post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5567",
"_fgd2wp_old_node_id": "847",
"teaser_image": "5567",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5566,
"ID": 5566,
"post_author": "2003",
"post_content": "
<\/h2>Ett inspirerande m\u00f6te mellan konstn\u00e4rer och klass 9A<\/h2>
\u201dDet blir allvar av saken. P\u00e5 ett fritt och bra s\u00e4tt.\u201d Josefine Persson och Jacob Johansson i klass 9A p\u00e5 Silbodalskolan i \u00c5rj\u00e4ng ber\u00e4ttar om dagen d\u00e5 h\u00f6gstadiet flyttade till Kyrkerud. Ett inspirerande m\u00f6te med konstn\u00e4rer. Och med stafflier, breda penslar och gott om plats. \u2013 Milj\u00f6n betyder s\u00e5 mycket f\u00f6r lusten att skapa.<\/p>
Jacob och Josefine \u00e4r tillbaka i atelj\u00e9erna p\u00e5 folkh\u00f6gskolan, vandrar runt bland m\u00e5lningar, grafik och keramik. \u201dVilket st\u00e4lle, t\u00e4nk att f\u00e5 st\u00e5 och m\u00e5la en hel dag. Det \u00e4r s\u00e5 ljust och fint och rymligt. Man vill bara vara kvar.\u201d De undrar lite f\u00f6rsiktigt om det g\u00e5r att hyra en verkstad, \u201df\u00f6r en kv\u00e4ll typ, eller g\u00e5 n\u00e5gon kurs kanske\u201d.<\/p>
\u2013 Det \u00e4r s\u00e5n skillnad att m\u00e5la h\u00e4r. Det g\u00e5r n\u00e4stan inte att f\u00f6rklara men det k\u00e4nns, s\u00e4ger Josefine. Hon passar p\u00e5 att kika lite extra i varje vr\u00e5. Lyfter p\u00e5 de grafiska bladen, studerar verktyg och uppt\u00e4cker nya f\u00e4rger.<\/p>
<\/p>
Lena Hautoniemi Andersson, som \u00e4r konstn\u00e4r och l\u00e4rare p\u00e5 Kyrkeruds m\u00e5lerilinje, har inte tr\u00e4ffat Josefin och Jacob sedan de var h\u00e4r f\u00f6rra v\u00e5ren men minns deras m\u00e5lningar.<\/p>
\u2013 Och jag minns att du var sist ut ur salen, s\u00e4ger hon till Jacob. Jo, s\u00e5 var det. Han nickar. En hel dag med bild. Det g\u00e4llde att ta vara p\u00e5 den.<\/p>
Tv\u00e5 g\u00e5nger under sin tid p\u00e5 h\u00f6gstadiet i \u00c5rj\u00e4ng har eleverna haft bildprojekt i samarbete med folkh\u00f6gskolan. Kreativa dagar som resulterat i m\u00e5nga nya erfarenheter, och inte bara f\u00f6r de specialintresserade.<\/p>
\u2013 Det blev p\u00e5 riktigt f\u00f6r hela klassen. Alla l\u00e4gger s\u00e5 klart inte ner sig lika mycket men alla har respekt f\u00f6r \u00e4mnet p\u00e5 ett annat s\u00e4tt. Och det blir roligare d\u00e5, tycker Jacob och Josefine.<\/p>
<\/p>
I det f\u00f6rsta projektet, som de gjorde i sjuan, m\u00f6ttes \u00e4mnena matte och bild. F\u00f6rra \u00e5ret var det naturkunskap och bild, med inriktningen m\u00e4nniska och evolution. F\u00f6rberedelserna, i form av f\u00f6rel\u00e4sningar och m\u00f6jlighet att f\u00f6rankra sina id\u00e9er, skedde hemma p\u00e5 h\u00f6gstadieskolan innan det var dags att sl\u00e4ppa loss skapargl\u00e4djen i folkh\u00f6gskolans atelj\u00e9er.<\/p>
\u2013 Vi hade med oss skisser p\u00e5 temat sp\u00e5r och avtryck. Jag m\u00e5lade ett \u00f6ga, ber\u00e4ttar Jacob.<\/p>
Eleverna fick sj\u00e4lva v\u00e4lja teknik. M\u00e5leri, skulptur, keramik, grafik och textil erbj\u00f6ds fr\u00e5n Kyrkerud. Arbetet skedde i sm\u00e5 grupper under ledning av folkh\u00f6gskolans pedagoger och med klassernas mentorer som st\u00f6d. Silbodalskolans alla sjuor och \u00e5ttor \u2013 150 elever \u2013 deltog under tv\u00e5 dagar i juni. Produktionen imponerar. D\u00e4r finns DNA-molekyler, spermier, nervtr\u00e5dar, v\u00e4xter, blodomlopp, hj\u00e4rtan\u2026 fast inga vanliga smileyhj\u00e4rtan, utan riktiga med klaffar och vener.<\/p>
\u2013 Allt st\u00e4lldes ut p\u00e5 Travmuseet. B\u00e5de skolans elever och allm\u00e4nheten hade under tv\u00e5 h\u00f6stveckor m\u00f6jlighet att se de arbeten som p\u00e5 sikt kommer att smycka den nya h\u00f6gstadieskolan i \u00c5rj\u00e4ng.<\/p>
<\/p>
Grafiken finns redan uppsatt i matsalen men \u00f6vriga konstverk bidar tiden nerpackade. Silbodalskolan \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande invaderad av gr\u00e4vskopor. Av bildsalen finns bara n\u00e5gra ytterv\u00e4ggar kvar och lektionerna \u00e4r tillf\u00e4lligt flyttade till gymnasieskolan.<\/p>
\u2013 Men sen n\u00e4r bygget \u00e4r klart hoppas vi kunna h\u00e4nga upp det mesta, s\u00e4ger Cecilia Gustafsson, skolans bildl\u00e4rare. Det \u00e4r hon som varit den drivande kraften i b\u00e5da projekten, tillsammans med kollegor fr\u00e5n matte och no-sidan. Cecilia vill skapa m\u00f6ten f\u00f6r sina elever, b\u00e5de \u00f6ver \u00e4mnesgr\u00e4nser och genom olika former av kultur. Hon vill ocks\u00e5 att det ska vara f\u00f6r alla.<\/p>
\u2013 Det finns s\u00e5 m\u00e5nga barn som aldrig f\u00e5r uttrycka sig. Upplevelsen av att skapa \u00e4r s\u00e5 viktig. Vi f\u00e5r inte gl\u00f6mma bort det.<\/p>
Visst \u00f6nskar hon kontinuitet, fler dagar och stabila former f\u00f6r finansiering men man m\u00e5ste b\u00f6rja n\u00e5gonstans. Och ett projekt per \u00e5r \u00e4r l\u00e5ngt mycket b\u00e4ttre \u00e4n ingenting.<\/p>
<\/p>
Hon ber\u00e4ttar om starten f\u00f6r tv\u00e5 \u00e5r sedan. Hur det fanns en \u00f6nskan bland l\u00e4rarna p\u00e5 h\u00f6gstadiet om att g\u00f6ra n\u00e5got tillsammans, \u00f6ver \u00e4mnesgr\u00e4nserna. Tanken att samverka med Kyrkeruds folkh\u00f6gskola l\u00e5g ocks\u00e5 n\u00e4ra till hands. H\u00e4r finns den kreativa milj\u00f6n med stora atelj\u00e9er och pedagoger med specialkompetens. Skolorna ligger bara tv\u00e5 kilometer fr\u00e5n varandra men m\u00f6tesplatserna i vardagen \u00e4r \u00e4nd\u00e5 f\u00e5. Varken Josefine eller Jacob hade till exempel bes\u00f6kt Kyrkerud tidigare. Lektionerna i sjuan var f\u00f6rsta g\u00e5ngen.<\/p>
Samarbetet mellan skolorna har berikat \u00e5t m\u00e5nga h\u00e5ll.<\/p>
\u2013 P\u00e5 Kyrkerud finns m\u00f6jligheter vi aldrig kommer i n\u00e4rheten av. Konstn\u00e4rernas kunnande, lokalerna, materialet, ja allt. D\u00e4r jobbade vi med 12 till 14 elever per grupp under en hel dag. Cecilia j\u00e4mf\u00f6r med att ha 28 i helklass en bildtimme per vecka.<\/p>
\u2013 Klart det \u00e4r stor skillnad som ger helt andra upplevelser.<\/p>
F\u00f6r pedagogerna p\u00e5 Kyrkerud \u00e4r det viktigt att \u00f6ppna skolan ut\u00e5t och p\u00e5 ett tydligare s\u00e4tt bli en del av \u00c5rj\u00e4ng. Att ta emot elever fr\u00e5n h\u00f6gstadiet ger en ny sorts energi, tycker de.<\/p>
\u2013 Just nu jobbar vi \u00e4ven med barn fr\u00e5n f\u00f6rskolan och l\u00e5gstadiet. Det \u00e4r ocks\u00e5 ett projekt inom Skapande skola. Barnen f\u00e5r en chans att se en v\u00e4rld de kanske inte m\u00f6ter varken i skolan eller hemma. H\u00e4r \u00e4r allt till\u00e5tet. Man f\u00e5r m\u00e5la som man vill.<\/p>
Det \u00e4r bra f\u00f6r kreativiteten, konstaterar Lena Hautoniemi Andersson. Sen \u00e4r fr\u00e5gest\u00e4llningarna de samma oavsett \u00e5lder p\u00e5 eleverna, menar hon.<\/p>
\u2013 Vad ska jag m\u00e5la? Hur ska jag g\u00f6ra? Och hur f\u00e5r jag dit det?<\/p>
<\/p>
Lena gillar de pedagogiska utmaningarna. Hon tycker att alla barn skulle ges m\u00f6jlighet att testa riktiga material och m\u00e5la vid staffli i en lokal d\u00e4r det inte g\u00f6r n\u00e5got om det kommer f\u00e4rg p\u00e5 golvet. Cecilia h\u00e5ller med och hoppas p\u00e5 en forts\u00e4ttning. Hon tycker att samarbetet med Kyrkerud har varit b\u00e5de smidigt och givande.<\/p>
\u2013 Planeringen tog kanske en termin, innan allt var organiserat och finansierat. Vi b\u00f6rjade prata runt jul och i juni genomf\u00f6rdes projektet. Pengarna kommer fr\u00e5n Skapande skola och Statens kulturr\u00e5d.<\/p>
Mikael Engelbrektsson, musikskolans rektor i \u00c5rj\u00e4ng, \u00e4r spindeln i alla ans\u00f6kningar till kulturr\u00e5det. En grupp kulturintresserade pedagoger fr\u00e5n kommunens grundskolor tr\u00e4ffas regelbundet f\u00f6r att utbyta och diskutera id\u00e9er.<\/p>
\u2013 Det \u00e4r en j\u00e4ttebra form och utan Skapande skola hade v\u00e5rt senaste projekt inte varit mj\u00f6ligt, s\u00e4ger Cecilia, men bidraget f\u00e5r man bara en g\u00e5ng. Hon po\u00e4ngterar att det beh\u00f6vs kontinuitet och driftiga skolledningar som ser nyttan av kreativa samarbetsformer \u00f6ver \u00e4mnesgr\u00e4nser. F\u00f6r att upprepa och g\u00e4rna permanenta de goda exemplen kr\u00e4vs pengar i den egna skolbudgeten.<\/p>
\u2013 Sj\u00e4lvklart skulle vi vilja jobba s\u00e5 h\u00e4r varje \u00e5r.<\/p>
Text: Helena S\u00f6derqvist | Foto: \u00d8yvind Lund<\/p>
Stort tack till www.kulturiskolan.se<\/a> f\u00f6r l\u00e5net av texten. Kultur i skolan \u00e4r en verksamhet inom Region V\u00e4rmland som har till uppgift att samordna och utveckla det regionala arbetet med kultur i skolan.<\/em><\/p>",
"post_date": "2015-02-18 11:08:56",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Det blir allvar av saken",
"post_type": "post",
"slug": "det-blir-allvar-av-saken",
"_thumbnail_id": "5567",
"_fgd2wp_old_node_id": "847",
"teaser_image": "5567",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2015-02-18 11:08:56",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "det-blir-allvar-av-saken",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2015-02-18 11:08:56",
"post_modified_gmt": "2015-02-18 11:08:56",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201502\/det-blir-allvar-av-saken\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}