Dans

Naturvetenskap - estetiska lärprocesser

I föregående inlägg beskrev jag hur matematik blev en del av estetiska lärprocesser, den här gången sätts naturvetenskap i fokus. Under arbetet med berättelsen om ”Kurran” följde vi vad som hände i naturen, dels genom att reflektera över bilderna i boken (som utspelar sig i skogen) men också genom att vara ute i förskolans närmiljö. Hur förändras löven under olika årstider? Hur ser olika blommor ut? Vad finns det för olika träd etc.? På förskolan är vi ute mycket (och i alla väder) vilket ger en naturlig möjlighet att undersöka djur och natur.

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Nyfiken på...

Av femton barn flyttade elva stycken till en avdelning för äldre barn. Detta innebar att elva 1-åringar nyfiket tog steget till oss och in i förskolans värld. För någon som är ett år och van vid att vara hemma, innebär detta en stor förändring med många nya intryck! En sak som barnen dock lärde sig snabbt var vad som hände när jag tog fram gitarren. Vi började omgående med en daglig sångstund där vi först och främst introducerade ”Namnbluesen”. Då de nya barnens vårdnadshavare var delaktiga under hela inskolningen fick de också vara en del av ”bluesen”.

Förskoleklassens storsamling blev rena rama cirkusen!

Så blev det äntligen av, Cirkusen av och med förskoleklassen, för alla på fritids och de som hade vägarna förbi och som ville se! Som vi har tränat och kämpat för att göra det möjligt, det som började som en ide i början på terminen! Men just när vi hade kommit igång med planerna för vem som skulle vara med vem och göra vad och såg framför oss hur pirrigt men även roligt det skulle bli att få visa upp en föreställning för föräldrar och hela skolan, då slår en pandemi till!

Filminstitutet bjuder på prisbelönt film i distansundervisningens tid

I tider av distansundervisning och social distansering lyfter Svenska Filminstitutet möjligheten att arbeta med film i hemmiljö, såväl som i klassrummet. Alla gymnasieskolor erbjuds nu att kostnadsfritt strömma Levan Akins Guldbaggebelönade drama And Then We Danced för sina elever. I erbjudandet som pågår till 30 juni ingår filmhandledning och diskussionsunderlag.

Olika, lika, tillsammans!

Dahlberg, Moss och Pence (2009) beskriver i Kvalitet och meningsskapande: postmoderna perspektiv – exemplet förskolan meningsskapande som att gå bortom begreppet kvalitet för att kunna inrymma frågor om olika och mångfaldiga perspektiv. Detta menar jag kan appliceras på arbetet med interkulturalitet. Genom att barnen ges möjlighet att upptäcka flera sätt att kommunicera, agera och interagera skapas inte bara en förståelse och ett intresse för olika kulturer, det ger även en djupare mening, ett intrinsikalt värde i sig.

Let's dance!

Som jag tidigare beskrivit så ser jag de estetiska uttrycksformerna som ett sätt att kommunicera genom. Barn som inte har det verbala språket, kan genom exempelvis drama ges möjlighet att förstå och samspela. Här blir alltså de estetiska uttrycksformerna ett verktyg, och används instrumentellt. Genom drama utforskades i vårt projekt värdegrund och interkulturellt förhållningssätt. ”Dim” och ”Lummer” blev kompisar, ”amigos” i vår gestaltning. Samtidigt vill jag lyfta upplevelsen som sådan, hur barnens koncentration, fokus och inlevelse slog oss med häpnad.

Sidor

Prenumerera på RSS - Dans