post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2702",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7909,
"ID": 7909,
"post_author": "2017",
"post_content": "N\u00e5got som jag t\u00e4nkt mycket p\u00e5 under en l\u00e5ng tid \u00e4r hur vi skapar f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r en likv\u00e4rdig skola. I skolan m\u00e4ter vi likv\u00e4rdighet utifr\u00e5n det som g\u00e5r att m\u00e4ta. Vi tittar p\u00e5 resultat p\u00e5 de nationella proven och vi tittar p\u00e5 meritv\u00e4rden i de klasser som betygss\u00e4tts. N\u00e5got vi \u00e4ven tittar p\u00e5 \u00e4r hur det s\u00e4rskilda st\u00f6det \u00e4r f\u00f6rdelat p\u00e5 v\u00e5r skola. N\u00e4r vi g\u00f6r det ser vi n\u00e5got intressant. Innan jag g\u00e5r in p\u00e5 det beh\u00f6ver jag f\u00f6rklara varf\u00f6r jag v\u00e4ljer att fokusera p\u00e5 det s\u00e4rskilda st\u00f6det. Det g\u00e5r ju att argumentera att vi inte enbart ska l\u00e4gga tonvikt p\u00e5 det kompensatoriska uppdrag vi har. Vi har ju \u00e4ven ett uppdrag att ge ledning och stimulans med syfte ett eleven ska n\u00e5 s\u00e5 l\u00e5ngt som m\u00f6jligt.<\/p>
F\u00f6r mig som ansvarig f\u00f6r verksamheten \u00e4r det just det h\u00e4r som s\u00e4tter ig\u00e5ng tankar. Lagen \u00e4r tuff mot\/f\u00f6r oss som arbetar i skola. Inte nog med att varenda elev ska n\u00e5 m\u00e5len, hen ska \u00e4ven utmanas genom ledning och stimulans att n\u00e5 s\u00e5 l\u00e5ngt som m\u00f6jligt. H\u00e4r finns ingen bortre gr\u00e4ns. Om vi l\u00e4gger till begreppet kvalitet, s\u00e5 blir tankarna b\u00e5de vidare och djupare. Min tolkning av skollagen g\u00f6r att begreppet kvalitet ska tolkas som h\u00f6gsta kvalitet. I andra sammanhang finns det ofta en gradering av kvalitet, en vara kan ha prima eller sekunda kvalitet. D\u00e5 \u00e4r begreppet mer flexibelt. F\u00f6r oss i skolan finns det ingen gradering. Det blir s\u00e5 h\u00e4r n\u00e4r vi l\u00e5nar in begrepp i skolan, som historiskt h\u00f6r hemma inom en annan bransch.<\/p>
S\u00e5 \u00e5ter till varf\u00f6r jag v\u00e4ljer att fokusera p\u00e5 det s\u00e4rskilda st\u00f6det. Jag v\u00e4ljer medvetet att fokusera p\u00e5 detta d\u00e5 jag vet att skolan \u00e4r en skydds- och friskfaktor. Om vi i skolan inte lyckas i v\u00e5rt uppl\u00e4gg kring v\u00e5ra elever s\u00e5 finns det en st\u00f6rre risk att valen f\u00f6r eleven begr\u00e4nsas, eller i v\u00e4rsta fall f\u00f6rsvinner. Det \u00e4r anledningen till att mitt fokus ligger p\u00e5 det s\u00e4rskilda st\u00f6det.<\/p>
Vad menar jag d\u00e5 med om likv\u00e4rdighet \u00e4r en klassfr\u00e5ga? Jo, hos oss kan vi konstatera att det spelar roll i vilken klass eleven g\u00e5r<\/a>. Jag har dammat av betygskatalogerna f\u00f6r v\u00e5ra sexor och tittat fr\u00e5n 2015 fram till i julas och kan konstatera att vi under den tidsperioden haft totalt 547 elever som vi har betygsatt. Jag har tittat p\u00e5 hur m\u00e5nga av dessa elever som har haft ett underk\u00e4nt betyg (l\u00e4s: d\u00e4r vi inte lyckats med v\u00e5r ledning och stimulans). Av dessa 547 elever \u00e4r det totalt 57 elever som har haft minst ett F i betyg. Det \u00e4r i runda sl\u00e4ngar en m\u00e5luppfyllelse p\u00e5 90% f\u00f6r v\u00e5ra sexor. F\u00f6r att f\u00e5 n\u00e5gra referenspunkter kan n\u00e4mnas att 2019 var det 75,3% av samtliga sexor i V\u00e4rmland, som hade betygen A-E i samtliga \u00e4mnen och i v\u00e5r kommun var det 77,9% av eleverna. Ja, men d\u00e5 st\u00e5r vi v\u00e4l oss ganska v\u00e4l i relation till andra skolor? Jo, det g\u00f6r vi f\u00f6ruts\u00e4tt att vi l\u00e5ter kvalitetsbegreppet graderas i prima och sekunda och det kan vi ju aldrig g\u00f6ra n\u00e4r det handlar om elever. Eller?<\/p>Vad har d\u00e5 detta att g\u00f6ra med klass? Tittar vi djupare i v\u00e5r egen statistik kan vi konstatera att det sett ut, och ser ut, p\u00e5 f\u00f6ljande s\u00e4tt f\u00f6r v\u00e5ra sexor n\u00e4r det g\u00e4ller antalet elever som har betygssatts med minst ett F i terminsbetyg:<\/p>
- 6A: 23 av 170 elever. Det inneb\u00e4r att 13,5% av eleverna hade minst ett F vilket inneb\u00e4r en m\u00e5luppfyllelse p\u00e5 86,5%<\/li>
- 6B: 29 av 169 elever. Det inneb\u00e4r att 17,1% av eleverna hade minst ett F vilket inneb\u00e4r en m\u00e5luppfyllelse p\u00e5 82,9%<\/li>
- 6C: 5 av 208 elever. Det inneb\u00e4r att 2,4% av eleverna hade minst ett F vilket inneb\u00e4r en m\u00e5luppfyllelse p\u00e5 97,6%<\/li><\/ul>
Ovanst\u00e5ende \u00e4r anledningen till att jag st\u00e4ller fr\u00e5gan om likv\u00e4rdighet \u00e4r en klassfr\u00e5ga. Vi kan konstatera att det spelar roll i vilken klass du g\u00e5r i hos oss utifr\u00e5n ett likv\u00e4rdighetsperspektiv. Sj\u00e4lvklart finns det f\u00f6rklaringar till varf\u00f6r det ser ut s\u00e5 h\u00e4r, men det spelar, ur ett skollagsperspektiv, ingen roll. V\u00e5r str\u00e4van ska alltid vara att uppv\u00e4ga dessa skillnader. Nu har vi konstaterat att v\u00e5rt nul\u00e4ge inte enbart \u00e4r ett nul\u00e4ge utan \u00e4ven ett m\u00f6nster, som \u00e5tminstone str\u00e4cker sig bak\u00e5t i tiden till 2015. Nu till det sp\u00e4nnande, roliga och utmanande arbetet: vad g\u00f6r vi \u00e5t det h\u00e4r d\u00e5? <\/p>
H\u00e4r blir det viktigt att vi skapar r\u00e4tt f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r att m\u00f6ta upp v\u00e5r verklighet. Hur ska elevh\u00e4lsoarbetet se ut? Hur ska arbetsorganisationen se ut? Hur ska resursf\u00f6rdelningen se ut? P\u00e5 vilket s\u00e4tt s\u00e4kerst\u00e4ller vi att likv\u00e4rdigheten inte blir en klassfr\u00e5ga p\u00e5 v\u00e5r skola. F\u00f6r att citera v\u00e5r speciall\u00e4rare, hur f\u00e5r vi med oss varenda unge<\/a>?
\/Magnus Sj\u00f6din, rektor<\/p>",
"post_date": "2021-01-27 11:45:50",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Likv\u00e4rdighet- en klassfr\u00e5ga?",
"post_type": "blog",
"slug": "likvardighet-en-klassfraga-0",
"_fgd2wp_old_node_id": "2702",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2021-01-27 11:45:50",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "likvardighet-en-klassfraga-0",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-01-04 16:54:01",
"post_modified_gmt": "2022-01-04 16:54:01",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/snms00\/20210127\/likvardighet-en-klassfraga-0\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}