>
Vad h\u00e4nder med bilderna d\u00e5 de inte l\u00e4ngre \u00e4r utst\u00e4llda?<\/h4>
\u2013 De arkiveras digitalt p\u00e5 museet och sparas f\u00f6r framtiden. Bilderna visar hur barnen levde sin vardag i Grums 2014. Det \u00e4r ett bidrag till v\u00e4rml\u00e4nningarnas minne.<\/p>
Text: Helena S\u00f6derqvist
Bild: Stefan Barkman och barnen p\u00e5 Skruvstads skola<\/p>
Artikeln ing\u00e5r i magasinet Kreativa skolan<\/a> som gjorts av Pedagog V\u00e4rmland, Karlstads kommun och Region V\u00e4rmland f\u00f6r att visa upp det inspirerande skapande arbete som p\u00e5g\u00e5r i skolor och f\u00f6rskolor.<\/p>",
"post_date": "2015-09-22 08:52:11",
"post_excerpt": "\u2013 F\u00f6rst t\u00e4nkte jag, vad\u00e5 vardag? Men sen kom jag p\u00e5 d\u00f6rren, den g\u00e5r vi ju igenom varje dag. Och gardinen, den h\u00e4nger d\u00e4r hela tiden vad vi \u00e4n g\u00f6r, s\u00e4ger Ellen Aronsson.",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Kultur av vardagen",
"post_type": "post",
"slug": "kultur-av-vardagen",
"_thumbnail_id": "5596",
"_fgd2wp_old_node_id": "1056",
"teaser_image": "5596",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2015-09-22 08:52:11",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "kultur-av-vardagen",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2015-09-22 08:52:11",
"post_modified_gmt": "2015-09-22 08:52:11",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201509\/kultur-av-vardagen\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}