Svenska som andraspråk

Lite nytt på g!

Nu på morgonen meddelade regeringen att man gett Skolverket i uppdrag att ta fram förslag till kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet och matematiskt tänkande för förskoleklassen samt revidera de obligatoriska bedömningsstöden i åk 1 och de nationella proven i åk 3 i grundskolan.

En vild gissning är att vi from ht-18 har lite nytt att följa. Spännande!

/Marlene

Då har jag haft min första föreläsning om estetiska lärprocesser

För en tid sen ringde min chef i Katrineholm och frågade om jag skulle kunna föreläsa. Förra veckan var det dags. Jag hade min första föreläsning inför 76 personer. Både rektorer, politiker, kulturombud, förvaltningsledningar, språkutvecklare, bibliotekarier och lärare var på plats. Uppdraget var att föreläsa om estetiska lärprocesser och hur det kan implementeras i kommunens alla skolor. Deras sommarskola bedrivs genom estetiska lärprocesser i matematik, svenska, svenska som andraspråk och engelska. Nu ligger det i intresset att sprida det arbetssättet inom kommunen.

Lärportalen

Du känner väl till lärportalen? Där finns material för att utveckla undervisningen tillsammans med kollegor inom följande områden: digitalisering, matematik, naturvetenskap och teknik, specialpedagogik samt skolans värdegrund. Du hitar filmer, artiklar och intervjuer. Från och med mars kommer även läs- och skrivportalens moduler att finnas här.

Ny termin nya utmaningar

En termin av "läslyftande" har gått. Frågan är då, har jag lärt mig något? Vad tar jag med mig? Har jag blivit "lässtarkare"? Ja, jag tycker själv att jag har blivit lässtarkare, jag har fått nya sätt att se på texter och fått en större förståelse för hur en kan ta sig an texter med barnen. När det gäller läsning av böcker så har min största lärdom varit att det finns så otroligt mycket en kan diskutera med barnen i en enda bok, bara en öppnar ögonen. Det är få gånger, innan Läslyftet Åmålsmodellen, jag har lagt ner mig så mycket på förarbetet inför en högläsning.

Kritik mot åtgärdsgarantin

I tidigare blogginlägg har jag skrivit om den s k åtgärdsgarantin. Nu när remisstiden gått ut för betänkandet ”På goda grunder – en åtgärdsgaranti för läsning, skrivning och matematik” kan man se att flera tunga remissinstanser är kritiska, bl a Skolverket och Lärarförbundet. Lärarförbundet befarar att en åtgärdsgaranti kommer att leda till ytterligare detaljstyrning av lärarna och ännu mer dokumentation. Enligt min mening är det Lärarförbundet som står för den allra mest relevanta kritiken när de skriver att det är inte upptäckten av elevers svårigheter som är problemet för lärarna.

Sidor

Prenumerera på RSS - Svenska som andraspråk