post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5491",
"_fgd2wp_old_node_id": "297",
"teaser_image": "5491",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5490,
"ID": 5490,
"post_author": "2003",
"post_content": "Skolor som har \u201dbara sl\u00f6jd\u201d p\u00e5 schemat, med tillg\u00e5ng till tv\u00e5 l\u00e4rare och tv\u00e5 sl\u00f6jdlokaler, v\u00e4xer i antal, s\u00e4ger Peter Hasselskog, lektor vid sl\u00f6jdl\u00e4rarutbildningen.<\/p>\n\n

Peter Hasselskog \u00e4r sl\u00f6jdforskare och lektor vid sl\u00f6jdl\u00e4rarutbildningen p\u00e5 G\u00f6teborgs universitet, HDK. Han har varit med i arbetet med sl\u00f6jd\u00e4mnets kursplan i Lgr11 och gjort st\u00f6dmaterial kring kursplanen f\u00f6r sl\u00f6jd. Vi bad honom f\u00f6rklara hur han t\u00e4nker kring sl\u00f6jd\u00e4mnet.<\/em><\/p>M\u00e5nga skolor har sl\u00f6jd uppdelat terminsvis mellan textilsl\u00f6jd och tr\u00e4-och metallsl\u00f6jd, \u00e4nd\u00e5 \u00e4r sl\u00f6jd ett \u00e4mne. Hur \u00e4r det t\u00e4nkt att fungera?<\/h3>
Jag \u00e4r inte s\u00e4ker p\u00e5 att det finns ett svar p\u00e5 \u201dhur det \u00e4r t\u00e4nkt att fungera\u201d. Mitt syns\u00e4tt \u00e4r att varje ny l\u00e4ro- och kursplan speglar m\u00e5l och f\u00f6rv\u00e4ntningar p\u00e5 ett \u00e4mne utifr\u00e5n hur tiden och samh\u00e4llet ser ut n\u00e4r den skrivs. Hur ett \u00e4mne organiseras i skolan \u00e4r i st\u00f6rre utstr\u00e4ckning p\u00e5verkat av l\u00e4roplan, l\u00e4rarutbildning och s\u00e4tten att bygga och disponera skolor n\u00e4r de antogs\/genomf\u00f6rdes\/byggdes.<\/p>
Att sl\u00f6jd \u00e4r ett \u00e4mne i kursplaneh\u00e4nseende sedan Lgr80, och i praktiken fortfarande oftast \u00e4r organiserat i form av v\u00e4xelvis undervisning i textilsl\u00f6jd respektive tr\u00e4- och metallsl\u00f6jd, uppfattar jag varken som konstigt eller fel. D\u00e4remot inneb\u00e4r det ovillkorliga krav p\u00e5 skolor och l\u00e4rare i sl\u00f6jd\u00e4mnet att samverka i undervisningens planering, genomf\u00f6rande och uppf\u00f6ljning. Samverkan \u00e4r ett villkor f\u00f6r att eleverna ska ges f\u00f6ruts\u00e4ttningar att utveckla de f\u00f6rm\u00e5gor som f\u00f6reskrivs i g\u00e4llande kursplan. Det g\u00e4ller ocks\u00e5 att garantera att alla elever m\u00f6ter hela det obligatoriska centrala inneh\u00e5ll som \u00e4r f\u00f6reskrivet i sl\u00f6jd\u00e4mnets kursplan.<\/p>
Hur undervisningen i sl\u00f6jd ska organiseras p\u00e5 en skola \u00e4r ett lokalt beslut. L\u00e5ter man eleverna alternera mellan textilsl\u00f6jd och tr\u00e4- och metallsl\u00f6jd en termin i taget kan sl\u00f6jdl\u00e4rarna v\u00e4lja att dela upp kursplanens centrala inneh\u00e5ll mellan sig. P\u00e5 en skola d\u00e4r eleverna sj\u00e4lva kan v\u00e4lja, exempelvis textilsl\u00f6jd under hela h\u00f6gstadiet, m\u00e5ste det centrala inneh\u00e5llet behandlas i b\u00e5de textilsl\u00f6jden och tr\u00e4- och metallsl\u00f6jden. Vi ska heller inte gl\u00f6mma att eleverna under s\u00e5v\u00e4l \u00e5k 4-6, som \u00e5k 7-9 ska ges m\u00f6jlighet att kombinera de traditionella sl\u00f6jdmaterialen metall, textil och tr\u00e4, under h\u00f6gstadiet dessutom i kombination med andra material. Skolor som hanterar detta genom att eleverna \u201dbara har sl\u00f6jd\u201d p\u00e5 schemat, med tillg\u00e5ng till tv\u00e5 l\u00e4rare och tv\u00e5 sl\u00f6jdlokaler, v\u00e4xer i antal.<\/p>
Om man har \u00e4mnet uppdelat p\u00e5 olika terminer, hur \u00e4r det d\u00e5 t\u00e4nkt att bed\u00f6mning och betygs\u00e4ttning ska fungera? Har du n\u00e5gra tips?<\/h3>
Mitt huvudtips \u00e4r att elevens tv\u00e5 sl\u00f6jdl\u00e4rare m\u00e5ste samverka vid betygss\u00e4ttningen. En elevs betyg exempelvis i slutet av ht \u00e5k 8 \u00e4r ett betyg p\u00e5 elevens samlade kunskaper i \u00e4mnet fram till betygs\u00e4ttningsdagen \u2013 inte ett betyg p\u00e5 elevens insats och utveckling enbart under den aktuella terminen. Det inneb\u00e4r att eleven kan uppfylla delar av kunskapskraven genom arbete i textilsl\u00f6jd, och andra delar av kraven i tr\u00e4- och metallsl\u00f6jden. Elevens betyg f\u00e5r och ska inte vara ett medelbetyg av elevens visade kunskaper och f\u00f6rm\u00e5gor i de olika materialen. Betyget ska best\u00e4mmas av elevens \u201db\u00e4sta visade niv\u00e5\u201d.<\/p>
Om vi t\u00e4nker oss en skola d\u00e4r eleverna v\u00e4xlar mellan textilsl\u00f6jd och tr\u00e4- och metallsl\u00f6jd varje termin, uppfattar jag att en viktig effekt av sl\u00f6jdl\u00e4rarnas samverkan vid betygss\u00e4ttningen \u00e4r m\u00f6jligheten till formativ bed\u00f6mning kommande termin. Att exempelvis som tr\u00e4- och metallsl\u00f6jdsl\u00e4rare vid den gemensamma betygss\u00e4ttningen f\u00e5 veta p\u00e5 vilka grunder Kalle just f\u00e5tt ett C i betyg efter sin termin i textilsl\u00f6jden \u00e4r v\u00e4sentlig information. Genom att k\u00e4nna till inte bara betyget utan ocks\u00e5 vilka styrkor och svagheter Kalle har, kan tr\u00e4- och metallsl\u00f6jdsl\u00e4raren mer medvetet arbeta med de svagare delarna i Kalles kunnande kommande termin.<\/p>
Vad finns det f\u00f6r st\u00f6d f\u00f6r sl\u00f6jdl\u00e4rare idag kopplat till skolans styrdokument?<\/h3>
Skolverket har tagit fram och presenterat mycket bra och \u201dgenerellt\u201d st\u00f6dmaterial. Gl\u00e4djande nog finns ocks\u00e5 en del \u00e4mnesspecifikt st\u00f6d, och mer \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g. Det \u00e4r f\u00f6r mig ingen tvekan om att sl\u00f6jd\u00e4mnet skiljer sig i f\u00f6ruts\u00e4ttningar j\u00e4mf\u00f6rt med m\u00e5nga andra skol\u00e4mnen; l\u00e4rande i och genom g\u00f6rande, mycket individualiserad undervisning, f\u00e5 gemensamma l\u00e4romedel, fokus p\u00e5 b\u00e5de produkt och process osv. Att exempelvis bed\u00f6ma elevens process (t ex kunskapskravet \u201dEleven kan ge enkla\/utvecklade\/v\u00e4lutvecklade omd\u00f6men om arbetsprocessen) inneb\u00e4r att l\u00e4raren m\u00e5ste bli medveten om och ha dokumentation av varje elevs process. Den kvaliteten l\u00e5ter sig inte f\u00e5ngas genom ett skriftligt prov. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r Skolverkets satsning p\u00e5 \u00e4mnesspecifika st\u00f6d s\u00e5 viktig. Exempelvis har det under oktober 2013 publicerats sl\u00f6jdspecifikt bed\u00f6mningsst\u00f6d och matriser<\/a> f\u00f6r b\u00e5de \u00e5k 6 och \u00e5k 9 p\u00e5 Skolverkets hemsida. Det \u00e4r ett material alla sl\u00f6jdl\u00e4rare b\u00f6r anv\u00e4nda sig och vara hj\u00e4lpta av!<\/p>Vad finns det f\u00f6r st\u00f6d f\u00f6r sl\u00f6jdl\u00e4rare idag kopplat till forskning?<\/h3>
Forskning om och i skolans sl\u00f6jdundervisning har under mycket l\u00e5ng tid av sl\u00f6jd\u00e4mnets \u00f6ver 100-\u00e5riga historia varit en bristvara, s\u00e5v\u00e4l nationellt som internationellt. Gl\u00e4djande nog har mycket positivt h\u00e4nt under den senaste tio\u00e5rsperioden. Inte minst g\u00e4ller detta den \u00e4mnesdidaktiska forskningen d\u00e4r flera svenska och nordiska doktorsavhandlingar lagts fram eller \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g. P\u00e5 nordisk basis finns ocks\u00e5 mycket forskning av vikt och intresse f\u00f6r den svenska sl\u00f6jdundervisningen, sl\u00f6jdl\u00e4rarutbildning och sl\u00f6jdl\u00e4rark\u00e5ren. Exempelvis har det nordiska n\u00e4tverket \u201dNordiskt forum f\u00f6r forskning och utvecklingsarbete inom utbildning i sl\u00f6jd\u201d (NordFo) publicerat m\u00e5nga texter. \u00c4ven det av Vetenskapsr\u00e5det finansierade svenska sl\u00f6jdforskningsprojektet \u201dKommunikation och l\u00e4rande i sl\u00f6jdpraktiker\u201d (KOMOL\u00c4R) som startade 2004 har bidragit med viktiga resultat och texter. Ocks\u00e5 Skolverkets nationella utv\u00e4rderingar (NU03 fr\u00e5n 2003, och nu p\u00e5g\u00e5ende utv\u00e4rdering) kan utg\u00f6ra ett st\u00f6d f\u00f6r sl\u00f6jdl\u00e4rark\u00e5ren.<\/p>
Vilka m\u00f6jligheter och sv\u00e5righeter ser du i sl\u00f6jd\u00e4mnet idag utifr\u00e5n Lgr11?<\/h3>
M\u00f6jligheterna \u00e4r stora och m\u00e5nga, n\u00e5got som konstaterades redan i den nationella utv\u00e4rderingen 2003. \u00c5 andra sidan \u00e4r ju m\u00f6jligheter sedan mer \u00e4n tio \u00e5r tillbaka inte s\u00e4kert n\u00e5got positivt, s\u00e5 l\u00e4nge de f\u00f6rblir just m\u00f6jligheter. Ett s\u00e4tt att beskriva sv\u00e5righeter eller utmaningar \u00e4r bilden av sl\u00f6jd\u00e4mnet som framtr\u00e4der om man fr\u00e5gar f\u00f6r\u00e4ldrar, l\u00e4rare i andra \u00e4mnen, utbildningspolitiker, f.d. sl\u00f6jdelever och \u00e4ven dagens sl\u00f6jdelever. Svaren \u00e4r s\u00e4llan konkreta; roligt men kanske inte s\u00e5 viktigt, ett s\u00e4tt att l\u00e4ra sig laga och v\u00e5rda saker, l\u00e4ra sig grunderna i olika typer av hantverk osv. Jag \u00e4r personligen b\u00e5de bekymrad och f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver denna vanligt f\u00f6rekommande bild av sl\u00f6jd\u00e4mnet. I en tid n\u00e4r entrepren\u00f6rskap, kreativitet, initiativ- och samarbetsf\u00f6rm\u00e5ga osv. lyfts fram som viktiga kompetenser, s\u00e5 sker det v\u00e4ldigt s\u00e4llan med koppling till skolans sl\u00f6jd\u00e4mne. Om entrepren\u00f6riellt l\u00e4rande \u00e4r viktigt och en angel\u00e4genhet f\u00f6r hela skolan s\u00e5 borde sl\u00f6jd\u00e4mnet och sl\u00f6jdl\u00e4rark\u00e5ren st\u00e5 i fr\u00e4msta ledet.<\/p>
Den nya kursplanen inkluderar dessutom: Sl\u00f6jd som kommunikations- och uttrycksmedel. Att ge eleverna f\u00f6ruts\u00e4ttningar att utveckla ett personligt formspr\u00e5k. Arkitektur, konst och design som inspirationsk\u00e4llor. Mode och trender, hur symboler och f\u00e4rger anv\u00e4nds inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar. Varf\u00f6r har vi som f\u00f6retr\u00e4der sl\u00f6jd\u00e4mnet lyckats s\u00e5 d\u00e5ligt med att f\u00f6rmedla dessa aspekter av sl\u00f6jd\u00e4mnet?<\/p>
Jag talar g\u00e4rna om hantverket som m\u00e5l respektive medel i sl\u00f6jdundervisningen, ett medel f\u00f6r att utveckla andra och viktiga kompetenser vilka inte enbart \u00e4r sl\u00f6jdspecifika. Ett annat s\u00e4tt \u00e4r att, med inspiration av professor Lars Lindstr\u00f6m, tala om l\u00e4rande OM, I, MED och GENOM sl\u00f6jd. Vad som l\u00e4rs (kan och ska l\u00e4ras?) i och genom sl\u00f6jd lyfts allt f\u00f6r s\u00e4llan fram. Att utv\u00e4rdering efter utv\u00e4rdering visar att sl\u00f6jd tillh\u00f6r skolan popul\u00e4raste \u00e4mnen bland eleverna ska vi f\u00f6rst\u00e5s vara v\u00e4ldigt glada och stolta \u00f6ver, men det f\u00e5r inte inneb\u00e4ra att vi n\u00f6jer oss med det. Ingen elev borde varken b\u00f6rja eller l\u00e4mna sl\u00f6jdundervisningen utan att k\u00e4nna till m\u00e5len - hur och varf\u00f6r sl\u00f6jd \u00e4r ett viktigt \u00e4mne f\u00f6r alla!<\/p>",
"post_date": "2013-11-21 10:30:24",
"post_excerpt": "
Skolor som har \u201dbara sl\u00f6jd\u201d p\u00e5 schemat, med tillg\u00e5ng till tv\u00e5 l\u00e4rare och tv\u00e5 sl\u00f6jdlokaler, v\u00e4xer i antal, s\u00e4ger Peter Hasselskog, lektor vid sl\u00f6jdl\u00e4rarutbildningen.<\/p>",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Sl\u00f6jdl\u00e4rare m\u00e5ste arbeta ihop",
"post_type": "post",
"slug": "slojdlarare-maste-arbeta-ihop",
"_thumbnail_id": "5491",
"_fgd2wp_old_node_id": "297",
"teaser_image": "5491",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2013-11-21 10:30:24",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "slojdlarare-maste-arbeta-ihop",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2013-11-21 10:30:24",
"post_modified_gmt": "2013-11-21 10:30:24",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201311\/slojdlarare-maste-arbeta-ihop\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}