Karlstad

Att få förundras och se, lyssna, lukta och känna sommarens grönska och vinterns stillhet

Att aktivt arbeta med tillgängliga lärmiljöer handlar mycket om att skapa rätt förutsättningar för våra elever. Det kan göras genom anpassningar, tydliggörande pedagogik, struktur och förutsägbarhet. Det kan göras på många skilda sätt. Det är ett arbete som jag är djupt engagerad i och som jag lägger stor kraft på. Det är dock ett arbete som är lokalt knutet till våra två skolor vilket kan innebära att man hamnar i en egen liten bubbla. Då är det alltid uppfriskande att boka in ett möte med kollegan på förskolan och prata övergång mellan förskola och skola.

Hallå där ...

… Annette Carlsson, som jobbat medvetet med jämställdhet i verksamheten i många år. Nu arbetar hon på Cosmos montessoriförskola i Karlstad, tidigare i förskoleklass på Stockfallets skola och genuspedagog i Karlstads kommun.

Porträtt Annette Carlsson

Hur har ni jobbat med jämställdhet?

Vilka signaler sänder du ut?

Har du tänkt på vilka signaler du sänder ut varje dag från klassrummet till dina elever? Att de ord du väljer att inleda dagen med har betydelse, att ditt kroppsspråk framför eleverna säger mycket om vilket humör du är på, vad du tycker och tänker. Att din mimik i ansiktet kan låsa eller låsa upp spänningar i klassrummet och hos dina elever. Kroppsspråket är en icke verbal kommunikation som kanske säger mer än det jag egentligen säger.

Alla barn gör rätt om de kan

Frustrationen är ofta stor. Känslorna kan svalla. Frågar, stör, förstör, berör, allt utifrån vilket perspektiv du väljer att ha. Tänk dig att ditt barn kommer hem från skolan och berättar att en kille i klassen (jo, det är oftast pojkar) slagit ditt barn. Det är dessutom inte första gången du hört detta. Du har känt till det här barnet lika länge som ditt barn gått i samma klass som den här pojken. Du har märkt det på gården på förskolan, på det där kalaset eller på den där uppvisningen. Du har pratat med andra föräldrarna på handbollen/fotbollen/ridningen/hockeyn.

Januariöverenskommelsen och skolan

Sverige, vi har ett resultat! Efter ett antal talmansrundor så har nu Sverige en regering. Man kan tycka vad man vill om processen eller resultatet för den delen, men det är tydligt att det gjorts en hel del kompromisser för att få till detta. Kan detta få några konsekvenser för oss som arbetar inom skolan? Jo, i överenskommelsens 73 punkter så finns ett antal punkter som riktar sig till skolan. Så här står det bland annat att läsa om skolan: "Sverige ska ha höga ambitioner som en kunskapsnation.

Sidor

Prenumerera på RSS - Karlstad