Karlstad

Äldrefritids

Våra tvåor...till hösten blir de treor och äldst på lågstadiet. Är det nu de ska börja gå hem tidigare, bli mer självständiga och kanske efter jul, när det börjar bli ljusare ute, helt sluta på fritids? Ofta blir det så, och visst är det vi strävar efter, att de blir självständiga men vi vill ju samtidigt ha kvar dem på fritids!

Det kom ett mejl

Det kom ett mejl från en kollega från vår systerförvaltning här i Karlstad. I mejlet stod bland annat följande att läsa:

Vi planerar vårt arbete inför hösten och jag skulle gärna vilja ta del av hur ert arbete inom elevhälsan ser ut som bidrar/bidragit till en stabil och väl fungerande elevhälsa, förutom analys före och efter olika insatser. Hur arbetar ni? Vilka fokusområden har ni? Arbetar ni mestadels i grupper, enskilda samtal eller i klasser, eller ligger fokus i att stötta lärare till bästa möjliga lärmiljö? Vad innebär en stadig elevhälsa för dig och hos er?

Vi skyltar med tydlighet

Tidigare under läsåret skrev jag om när vi rektorer på Väst åkte österut på studiebesök till Källbrinksskolan. Fokus för studiebesöket var att se hur de arbetat med att NPF-säkra sin verksamhet. Hur går det då med vårt arbete på hemmaplan? Har vi kommit någon vart när det gäller våra lärmiljöer? Jo, det tycker jag vi gjort. Vår specialpedagog har tillsammans med våra speciallärare genomfört SPSM:s studiepaket, som handlar om NPF, med alla pedagoger och resurspersoner.

Bilderbokens möjligheter

Att det finns en kraft i det skrivna ordet och att en bild säger mer än 1000 ord råder det ingen tvekan om, men då jag blev presenterat för det projekt jag nu skall berätta om måste jag erkänna att även jag kände en viss tvekan.

Barn- och ungdomsförvaltningen och Kultur- och fritidsförvaltningen i Karlstad driver sedan 30 år tillbaka läsprojektet Stora Bokbryggan. Stora Bokbryggan riktar sig till barn i åldrarna 5 till 8 år. En bilderbok väljs ut som pedagogerna arbetar med tillsammans med barnen under ett års tid.

Att få förundras och se, lyssna, lukta och känna sommarens grönska och vinterns stillhet

Att aktivt arbeta med tillgängliga lärmiljöer handlar mycket om att skapa rätt förutsättningar för våra elever. Det kan göras genom anpassningar, tydliggörande pedagogik, struktur och förutsägbarhet. Det kan göras på många skilda sätt. Det är ett arbete som jag är djupt engagerad i och som jag lägger stor kraft på. Det är dock ett arbete som är lokalt knutet till våra två skolor vilket kan innebära att man hamnar i en egen liten bubbla. Då är det alltid uppfriskande att boka in ett möte med kollegan på förskolan och prata övergång mellan förskola och skola.

Hallå där ...

… Annette Carlsson, som jobbat medvetet med jämställdhet i verksamheten i många år. Nu arbetar hon på Cosmos montessoriförskola i Karlstad, tidigare i förskoleklass på Stockfallets skola och genuspedagog i Karlstads kommun.

Porträtt Annette Carlsson

Hur har ni jobbat med jämställdhet?

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad