Karlstad

Analysarbete och elevhälsa

I vårt årshjul är vi äntligen framme vid det tillfälle då arbetslagen och elevhälsoteamet ses för att diskutera den analys pedagogerna gjort fram till nu. Nu går vi från den första utvecklingsperioden in i den andra utvecklingsperioden. Den här strukturen och rutinen är ny för oss så jag har en stor dos ödmjukhet inför att det är just nytt. Inför vårt gemensamma möte är tanken att varje pedagog ska fundera hur hen arbetar för att skapa tillitsfulla relationer för eleverna. Vi är även nyfikna på om pedagogen bedömer att hen har en bärande och lärande relation med alla elever.

Naturvetenskap - estetiska lärprocesser

I föregående inlägg beskrev jag hur matematik blev en del av estetiska lärprocesser, den här gången sätts naturvetenskap i fokus. Under arbetet med berättelsen om ”Kurran” följde vi vad som hände i naturen, dels genom att reflektera över bilderna i boken (som utspelar sig i skogen) men också genom att vara ute i förskolans närmiljö. Hur förändras löven under olika årstider? Hur ser olika blommor ut? Vad finns det för olika träd etc.? På förskolan är vi ute mycket (och i alla väder) vilket ger en naturlig möjlighet att undersöka djur och natur.

Mitt uppdrag: skapa tillgänglighet och nå varenda unge!

Pedagogerna på Norrstrandsskolans år 4-6 har läsåret 20/21 fått i uppdrag att skriva en medarbetardeklaration, Mitt uppdrag. Det primära syftet med Mitt uppdrag är att vända blicken inåt och lägga fokus på analys, för att på så vis utveckla undervisningsstrategier och metoder för att anpassa lärmiljön optimalt. Strukturen är tydligt uppdelad efter rubrikerna: nuläge, analys, hypotes, arbetsinsats, önskat läge.

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Mitt uppdrag

I skolan har vi många begrepp som vi använder för att försöka sätta ord på processer och fingret på utbildningens puls. Det är ord som systematik, kvalitet, uppföljning, utvärdering och analys. Det är lätt att den här typen av ord blir utvattnade och kan upplevas och uppfattas som klichéer. Då tror jag det är viktigt att fundera på varför vi använder just de ord vi gör och vad syftet är med att arbeta med systematik, kvalitet, uppföljning, utvärdering och analys. Du behöver inte bläddra särskilt länge i skollagen innan portalparagrafen sätter tonen:

Arbetsminne, långtidsminne och undervisning

I den här filmen får du veta hur du med en enda flervalsfråga kan få mycket information om hur din klass tagit till sig ett kunskapsinnehåll. Du får också en metod för hur du får eleven att tänka mer och djupt på ett innehåll, genom SSDD-problem, Same Surface Different Depth. Lärare på Sundsta/Älvkullegymnasiet i Karlstad ger exempel från olika ämnen.

Theory of mind

I mitt tidigare inlägg ”Medkänsla i moll” hänvisar jag till Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2018) där det under målet Normer och värden beskrivs att förskolan ska arbeta med etiska dilemman samt utveckla barns förmåga till empati (leva sig in i andra människors situation). Värdegrundsarbete är en mycket viktig del och genom att skapa möjligheter att få leva sig in i olika situationer redan för våra yngsta barn, kan vi förhoppningsvis lägga grund för öppenhet och solidaritet med andra.

Utvecklingssamtal

Utvecklingssamtalet utgör dynamon i vår systematik kring elevhälsoarbetet. För mig sätter den meningen tonen för hur vi ska skapa delaktighet på riktigt för våra elever. Vi har funderat en hel del på hur vi får till en systematik där alla processer kring elevernas utveckling jackar i varandra och vi tror att vi hittat ett sätt som kan fungera för oss.

Värmlands bokfestival

Nu börjar årets skolprogram på Värmlands bokfestival närma sig fullsatt! Några föreläsningar har fortfarande platser kvar och en har tillkommit. Vi hoppas att ni vill boka ert besök hos oss den 13 november och som vanligt gäller det att Region Värmland står för 50 % av era busskostnader (utanför Karlstad tätort) i samband med besöket.

Texten "Värmlands bokfestival tjugohundratjugo" på mörklila bakgrund.

Alla ska med

Vi kan konstatera att meritvärdet för åk 6 på Norrstrandsskolan 4-6 ligger på en hög nivå (252,30) VT 2020. Genomsnittet för kommunen är 225,06. Vi kan dock se att skillnaden mellan våra flickor och pojkar är stor (261,82 jämfört med 243,03). Differensen är ca 19 meritvärdespoäng. Här har vi en utmaning att säkerställa att våra lärmiljöer är tillgängliga för samtliga elever. Det där var väl en ok analys av faktiskt mätbara siffror? En analys gjord på fakta.

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad