Hem- och konsumentkunskap

Utedag med hemkunskap och idrott

För tredje året ordnar Charlotte Björk och Morgan Andersson en utedag för niorna på Hultsbergsskolan i Karlstad. De får lära sig att laga mat ute, att förbereda och planera måltiden och aktiviteterna. Ni får också höra om det ämnesövergripande arbetet T-shirtens väg.

Medverkande i filmen

Charlotte Björk, lärare hem- och konsumentkunskap
Morgan Andersson, lärare idrott och hälsa
Katarina Kvarnevik, lärare SO/svenska och LHU-koordinator
Teodor Sewelén, Liv Gyllenborg Lindau, elever på Hultsbergsskolan

Filmtävling om alkohol och droger i trafiken

I höst är det dags igen för den populära filmtävlingen “Berätta för hundra andra”. Alkohol, trafik och film är stoff som lämnar sina avtryck i många läroämnen, vilket gör tävlingen lika självklar för samhällskunskap och bild som ämnesöverskridande projektarbeten.

För de allra flesta av oss är det en självklarhet att inte köra bil med alkohol i kroppen. Ändå har vi i Sverige uppskattningsvis minst 15 000 resor varje dag med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes.

Skapa en bok med din klass i höst!

Tänk att dina elever med glittrande ögon och rosiga kinder går fram till helt okända människor och ivrigt berättar om vad de har arbetat med i skolan. Det var precis vad de lärare som deltog i förra årets Skapa en bok-projekt fick vara med om under Värmlands Bokfestival.

I Skapa en bok får du och din klass chansen att göra en egen bok, trycka upp den på ett riktigt tryckeri och sälja den på en riktig bokmässa! Ett entreprenöriellt lärande på riktigt där eleverna får träna kreativitet, samarbete, mod och estetiska uttryck.

Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande

I somras var det en hel del skriverier i massmedia kring skönlitteraturens eventuella värde i undervisningen. Häromdagen publicerade Skolverket en artikel där en författare slår fast att lärare med stor framgång kan använda skönlitteratur i alla ämnen. Det är Mary Ingemansson som nyss givit ut boken Lärande genom skönlitteratur: Djupläsning, förståelse, kunskap.

Synliggör begreppen!

Ämnesspecifika ord och begrepp finns i alla ämnen. I läroplanens olika kursplaner kan man läsa att eleverna ska kunna använda begreppen när de visar sin kunskap, när de samtalar, reflekterar, beskriver och diskuterar. För många elever är det svårt att komma ihåg eller förstå många begrepp vilket ger dem svårigheter när de ska läsa texter och lära in kunskap.  Utan förståelsen blir texten platt och läsningen meningslös.

Tema "Kropp och själ"

Vi har under temat ”Kropp och själ” jobbat med våra kroppsdelar, vi har tränat på vad de heter och var de sitter.  Sett på en lättsam film om kroppen som hette "Kött på benen" som är en serie med pedagogiska och humoristiska avsnitt om hur vår kropp fungerar.

Länk: http://www.oppetarkiv.se/video/1502940/kott-pa-benen-sasong-1-avsnitt-1-av-8

Tema Värmland

Vi har under hösten 2013 i olika perioder fokuserat på temaarbete i alla ämnen. Temaarbete skapar förutsättningar till individualisering och ger också möjligheter till ett ökat samarbete. Under arbetet med ”Tema Värmland” pratade vi om ”Sola i Karlstad” som arbetade som servitris på Stadshotellet i Karlstad. Hittade ett gammalt recept som man tror bakades och serverades av ”Sola”. För att våra elever ska kunna följa arbetsgången gjordes receptet om med hjälp av programmet Communicate in Print.

Lärande för hållbar utveckling växer fram

Sedan början på 70-talet har internationella överenskommelser och policydokument utvecklats till den pågående FN-dekaden för lärande för hållbar utveckling. Jag ska erkänna att jag när jag började mitt forskningsprojekt för snart två år sedan inte hade särskilt bra koll på någon FN-dekad. Trots att lärande för hållbar utveckling inte bara handlar om miljö, så är det genom miljöundervisningstraditioner man kan spåra dess ursprung. Dessa undervisningstarditioner har utvecklats parallellt med internationella policys och överenskommelser.

Prenumerera på RSS - Hem- och konsumentkunskap