Karlstad

Om att använda sajten som en del i undervisningen för att skapa en större känsla av delaktighet…

Flippning, förförståelse, frågvisa och framåtsträvande.

Alla dessa ord är ord som just nu tar stort utrymme i min undervisning på olika sätt, det ena leder fram till det andra…precis som en kedja. Kedjor är för mig en symbol som länkar ihop och håller ihop olika saker, skapar en slags helhet där alla delar är beroende av varandra.

1-åringen

För drygt ett år sedan startade vi vår blogg här på Pedagog Värmland. En av anledningarna till att vi startade bloggen var för att få spridning utifrån vårt Erasmus+ projekt. I det projektet ingår att man ska sprida sina erfarenheter så att fler människor nås. Vi tyckte att Pedagog Värmland var en lämplig plattform för det. Sedan har bloggen handlat väldigt lite om själva projektet utan det har mer handlat om tankar kring arbetet med elevhälsa generellt. 

Värmländska Akademiens Novelltävling

Just nu pågår Värmländska akademiens årliga novelltävling.

Det har observerats att många ungdomar har svårt att formulera och strukturera sina tankar i skrift och ord, även upp i de äldre åldrarna. Den här tävlingen är då ett pedagogiskt projekt och ett försök att intressera ungdomar för skrivande och främja skrivförmågan.

Tävlingen är riktad till gymnasieungdomar år 2-3.

Jag hoppas att svenskalärare som ser detta och väljer att ta med sig den här informationen till sina elever.  

Unplugged - Skattjakt ute i rutnät

I den här övningen ska eleverna skapa ett eget spel och programmera en kompisrobot som ska ta så många poäng som möjligt på spelplanen. Under Workshop 1 på Hagaborgsskolan innebar det att det var dags för lärarna att röra lite på sig! Den här övningen startade med en genomgång inne i konferensrummet och genomfördes sen ute vid det stora målade rutnätet på skolgården.

Material:

Framgångsrika skolor och icke framgångsrika skolor

Jag har precis lagt ifrån mig boken Att organisera för skolframgångDet är Ulf Blossing och två lektorer vid Göteborgs universitet som gjort en studie där de jämfört framgångsrika skolor med icke framgångsrika skolor. Boken beskriver väl hur man rent metodiskt gått till väga samt vilket perspektiv man anlagt i sin undersökning. För mig är inte metoden eller perspektivet det mest intressanta, det intressanta är vad undersökningen visar. 

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad