Forshaga
Nu har den inledande fasen av terminen övergått till en verksamhet som är i full gång. För mig som jobbar i Grossbolsskolans flexenhet, Smaragden, i Forshaga har den första tiden till stor del kretsat kring att utforma våra lärmiljöer. Arbetet kring lokalerna är fortfarande under utveckling men jag tänkte beskriva mina tankar kring arbetet fram tills nu och hur det ser ut idag.
Inlagt av jennelie örtendahl 2020-09-28 20:43 i En dansande lärare
Så fick Forshaga Lärcenter en märkbart lugnare och tryggare skola. Fungerar kärlek som en positiv motkraft när det blir stökigt och otryggt i skolan?
Inlagt av Tobias Berger 2018-11-11 10:01
Syftet är att göra naturvetenskap och teknik intressant genom att utgå från elevers vardag.
Inom Energiutmaningen har material tagits fram för att stödja lärares och elevers arbete i åk F-6. Materialet handlar framför allt om energi och hållbar utveckling och är så klart kopplat till samtliga kursplaner i Lgr 11.
Kan du se trädfiguren? Naturen är full av spännande varelser och väsen. Men de gömmer sig i stubbar, trädstammar, stenar och i mossan. För de 140 eleverna i årskurserna 4–6 på Forshaga Lärcenter blev de synliga först när de tog med sig två häftstift ut i skogen.
Inlagt av Tobias Berger 2017-11-09 15:17
Ge aldrig upp. Boken handlar om att söka sitt rätta jag och att finna sig själv. Tillsammans har niorna i Forshaga läst en roman om identitet. ”Så himla bra”. Samtalet kan börja.
Skönlitteratur som handlar om människors livsvillkor ska läsas på högstadiet. Alla ska lära sig att förstå, tolka och analysera olika texter. Det står i läroplanen. I Mia Adolfssons svenskgrupper börjar eleverna i läsupplevelsen, i det som berör och fångar intresset.
– I dag ska vi ha ett samtal om boken, helt förbehållslöst. Det ska inte bedömas.
Inlagt av Tobias Berger 2016-10-04 15:10
Det brukar heta att tala är silver och tiga är guld, men på Forshaga lärcenter är det tvärtom. Här vill högstadielärarna att eleverna ska bemästra konsten att tala och självförtroendet att våga göra det.
Inlagt av Tobias Berger 2015-11-16 14:13
Johan Andersson och Linda Söderlind arbetar med blogg som verktyg med sina elever i årskurs 1 på Sportfiskeakademin i Forshaga. Det är ett yrkesprogram baserat på naturbruksprogrammet och många elever har valt linjen för att de är intresserade av sportfiske i första hand och teoretiska ämnen i andra hand. Genom att jobba med en blogg som handlar om fiske använder de elevernas specialintresse även i svenska och engelska.
Inlagt av Tobias Berger 2014-08-24 11:09