Eda

Ett tillstånd av flow

I veckan var vi och höll fortbildning i Eda kommun. Vårt fokus var hur vi i vårt vardagsarbete får eleverna att känna drivkraft och hur vi kan underlätta vårt arbete genom att planera ämnesövergripande. Många av kunskapskraven går ju igen i flera ämnen, så istället för att vi skapar uppgifter och projekt i varje enskilt ämne, finns det vinster att göra genom att skapa en uppgift som sedan kan bedömas utifrån flera olika ämnesperspektiv. Jag brukar kallade det en ”Kinderäggs-uppgift”.

Mattehäxan Grizelda behöver barnens hjälp

Inför varje nytt tema i matematik på Gärdesskolan i Åmotfors kommer mattehäxan Grizelda och hälsar på barnen i förskoleklassen och årskurs 1. Grizelda har alltid något praktiskt problem som hon behöver hjälp från barnen med och som kräver matematikkunskaper. Det sätter igång barnens nyfikenhet och engagemang.

Arbetet med Grizelda bygger på boken Landet Matematica av Marie Strömberg Andersson.

Stort tack till lärarna Mona Guttke (alias Grizelda), Elisabeth Johannesson, Anna Persson, Rita Karlsson och eleverna i förskoleklassen och årskurs 1.

Du är inte ditt betyg

Som lärare är jag förmodligen inte ensam om att förundras över mängden mer eller mindre väl underbyggda politiska utspel om skolan den senaste tiden. Ofta saknas de verkliga proffsens, lärarnas och skolledarnas, röster i debatten.

För några dagar sen gällde det betyg i årskurs 4. Som lärare ingår i mitt uppdrag att sätta betyg. Min personliga uppfattning om betygens vara eller inte vara är då irrelevant. Men. Betyg är ett sorteringsinstrument. Min förhoppning är att politiker tänker igenom vilken form av sortering de eftersträvar med allt tidigare betyg.

En forskande lärares jullov

...ser nog i stort sett ut som alla lärares jullov, nödvändig vila, skönlitteratur och annat man vill fylla fritiden med. Dock finns en liten skillnad. Som forskande lärare ägnade jag terminens sista dagar åt seminarier. Återigen skulle en text läggas fram och manglas av forskande kollegor, kursledare och professorer. Situationen börjar efter två års studerande och forskande kännas bekant men detta till trots inte 100% bekväm och avslappnad... Samtidigt är det en fantastisk förmån att under en och en halv timme få kloka och konstruktiva kommentarer på det arbete man gjort.

Lärares tankar om återkoppling

Jag har den senaste tiden haft förmånen att få träffa ett antal lärararbetslag på mellan­‐ och högstadiet i deras arbete med formativ bedömning. Varje möte har efterlämnat en positiv känsla eftersom jag möter så många kunniga och professionella lärare som engagerar sig i den egna utvecklingen! I mitt jobb som forskande lärare ägnar jag mycket tid åt att läsa och fundera kring bedömning och återkoppling. Att få möjlighet att samtala kring detta med intresserade kollegor inom grundskolan är en förmån.

Prenumerera på RSS - Eda