Karlstad

Podd-tips!

Vi fann vår inspiration till projektet i en lärare och behandlingspedagog som heter David Saleh. Han har tagit fram ett material som är anpassat för nyanlända elever, utifrån olika utbildningsbakgrund eller språknivå. ILT har gjort ett kort poddavsnitt med David Saleh som vi rekomenderar att lyssna på. David ger ett perspektiv på vad man kan behöva tänka på när man ska påbörja undervisning kring sex- och samlevnad med nyanlända elever. Viktigt är att utgå från elevgruppen.

Barnäktenskap och äktenskapsresa: Inför lov!

Om en vecka är jullovet i full fart. För många av oss är det en bild av ledighet, familjemys och aktiviteter men för en del barn innebär det en resa innehållandes tvång och kontroll. I skolan är det värt att vara uppmärksam på signaler om vilseledande äktenskapsresa inför varje lov. Sommarlovet är längre, men även under jullovet förekommer planerade "äktenskapsresor". När det gäller hedersrelaterat våld och förtryck handlar det ofta som yrkesverksam om att tyda signaler hos barnet, samt att vara nyfiken och ställa konkreta frågor.

Uppstart med ny grupp

Den 14 november har vi haft uppstart med en elevgrupp. Det gemensamma för gruppen är att de är nyanlända, och har varit i Sverige mellan 3 år till 3 dagar. Vi kör blandad grupp med tjejer och killar. I och med att eleverna har olika nivåer i språken har vi vid uppstarten alltid tolk. Detta för att de verkligen ska förstå när vi pratar om Barnkonventionen och dess artiklar. I dagens grupp hade vi språken dari och arabiska i första hand. Men även elev som pratar indonesiska och mandarin. Till dessa två fick vi blanda engelska och svenska.

Varsamhet med föräldrarna

Alltför ofta fokuserar vi i skolans värld på skolan och pedagogiken. Det gör att vi ibland glömmer den utsatta situationen som många föräldrar befinner sig i när de har ett barn med problematisk skolfrånvaro. I vårt team har vi kommit närmare familjer som lever med denna problematik. Ofta möter vi kompetenta föräldrar som gör allt de kan och många av dem är helt uttröttade av situationen. Vi vill dela detta Vlogginlägg med er läsare, det är en mamma från norröver.

Hour of Code på Hagaborgsskolan

Den här veckan, 4-10 december, engagerar vi oss i Hour of Code, precis som tusentals andra barn och unga runt om i världen. Det är ett världsomspännande evenemang som under senaste åren har lett till att miljoner unga fått möjlighet att testa minst en timme av programmering/datavetenskap. Läs mer på code.org. Där kan ni se inspirerande filmer, anmäla din skola/klass till Hour of Code och hitta mängder av inspirerande övningar. Edvira är internationell partner med Hour of Code.

Nationell samling mot hedersrelaterat våld och förtryck

I dagsläget gör regeringen flera satsningar för att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. Den 30 november var vi iväg på en konferens arrangerad av Länsstyrelsen Östergötland i samråd med socialdepartementet. Där presenterades det pågående arbetet inom myndigheterna. Fokus låg särskilt på arbetet mot barnäktenskap, brott med hedersmords-motiv och på kartläggning av hedersrelaterat våld och förtryck. Nedan ser ni lite bilder från konferensen. 

Utmaningsmodellen

I sin bok Utmaningsmodellen ger James Nottingham en lång rad exempel på hur utmaningsmodellen kan användas i olika teman. Boken har ett praktiknära perspektiv och har en tydlig struktur som gör det lätt för pedagoger att ta till sig hans tankar. Det Nottingham framför allt lyfter fram är att skapa lärtillfällen som utmanar elevernas tänkande genom att skapa kognitiva konflikter hos eleven. Blir du intresserad så hittar du mer info om boken här.

Jobbar vi med barnkonventionen i vår vardag?

Runt barnkonventionen finns det redan mycket material som är lätt att använda i det vardagliga arbetet runt barn, och även i det kollegiala lärandet. I dagsläget jobbar regeringen för att Barnkonventionen ska bli lag 2020, vilket gör att vi känner att det finns så mycket vi skulle behöva lära oss om konventionen och dess artiklar. Vi skulle behöva samtala och problematisera våra åsikter kring artiklarna mer än vad vi gör idag. Ibland känns barnkonventionen mer som ett begrepp än som något praktiskt. 

Belonging

Belonging eller att höra hemma någonstans är ett uttryck som jag fick ta del av på Stanford University i projektet  "Advanced teacher program" sommaren 2016. Att en elev hör hemma i matematikklassrummet är självklart men hur ser du, eleverna eller föräldrar på besök vad som är viktigt att kunna om matematik. I klassrummen i USA kan man följa hur arbeten växer fram och hur klassen och läraren tillsammans skapar normer för hur målen i matematik ska nås.

Besök från Moldavien

Igår hade vi besök från Moldavien. Det var en liten delegation som ville se hur vi arbetade i Sverige. En av kvinnorna skulle starta en skola i maj 2018 och var nyfiken på hur läroplan och kursplaner är uppbyggda och hur och när vi kartlägger. Hon var även intresserad av hur rekryteringsprocessen ser ut hos oss. Kort sagt, det var en bred diskussion om skola.

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad