Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Så här i EU-valtider kommer en hälsning från Peter Wall som undersökt hur undervisning om politik ser ut i skolan.
I läroplanens centrala innehåll för samhällskunskap står det att undervisningen om Sveriges politiska system skall ta upp den kommunala, regionala, nationella och europeiska nivån. Och när det gäller undervisningen om politik på EU-nivå ser Peter Wall att det finns mycket att utveckla. I sin Lic-avhandling har han intervjuat 18 So-lärare i sex kommuner och upptäckt att de flesta undervisar förhållandevis lite om vad EU-politiken innebär för dagens svenska medborgare.
Peter Wall har undersökt hur So-lärare undervisar om politik på nationell och europeisk nivå. Peter är doktorand vid Karlstads universitet och verksamhetsutvecklare på Karlstads kommun.
– Många undervisar till exempel om EU i samband med andra världskriget och då kan ämnet uppfattas som något historiskt, som inte har så mycket med nutiden att göra, säger Peter Wall. Och de som tar upp politiska frågor i undervisningen låter oftast eleverna argumentera för eller emot EU. Det handlar alltså mer om folkomröstningsfrågan 20 år tillbaka i tiden än om aktuella frågor om hur vi idag vill att EU skall utvecklas.
– När lärarna undervisar om nationell politik poängterar lärarna ofta att det är viktigt att eleverna ska engagera sig, inte bli soffliggare utan gå och rösta. Men det perspektivet saknas till stor del när det gäller EU-undervisningen. Det finns en risk att undervisningen förmedlar att EU är någonting långt borta i Bryssel som bestämmer över oss och som inte går att påverka.
Den 25 maj är det val till Europaparlamentet och fram till dess kommer det att finnas mycket material om europeisk politik på partiernas webbplatser och i media.
– Som medborgare behöver man veta vilken politik de olika partierna vill bedriva på de olika nivåerna för den skiljer sig mellan partierna. Det finns en höger-vänsterskala även i den europeiska politiken där högern lägger mer vikt vid företagandet i Europa och vänstern mer på sociala välfärdssystem och mot att missbruka arbetstagares utsatthet, till exempel.
Inom tysk politikdidaktik har det forskats mycket kring vad undervisningen bör behandla för att ge eleverna de kunskaper de behöver för att utvecklas till aktiva demokratiska medborgare som själva kan tänka ut vad de kan göra för att påverka politiken. Forskarna har enats om tre grundläggande principer som bör vara utgångspunkten för all politikundervisning:
– Den sista principen handlar alltså om att eleverna ska komma fram till vad de själva vill göra, säger Peter Wall. Nöjer jag mig med att rösta, ska jag höra av mig till mina lokala politiker eller skriva insändare? Undervisningen om nationell politik verkar följa de här principerna men i undervisningen om EU finns det inte så mycket av den tredje principen som handlar om att eleverna ska få komma fram till vad de tycker och hur de vill påverka.
– Lärarna skulle kunna härma sin egen undervisning om den nationella politiken och använda den som mall när de undervisar om politik på europeisk nivå. Det tror jag skulle innebära att eleverna tydligare såg den europeiska beslutsnivån som en del av Sveriges demokratiska system.
Just nu finns det ett gyllene tillfälle att prata om EU i samband med valet i maj. Partierna kommer att satsa extra mycket på att nå ut med sin politik detta supervalår då det för första gången är val till samtliga fyra beslutsnivåer.
Här finns avhandlingen om EU-undervisning i en kortare populärversion och här kan du läsa avhandlingen i sin helhet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5518", "_fgd2wp_old_node_id": "567", "teaser_image": "5518", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "related_title": "St\u00e4ll en fr\u00e5ga till Peter Wall om EU-undervisning", "_related_title": "field_61d462b9716a3", "collection-teaser_right_0_teaser_right": "9143", "collection-teaser_right": "2", "_collection-teaser_right": "field_61d462b4d467e", "collection-teaser_right_1_teaser_right": "9143" }, "id": 5517, "ID": 5517, "post_author": "2003", "post_content": "S\u00e5 h\u00e4r i EU-valtider kommer en h\u00e4lsning fr\u00e5n Peter Wall som unders\u00f6kt hur undervisning om politik ser ut i skolan.<\/p>
I l\u00e4roplanens centrala inneh\u00e5ll f\u00f6r samh\u00e4llskunskap st\u00e5r det att undervisningen om Sveriges politiska system skall ta upp den kommunala, regionala, nationella och europeiska niv\u00e5n. Och n\u00e4r det g\u00e4ller undervisningen om politik p\u00e5 EU-niv\u00e5 ser Peter Wall att det finns mycket att utveckla. I sin Lic-avhandling har han intervjuat 18 So-l\u00e4rare i sex kommuner och uppt\u00e4ckt att de flesta undervisar f\u00f6rh\u00e5llandevis lite om vad EU-politiken inneb\u00e4r f\u00f6r dagens svenska medborgare.<\/p>
Peter Wall har unders\u00f6kt hur So-l\u00e4rare undervisar om politik p\u00e5 nationell och europeisk niv\u00e5. Peter \u00e4r doktorand vid Karlstads universitet och verksamhetsutvecklare p\u00e5 Karlstads kommun.<\/em><\/p>EU som historia<\/h2>
\u2013 M\u00e5nga undervisar till exempel om EU i samband med andra v\u00e4rldskriget och d\u00e5 kan \u00e4mnet uppfattas som n\u00e5got historiskt, som inte har s\u00e5 mycket med nutiden att g\u00f6ra, s\u00e4ger Peter Wall. Och de som tar upp politiska fr\u00e5gor i undervisningen l\u00e5ter oftast eleverna argumentera f\u00f6r eller emot EU. Det handlar allts\u00e5 mer om folkomr\u00f6stningsfr\u00e5gan 20 \u00e5r tillbaka i tiden \u00e4n om aktuella fr\u00e5gor om hur vi idag vill att EU skall utvecklas.<\/p>
\u2013 N\u00e4r l\u00e4rarna undervisar om nationell politik po\u00e4ngterar l\u00e4rarna ofta att det \u00e4r viktigt att eleverna ska engagera sig, inte bli soffliggare utan g\u00e5 och r\u00f6sta. Men det perspektivet saknas till stor del n\u00e4r det g\u00e4ller EU-undervisningen. Det finns en risk att undervisningen f\u00f6rmedlar att EU \u00e4r n\u00e5gonting l\u00e5ngt borta i Bryssel som best\u00e4mmer \u00f6ver oss och som inte g\u00e5r att p\u00e5verka.<\/p>
Den 25 maj \u00e4r det val till Europaparlamentet och fram till dess kommer det att finnas mycket material om europeisk politik p\u00e5 partiernas webbplatser och i media.<\/em><\/p>\u2013 Som medborgare beh\u00f6ver man veta vilken politik de olika partierna vill bedriva p\u00e5 de olika niv\u00e5erna f\u00f6r den skiljer sig mellan partierna. Det finns en h\u00f6ger-v\u00e4nsterskala \u00e4ven i den europeiska politiken d\u00e4r h\u00f6gern l\u00e4gger mer vikt vid f\u00f6retagandet i Europa och v\u00e4nstern mer p\u00e5 sociala v\u00e4lf\u00e4rdssystem och mot att missbruka arbetstagares utsatthet, till exempel.<\/p>
Vad tycker jag i olika politiska fr\u00e5gor?<\/h2>
Inom tysk politikdidaktik har det forskats mycket kring vad undervisningen b\u00f6r behandla f\u00f6r att ge eleverna de kunskaper de beh\u00f6ver f\u00f6r att utvecklas till aktiva demokratiska medborgare som sj\u00e4lva kan t\u00e4nka ut vad de kan g\u00f6ra f\u00f6r att p\u00e5verka politiken. Forskarna har enats om tre grundl\u00e4ggande principer som b\u00f6r vara utg\u00e5ngspunkten f\u00f6r all politikundervisning:<\/p>
- Eleverna f\u00e5r inte p\u00e5tvingas en s\u00e4rskild uppfattning<\/li>
- Politiskt kontroversiella fr\u00e5gor m\u00e5ste behandlas som kontroversiella i undervisningen<\/li>
- Eleverna ska f\u00e5 m\u00f6jlighet att analysera politiska fr\u00e5gor, komma fram till vad de sj\u00e4lva tycker och fundera \u00f6ver hur de skulle kunna handla i enlighet med sitt intresse<\/li><\/ol>
\u2013 Den sista principen handlar allts\u00e5 om att eleverna ska komma fram till vad de sj\u00e4lva vill g\u00f6ra, s\u00e4ger Peter Wall. N\u00f6jer jag mig med att r\u00f6sta, ska jag h\u00f6ra av mig till mina lokala politiker eller skriva ins\u00e4ndare? Undervisningen om nationell politik verkar f\u00f6lja de h\u00e4r principerna men i undervisningen om EU finns det inte s\u00e5 mycket av den tredje principen som handlar om att eleverna ska f\u00e5 komma fram till vad de tycker och hur de vill p\u00e5verka.<\/p>
H\u00e4rma sin egen undervisning<\/h2>
\u2013 L\u00e4rarna skulle kunna h\u00e4rma sin egen undervisning om den nationella politiken och anv\u00e4nda den som mall n\u00e4r de undervisar om politik p\u00e5 europeisk niv\u00e5. Det tror jag skulle inneb\u00e4ra att eleverna tydligare s\u00e5g den europeiska beslutsniv\u00e5n som en del av Sveriges demokratiska system.<\/p>
Just nu finns det ett gyllene tillf\u00e4lle att prata om EU i samband med valet i maj. Partierna kommer att satsa extra mycket p\u00e5 att n\u00e5 ut med sin politik detta superval\u00e5r d\u00e5 det f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen \u00e4r val till samtliga fyra beslutsniv\u00e5er.<\/p>
H\u00e4r finns avhandlingen om EU-undervisning i en kortare popul\u00e4rversion<\/a> och h\u00e4r kan du l\u00e4sa avhandlingen i sin helhet<\/a>.<\/p>", "post_date": "2014-04-14 07:15:50", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Unikt tillf\u00e4lle att undervisa om hur EU ber\u00f6r oss", "post_type": "post", "slug": "unikt-tillfalle-att-undervisa-om-hur-eu-beror-oss", "_thumbnail_id": "5518", "_fgd2wp_old_node_id": "567", "teaser_image": "5518", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "related_title": "St\u00e4ll en fr\u00e5ga till Peter Wall om EU-undervisning", "_related_title": "field_61d462b9716a3", "collection-teaser_right_0_teaser_right": "9143", "collection-teaser_right": "2", "_collection-teaser_right": "field_61d462b4d467e", "collection-teaser_right_1_teaser_right": "9143", "post_date_gmt": "2014-04-14 07:15:50", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "unikt-tillfalle-att-undervisa-om-hur-eu-beror-oss", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2014-04-14 07:15:50", "post_modified_gmt": "2014-04-14 07:15:50", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201404\/unikt-tillfalle-att-undervisa-om-hur-eu-beror-oss\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "