Drama
Rubriken till det här inlägget är titeln på mitt examensarbete och med detta vill jag delge mina tankar och mitt arbete med drama. Mitt examensarbete handlar kort om hur en kan arbeta med drama med de yngsta barnen samt betydelsen av detta. Det är viktigt för mig att belysa och sammanfoga praktik med teori.
Inlagt av Maria Ripemo 2019-12-07 11:35 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
I Läroplan för förskolan, Lpfö 18 står att ”Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barns förståelse för värdet av mångfald.” (Skolverket, 2018, s, 5-6). Kärnan i detta är för mig att tillsammans med barnen upptäcka tillgången av olika kulturer och hur dessa berikar. I vårt arbete på förskolan ville vi utforska olika möten som främjar gemenskap.
Inlagt av Maria Ripemo 2019-11-21 21:28 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
Att barnens språkutveckling har gynnats av arbetet med sångerna har jag tidigare visat och arbetet med detta blev en naturlig del även i efterföljande projekt. I tv-programmet Lärlabbet (UR, 2016, avsnitt 12) och ett avsnitt som handlar om estetiska lärprocesser ges ett reportage från Svedala kommun. Där har förskolorna ingått i ett projekt som heter ”Rösträtt” och som innebär att barn och pedagoger under ledning av en sångpedagog arbetar med sång.
Inlagt av Maria Ripemo 2019-11-10 11:14 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
Vi sjöng barnens sånger i princip varje dag vid samlingen som var mycket uppskattad och full av glädje! Barnen lärde sig snabbt varandras sånger men sken upp lite extra när det var ”deras” sång. Utöver detta sjöng vi vid olika stunder under dagen, dessutom kunde vi höra barnen själva sjunga spontant. Vi fick stor respons från vårdnadshavare som berättade att barnen sjöng hemma och att de lyssnades på QR-koderna tillsammans.
Inlagt av Maria Ripemo 2019-10-27 16:19 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
Att beskriva estetiska lärprocesser är inte helt enkelt eftersom det finns olika sätt att förstå begreppet på. Många menar att en snarare talar om vad en estetisk lärprocess KAN vara, det är således ett öppet begrepp.
Inlagt av Maria Ripemo 2019-10-06 21:38 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
I bloggen kommer jag att beskriva hur jag arbetar med projekt på förskolan. Jag vill samtidigt delge mina erfarenheter och funderingar kring detta och lärande kopplat till estetiska uttrycksformer. När jag under förskollärarutbildningen skrev mitt examensarbete Spelar drama någon roll? Om betydelsen av drama för de yngsta barnen i förskolan väcktes intresset för hur en kan arbeta med estetiska uttrycksformer utifrån olika mål, dels instrumentella och dels intrinsikala.
Inlagt av Maria Ripemo 2019-09-11 21:37 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
En inspirationsdag för dig som vill använda dig av film i undervisningen samt lära mer om skolbio. Utgångspunkten är det svenska barnfilmsarvet, nationella minoriteter och killnormer.
Dagen vänder sig till dig som arbetar inom skola, fritid, utbildning och kultur. En inspirationsdag för dig som vill använda dig av filmen i undervisningen samt lära mer om skolbio.
I höst är det dags igen för den populära filmtävlingen “Berätta för hundra andra”. Alkohol, trafik och film är stoff som lämnar sina avtryck i många läroämnen, vilket gör tävlingen lika självklar för samhällskunskap och bild som ämnesöverskridande projektarbeten.
För de allra flesta av oss är det en självklarhet att inte köra bil med alkohol i kroppen. Ändå har vi i Sverige uppskattningsvis minst 15 000 resor varje dag med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes.
– Vi vill ge eleverna möjligheter att få tillgång till hela sitt register. Så beskriver teaterpedagogen Maria Hagberg Jangsell syftet och meningen med att jobba normkreativt och genusnyfiket på Molkoms folkhögskola.
Inlagt av Tobias Berger 2019-05-09 14:53
Jobba med dans, film/VR, klassisk musik eller textil/kostym under fyra sköna sommarveckor!

Sidor