Karlstad

Att göra skillnad på riktigt

Ett riktigt uppdrag för ett riktigt företag som kan genomföras inom skolans ramar. Det är en superkort beskrivning av FramtidsFröns material Make a difference. I en bank på hemsidan hittar du en mängd olika uppdrag från verkliga företag som du kan ta dig an med din klass. Uppdragen är verkliga problem som företagen brottas eller arbetar med på olika sätt och när ni har förslag på en lösning kan ni kontakta och få feedback direkt från det aktuella företaget.

Musikundervisning ur ett elevhälsoperspektiv

Jag vet inte varför det känns så. Jag känner det i magen då och då.
Måste lära mig förstå, det där jag känner då och då.
Berätta hur du mår. Berätta så jag förstår.
Är du arg som ett bi eller glad som en lax eller rädd som en hare?
Är du arg som ett bi eller glad som en lax eller rädd som en hare?

Då har jag haft min första föreläsning om estetiska lärprocesser

För en tid sen ringde min chef i Katrineholm och frågade om jag skulle kunna föreläsa. Förra veckan var det dags. Jag hade min första föreläsning inför 76 personer. Både rektorer, politiker, kulturombud, förvaltningsledningar, språkutvecklare, bibliotekarier och lärare var på plats. Uppdraget var att föreläsa om estetiska lärprocesser och hur det kan implementeras i kommunens alla skolor. Deras sommarskola bedrivs genom estetiska lärprocesser i matematik, svenska, svenska som andraspråk och engelska. Nu ligger det i intresset att sprida det arbetssättet inom kommunen.

Förståelse av uppdraget och strategi för språkutvecklande arbete

Skolinspektionens rapport "Förskolans arbete med flerspråkiga barns språkutveckling" belyser hela styrkedjan från huvudman till individ. Genomgående är att förskolechefers och förskollärares förståelse för respektive uppdrag är avgörande för att utveckla ett flerspråkigt arbetssätt. Förskolechef måste vara den pedagogiska ledare som uppdraget innebär, för att ta ansvar och leda verksamheterna så att varje barn får den utbildning de har rätt till.

Olika är normen

Sveriges kommuner och landsting har författat ett inspirationsmaterial med fokus på att skapa inkluderande lärmiljöer i skolan. Jag gillar tilltalet i materialet och tonen slås an direkt i inledningen: "Att elever är olika är normen i skolan och det innebär att skolans lärmiljöer behöver vara inkluderande. Men vad betyder det? Hur når vi dit? Hur kan processen se ut och vilka är framgångsfaktorerna?"

Informationsträff FramtidsFrön Värmland

Böcker, turism eller radio? Vad är du och din klass sugna på att jobba med i höst? Kom på vår inspirerande informationsträff och se vilka projekt du kan hoppa på med din grundskoleklass höstterminen 2017!

Verklighetsbaserade, omvärldsförankrade och lustfyllda projekt är något som vi på FramtidsFrön ständigt arbetar för att få till och hösten 2017 ser ut att bli en termin smockfull av roligheter! Hela tre evenemang är på gång:

Värmlands bokfestival

Peka & Prata

Det känns så otroligt roligt och spännande att äntligen få visa upp det projekt som vi arbetat med tillsammans, Maria Nyström, kommunikatör på Mariebergsskogen AB och Jessica Eriksson, kommunikationspedagog på Sundstagymnasiet.

Mariebergsskogen är Karlstads stadspark och en mycket välbesökt plats i Värmland, både av turister och boende i närheten. Mariebergsskogen består bland annat av en park, strandängar, friluftsmuseum och lekträdgård och Barnens köksträdgård.

Jävlar anamma

Vad är det som påverkar hur ett barn lär sig? Är det arv eller miljö som spelar störst roll? I Torkel Klingbergs bok Hjärna, gener och jävlar anamma diskuterar han detta. Han anlägger dock ytterligare ett perspektiv. Han menar att det är i samspelet mellan gener och miljö som vi kan börja leta efter hur barn lär. Han skriver om tidsaspekten som en avgörande faktor. En del barn lär snabbare och en del barn tar längre tid på sig.

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad