Kristinehamn

Får jag ta kort på dig?

Etik och kritiskt tänkande från första stund med kameran. – Leta efter saker som börjar på bokstaven s! Greta, Märtha och Yosan far runt i rummet med sina surfplattor, resonerar med sig själva och tänker högt tillsammans. Snart har de fotograferat en skylt med namnet Signe, en bild på en cykel och en strumpa. Vipan är en av tio förskolor i Kristinehamn där kameran steg för steg introducerats som pedagogiskt verktyg.

Mikael vänder upp och ner på klassrummet

Mikael Strömberg på Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn tyckte att för mycket tid gick till genomgångar från tavlan och för lite till att handleda elever. En vanlig genomgång tog ungefär 30 minuter och när eleverna skulle börja räkna var lektionen nästan slut. Eleverna fick göra uppgifterna hemma istället och där hade de inte alltid någon som kunde hjälpa till, så det blev lätt att de körde fast.

Så han bestämde sig för att vända upp och ner på det hela genom att ge genomgångarna i läxa och använda lektionerna till att arbeta med uppgifter.

Återkopplingens förutsättningar...

Jag sitter och läser om förutsättningar för att återkoppling ska vara fruktsam och verkligen utveckla elevernas lärande i en artikel av Hattie & Gan (2011). Det finns ganska mycket forskning på återkopplingens effekter på lärandet och där viss återkoppling är bättre än annan. Men hur använder vi den här kunskapen så att återkopplingen verkligen gör skillnad i klassrummet? 

Prenumerera på RSS - Kristinehamn