Karlstad

Samtalsgrupper

På Råtorps skolor har vi under många år haft något vi kallar för samtalsgrupper. Fokus för grupperna har alltid varit värdegrundsarbetet. Vi har haft olika konstellationer i dessa grupper, alltifrån tvärgrupper utifrån ålder till renodlade grupper byggt på vilken klass de går i. I år har vi dock valt att anlägga ett annat perspektiv när det gäller innehållet.

Inledning

I bloggen kommer jag att beskriva hur jag arbetar med projekt på förskolan. Jag vill samtidigt delge mina erfarenheter och funderingar kring detta och lärande kopplat till estetiska uttrycksformer. När jag under förskollärarutbildningen skrev mitt examensarbete Spelar drama någon roll? Om betydelsen av drama för de yngsta barnen i förskolan väcktes intresset för hur en kan arbeta med estetiska uttrycksformer utifrån olika mål, dels instrumentella och dels intrinsikala.

Vår elevhälsoplan

"På Råtorps skolor står vi för ett relationellt perspektiv där vi lägger stort fokus på att skapa tillgängliga lärmiljöer för alla våra elever. Vi har stort fokus på att främst arbeta främjande och förebyggande när det gäller elevhälsoarbetet. Vi arbetar efter hypotesen: om du mår bra, lär du bra och då mår du bättre. Måendet kommer alltid före kunskapsinhämtningen. Vi ställer höga krav på oss själva och våra verksamheter när det gäller att äga ansvaret för att skapa tillitsfulla relationer med alla våra elever.

Programmering i förskolan

Västerstrands förskola i Karlstad visar hur de jobbar med programmering med barnen, genom att bygga en miljö där de programmerar Blubots som ska utföra olika uppdrag.

Medverkande i filmen

Lynn Hofmann, förskollärare
Anton Kjellman, barnskötare
Petra Samuelsson, rektor
Ulrika Jonasson, förskollärare

SKOLBIODAGEN 2019

En inspirationsdag för dig som vill använda dig av film i undervisningen samt lära mer om skolbio. Utgångspunkten är det svenska barnfilmsarvet, nationella minoriteter och killnormer.

Dagen vänder sig till dig som arbetar inom skola, fritid, utbildning och kultur. En inspirationsdag för dig som vill använda dig av filmen i undervisningen samt lära mer om skolbio.

Måltiden – en undervisningssituation

– Vad har vi förväntningar på en måltidssituation på förskolan? Hur mycket behöver man äta, hur mycket ska barnen få bestämma själva, vilka värderingar har jag som pedagog med mig när det gäller måltiden?

Tallåsens och Solängens förskolor i Karlstad har gjort ett arbete runt måltiden. Här berättar och visar de vad de upptäckte på vägen.

Medverkande i filmen

Sara Lindh, rektor
Carina Hultvall, utvecklingsledare

Ämnesövergripande temaarbete

På Kronoparksskolan i Karlstad arbetar en grupp lärare tillsammans för att sätta ihop ett temaarbete varje termin. De gör lektionsinnehåll för en lektion i veckan, bokar studiebesök och planerar en introduktionsdag till temat. Sedan arbetar alla lärare på skolan med materialet med sina klasser under temaperioden.

Medverkande i filmen

AnnMarie Danielsson, lärare
Annika Eriksdotter, skolkonstnär
Anette Lindqvist Jonsson, förskollärare
Maria Hultkrantz, rektor

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad