Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
På SFI i Arvika märkte lärarna att de hade svårt att få med alla elever i undervisningen. Det var alltid några elever som inte hängde med och kanske plötsligt slutade komma till skolan. Det här var elever som hade PTSD (posttraumatiskt stressyndrom), annan flyktingrelaterad stress eller andra speciella omständigheter som gjorde att de inte klarade av den vanliga undervisningen. Och lärarna insåg att skolan inte hade någonting att erbjuda de här eleverna. Därför startade de en anpassad studiegrupp där de arbetar på ett sätt som passar bättre för de som känner oro, har svårt att sova eller svårt att koncentrera sig.
Nima Ismael Daher tränar på namn på frukter och grönsaker med hjälp av läraren Anna-Maria Nykvist.
– Tidigare försökte jag snickra ihop något i den ordinarie undervisningen men då fick de andra eleverna vänta och man är bara en lärare i klassrummet, så det blev svårt, säger Anna-Maria Nykvist. Nu har vi en mindre grupp och är två lärare, så vi kan jobba mer individanpassat. Vi har läsplattor med bra appar, som eleverna använder för att träna på olika saker på sin egen nivå, i sin egen takt. Det är bra både för de som är snabba och de som behöver träna mer.
Idag är det två elever som ska jobba med allemansrätten med gruppens andra lärare Johanna Strand, så de går till ett eget grupprum. Kvar i klassrummet blir några elever som är analfabeter, de kan alltså inte läsa och skriva på sitt modersmål, och det gör det mycket svårare att lära sig ett nytt språk. Nima jobbar med namn på frukt och grönsaker och att uttrycka vad hon tycker om och inte tycker om.
– Jag försöker koppla undervisningen till praktiska aktiviteter, säger Anna-Maria Nykvist. Vi ska skriva en shoppinglista med frukter och sedan ska vi gå till affären och handla innan vi gör fruktsallad och äter.
– Vi jobbar mycket muntligt, för att öka elevernas ordförråd. Och för de som är analfabeter är det lättare att börja med ljud, som vi sedan kopplar till bokstäver. Att lära sig läsa och skriva kan vara ett nästan oöverstigligt mål om man inte hållt i en penna tidigare. Så det gäller att ha många delmål.
– Vi jobbar också med rörelsepauser, säger Lasse Uppvall. Det är inte så lätt att koncentrera sig på skolarbete om man är orolig över sina släktingar i Irak. En stunds rörelser hjälper till med att landa i nuet och få energi till att arbeta igen. För den som oroar sig mycket är det vilande att få vara här och nu en stund – som man måste vara om man balanserar på ett ben till exempel.
Eleverna går igenom orden sjö, kust, öst och väst. Och var ligger Arvika på kartan egentligen?
När en elev kommer med i den anpassade studiegruppen brukar det gå till så att en lärare tar upp frågan med lärar-kollegorna på ett möte. Sedan frågar Anna-Maria eleven och om hen vill vara med har de ett inskrivningssamtal där hon berättar att det ingår i ett projekt och sätter upp mål tillsammans med eleven. Det kan vara att lära sig forma bokstäver, lära sig bokstavsljuden, att komma till skolan över huvud taget eller att klara D-kursen. De går inte alltid in på eventuella personliga problem.
– Det kan vara första gången de träffar mig och då är det inte säkert att vi kommer in på personliga saker. Det kan komma senare när vi lär känna varandra. Det jag förstått är unikt med vårt arbete är att vi inte kräver någon remiss för att ingå i gruppen och att vi har elever på alla nivåer – A, B, C och D-nivå.
Inspirationen har lärarna bland annat hämtat från PTSD-center i Malmö och Hyllie Park folkhögskolas SFI-undervisning som är anpassad för elever med kort skolbakgrund eller psykosociala problem. Metoden de jobbar med i Arvika kan sammanfattas så här:
Arbetet med anpassad studiegrupp har fått stöd från Skolverket och är ett projekt som pågår under 2014.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5549", "_fgd2wp_old_node_id": "684", "teaser_image": "5549", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "related_title": "Fr\u00e5ga Anna-Maria om anpassad studiegrupp p\u00e5 SFI", "_related_title": "field_61d462b9716a3" }, "id": 5548, "ID": 5548, "post_author": "2003", "post_content": "P\u00e5 SFI i Arvika m\u00e4rkte l\u00e4rarna att de hade sv\u00e5rt att f\u00e5 med alla elever i undervisningen. Det var alltid n\u00e5gra elever som inte h\u00e4ngde med och kanske pl\u00f6tsligt slutade komma till skolan. Det h\u00e4r var elever som hade PTSD (posttraumatiskt stressyndrom), annan flyktingrelaterad stress eller andra speciella omst\u00e4ndigheter som gjorde att de inte klarade av den vanliga undervisningen. Och l\u00e4rarna ins\u00e5g att skolan inte hade n\u00e5gonting att erbjuda de h\u00e4r eleverna. D\u00e4rf\u00f6r startade de en anpassad studiegrupp d\u00e4r de arbetar p\u00e5 ett s\u00e4tt som passar b\u00e4ttre f\u00f6r de som k\u00e4nner oro, har sv\u00e5rt att sova eller sv\u00e5rt att koncentrera sig.<\/p>
Nima Ismael Daher tr\u00e4nar p\u00e5 namn p\u00e5 frukter och gr\u00f6nsaker med hj\u00e4lp av l\u00e4raren Anna-Maria Nykvist.<\/em><\/p>Individanpassat i mindre grupp<\/h2>
\u2013 Tidigare f\u00f6rs\u00f6kte jag snickra ihop n\u00e5got i den ordinarie undervisningen men d\u00e5 fick de andra eleverna v\u00e4nta och man \u00e4r bara en l\u00e4rare i klassrummet, s\u00e5 det blev sv\u00e5rt, s\u00e4ger Anna-Maria Nykvist. Nu har vi en mindre grupp och \u00e4r tv\u00e5 l\u00e4rare, s\u00e5 vi kan jobba mer individanpassat. Vi har l\u00e4splattor med bra appar, som eleverna anv\u00e4nder f\u00f6r att tr\u00e4na p\u00e5 olika saker p\u00e5 sin egen niv\u00e5, i sin egen takt. Det \u00e4r bra b\u00e5de f\u00f6r de som \u00e4r snabba och de som beh\u00f6ver tr\u00e4na mer.<\/p>
Idag \u00e4r det tv\u00e5 elever som ska jobba med allemansr\u00e4tten med gruppens andra l\u00e4rare Johanna Strand, s\u00e5 de g\u00e5r till ett eget grupprum. Kvar i klassrummet blir n\u00e5gra elever som \u00e4r analfabeter, de kan allts\u00e5 inte l\u00e4sa och skriva p\u00e5 sitt modersm\u00e5l, och det g\u00f6r det mycket sv\u00e5rare att l\u00e4ra sig ett nytt spr\u00e5k. Nima jobbar med namn p\u00e5 frukt och gr\u00f6nsaker och att uttrycka vad hon tycker om och inte tycker om.<\/p>
\u2013 Jag f\u00f6rs\u00f6ker koppla undervisningen till praktiska aktiviteter, s\u00e4ger Anna-Maria Nykvist. Vi ska skriva en shoppinglista med frukter och sedan ska vi g\u00e5 till aff\u00e4ren och handla innan vi g\u00f6r fruktsallad och \u00e4ter.<\/p>
\u2013 Vi jobbar mycket muntligt, f\u00f6r att \u00f6ka elevernas ordf\u00f6rr\u00e5d. Och f\u00f6r de som \u00e4r analfabeter \u00e4r det l\u00e4ttare att b\u00f6rja med ljud, som vi sedan kopplar till bokst\u00e4ver. Att l\u00e4ra sig l\u00e4sa och skriva kan vara ett n\u00e4stan o\u00f6verstigligt m\u00e5l om man inte h\u00e5llt i en penna tidigare. S\u00e5 det g\u00e4ller att ha m\u00e5nga delm\u00e5l.<\/p>
Vilar tankarna med r\u00f6relser<\/h2>
\u2013 Vi jobbar ocks\u00e5 med r\u00f6relsepauser, s\u00e4ger Lasse Uppvall. Det \u00e4r inte s\u00e5 l\u00e4tt att koncentrera sig p\u00e5 skolarbete om man \u00e4r orolig \u00f6ver sina sl\u00e4ktingar i Irak. En stunds r\u00f6relser hj\u00e4lper till med att landa i nuet och f\u00e5 energi till att arbeta igen. F\u00f6r den som oroar sig mycket \u00e4r det vilande att f\u00e5 vara h\u00e4r och nu en stund - som man m\u00e5ste vara om man balanserar p\u00e5 ett ben till exempel.<\/p>
Eleverna g\u00e5r igenom orden sj\u00f6, kust, \u00f6st och v\u00e4st. Och var ligger Arvika p\u00e5 kartan egentligen?<\/em><\/p>N\u00e4r en elev kommer med i den anpassade studiegruppen brukar det g\u00e5 till s\u00e5 att en l\u00e4rare tar upp fr\u00e5gan med l\u00e4rar-kollegorna p\u00e5 ett m\u00f6te. Sedan fr\u00e5gar Anna-Maria eleven och om hen vill vara med har de ett inskrivningssamtal d\u00e4r hon ber\u00e4ttar att det ing\u00e5r i ett projekt och s\u00e4tter upp m\u00e5l tillsammans med eleven. Det kan vara att l\u00e4ra sig forma bokst\u00e4ver, l\u00e4ra sig bokstavsljuden, att komma till skolan \u00f6ver huvud taget eller att klara D-kursen. De g\u00e5r inte alltid in p\u00e5 eventuella personliga problem.<\/p>
\u2013 Det kan vara f\u00f6rsta g\u00e5ngen de tr\u00e4ffar mig och d\u00e5 \u00e4r det inte s\u00e4kert att vi kommer in p\u00e5 personliga saker. Det kan komma senare n\u00e4r vi l\u00e4r k\u00e4nna varandra. Det jag f\u00f6rst\u00e5tt \u00e4r unikt med v\u00e5rt arbete \u00e4r att vi inte kr\u00e4ver n\u00e5gon remiss f\u00f6r att ing\u00e5 i gruppen och att vi har elever p\u00e5 alla niv\u00e5er - A, B, C och D-niv\u00e5.<\/p>
Inspiration fr\u00e5n Malm\u00f6<\/h2>
Inspirationen har l\u00e4rarna bland annat h\u00e4mtat fr\u00e5n PTSD-center i Malm\u00f6 och Hyllie Park folkh\u00f6gskolas SFI-undervisning som \u00e4r anpassad f\u00f6r elever med kort skolbakgrund eller psykosociala problem. Metoden de jobbar med i Arvika kan sammanfattas s\u00e5 h\u00e4r:<\/p>
- En mindre grupp skapar trygghet<\/li>
- Hemklassrum - de \u00e4r alltid i samma sal<\/li>
- Jobbar mycket med igenk\u00e4nning och repetition<\/li>
- Fasta rutiner<\/li>
- Lugnare tempo och m\u00e5nga korta pauser<\/li>
- R\u00f6relse p\u00e5 schemat<\/li>
- Minnestr\u00e4ning<\/li>
- Fysiska \u00f6vningar i samband med spr\u00e5ktr\u00e4ning - learn by doing<\/li><\/ul>
Arbetet med anpassad studiegrupp har f\u00e5tt st\u00f6d fr\u00e5n Skolverket och \u00e4r ett projekt som p\u00e5g\u00e5r under 2014.<\/p>", "post_date": "2014-09-02 12:20:13", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Svenskundervisning i en orolig v\u00e4rld", "post_type": "post", "slug": "svenskundervisning-i-en-orolig-varld", "_thumbnail_id": "5549", "_fgd2wp_old_node_id": "684", "teaser_image": "5549", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "related_title": "Fr\u00e5ga Anna-Maria om anpassad studiegrupp p\u00e5 SFI", "_related_title": "field_61d462b9716a3", "post_date_gmt": "2014-09-02 12:20:13", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "svenskundervisning-i-en-orolig-varld", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2014-09-02 12:20:13", "post_modified_gmt": "2014-09-02 12:20:13", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201409\/svenskundervisning-i-en-orolig-varld\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "