Karlstad

Selma Lagerlöf – en rebell som inspirerar

Som vanligt har vi läst om Värmland med våra treor. Vi brukar göra det i trean. När jag gick i trean läste vi också om Värmland. Jag tycker verkligen om det. Att känna till sitt landskap med dess historia, dess geografi, dess näringsliv och dess kända personligheter; nu levande och sedan länge döda hör till allmänbildning tycker jag och fog för att läsa om det kan hittas som centralt innehåll i Lgr11.

Utbudsdagar 2018

Den 21 och 22 november 2018 arrangerar vi utbudsdagar för samtliga skolor i Värmland. 
Vi presenterar spännande scenkonstföreställningar och utbudet av konstnärliga workshops för barn och unga. 

Nu flyttar vi utbudsdagarna till hösten för att det ska passa bättre för de som gör ansökningar till Skapande skola. Våren 2019 blir det följaktligen inga utbudsdagar.

Observera att utbudsdagen är gratis och att 5 elever per lärare och årskurs är välkomna! 

Den blomstertid nu kommer?

I dag är det skolavslutning för eleverna i Karlstads kommun. Vi har precis genomfört två härliga avslutningar på våra två skolor. Det här läsåret har vi lagt stor kraft och energi på att arbeta med att skapa delaktighet och tillänglighet kring och i våra lärmiljöer. Jag känner själv att jag nästan börjar blir less på begreppet tillgängliga lärmiljöer (men bara nästan). Jag har känt mig som en papegoja som ständigt upprepar samma fras.

Med rätt att utmanas – i en skola för alla Rapport del 2: Uppgifter

Med rätt att utmanas – i en skola för alla

Att utveckla verksamheten kring att inkludera elever med särskild begåvning i lärande.

Del 2: Uppgifter

Ett skolutvecklingsprojekt i Karlstads kommun 2015–2017

Elisabet Mellroth

Version 2, juni 2018. Rapporten kommer att revideras och uppdateras regelbundet.

Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond har finansierat projektet.

Med rätt att utmanas – i en skola för alla Rapport del 1: Att bredda kompetensen

Med rätt att utmanas – i en skola för alla

Att utveckla verksamheten kring att inkludera elever med särskild begåvning i lärande.

Del 1: Att bredda kompetensen

Ett skolutvecklingsprojekt i Karlstads kommun 2015–2017

Elisabet Mellroth

Version 2, juni 2018. Rapporten kommer att revideras och uppdateras regelbundet.

Erik Johan Ljungbergs utbildningsfond har finansierat projektet.

Propaganda på Värmlands Museum

Propaganda - risk för påverkan

Idag översköljs vi av information och många vill påverka hur vi tänker och beter oss. Det här skapar stora demokratiska möjligheter, men ställer också krav på oss människor och vår förmåga till kritiskt tänkande.

Den här utställningen visar hur ”det goda samhället” lyftes fram i propaganda i Nazityskland och Sovjetunionen under 1930- och 40-talen. Utställningen handlar också om dagens mediesamhälle, vad som styr medieflödet och hur mottagliga människor är för påverkan.

Plötsligt händer det!

Har du varit med om att något positivt händer som du inte hade räknat med? Oväntade möten?  Något som bildar en kedja av positiva känslor och handlingar? De sista veckorna har varit omtumlande för mig och mina elever i åk 6. Inte för att de snart ska pröva sina vingar och flyga vidare till högstadiet (bara det är omtumlande och en känslomässig laddning utan dess like) utan för att det vi gjort under hela terminens bildlektioner plötsligt fick en mening.

Ansvar och betyg

Vi har på olika sätt beskrivit vårt arbete med elevhälsa på Råtorp. Vi har lyft hur pedagoger gör rent praktiskt i grupperna och vi har berättat om hur vi arbetar strategiskt med tillgängliga lärmiljöer. Något som vi inte har pratat så mycket om är betyg och bedömning. Som rektor för en skola där våra äldsta elever går i åk 6 innebär betygen ett nytt inslag för våra elever. Betyg är en summativ bedömning som vi ska sätta enligt rådande lagstiftning. När väl betygen är satta så används den statistiken för att mäta måluppfyllelse hos våra elever.

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad