Svenska som andraspråk

Filmtävling om alkohol och droger i trafiken

I höst är det dags igen för den populära filmtävlingen “Berätta för hundra andra”. Alkohol, trafik och film är stoff som lämnar sina avtryck i många läroämnen, vilket gör tävlingen lika självklar för samhällskunskap och bild som ämnesöverskridande projektarbeten.

För de allra flesta av oss är det en självklarhet att inte köra bil med alkohol i kroppen. Ändå har vi i Sverige uppskattningsvis minst 15 000 resor varje dag med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes.

Alla lässtrategier hjälper inte läsförståelsen

Grundskolans läroplan säger att lärare ska undervisa om lässtrategier. Det är en del av det centrala innehållet i svenskämnets kursplaner. Men det spelar roll vilka lässtrategier som används och i vilka sammanhang. Vissa lässtrategier saknar vetenskapligt stöd – det är osäkert om de hjälper elevens läsförståelse. Det har Michael Tengberg vid Karlstads universitet kommit fram till tillsammans med de andra i projektgruppen som skrivit forskningssammanställningen Läsförståelse och undervisning om lässtrategier, utgiven av Skolforskningsinstitutet.

Bilderbokens möjligheter

Att det finns en kraft i det skrivna ordet och att en bild säger mer än 1000 ord råder det ingen tvekan om, men då jag blev presenterat för det projekt jag nu skall berätta om måste jag erkänna att även jag kände en viss tvekan.

Barn- och ungdomsförvaltningen och Kultur- och fritidsförvaltningen i Karlstad driver sedan 30 år tillbaka läsprojektet Stora Bokbryggan. Stora Bokbryggan riktar sig till barn i åldrarna 5 till 8 år. En bilderbok väljs ut som pedagogerna arbetar med tillsammans med barnen under ett års tid.

Kartläggningsmaterial i förskoleklass

Nyss hemkommen från Skolverkets konferens om det nya kartläggningsmaterialet i förskoleklass sitter jag och är fylld av frågor, tankar och spaningar. Säkert känner ni detsamma. Här är den input jag fick med mig från Skolverket:

Kartläggningsmaterialet är obligatoriskt att använda i förskoleklassen från och med 1 juli 2019. Syftet med materialet är att så tidigt som möjligt upptäcka de barn som är i behov av extra stöd för att nå utbildningens mål eller extra stimulans för att komma ännu längre.

Snart dags för en föreläsning om "Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum"

Denna dag riktar sig till lärare som undervisar i grundskolan generellt, men ett extra fokus mot lärare som undervisar i svenska och/eller SO. Välkomna är också skolchefer, rektorer och de som arbetar med skolans digitaliseringsarbete.

Datum: 27 november, 2018

Plats: Lagerlöfsalen, 1A 305

Program

08.30-09.00 Registrering

09.00-10.15 Föreläsning

10.15-10.45 Kaffe

10.45-12.00 Föreläsning forts.

Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum

Skapa en bok med din klass i höst!

Tänk att dina elever med glittrande ögon och rosiga kinder går fram till helt okända människor och ivrigt berättar om vad de har arbetat med i skolan. Det var precis vad de lärare som deltog i förra årets Skapa en bok-projekt fick vara med om under Värmlands Bokfestival.

I Skapa en bok får du och din klass chansen att göra en egen bok, trycka upp den på ett riktigt tryckeri och sälja den på en riktig bokmässa! Ett entreprenöriellt lärande på riktigt där eleverna får träna kreativitet, samarbete, mod och estetiska uttryck.

Vad är på g inom språkområdet?

Här är lite nyheter inom språkområdet:

- Idag annonserade regeringen att de föreslår att 50 miljoner kronor avsätts i vårändringsbudgeten för en utökning av läsfrämjande insatser och inköp av litteratur vid förskolor. Statens kulturråd kommer att få i uppdrag att genomföra satsningen. Kulturrådet fördelar idag medel till läsfrämjande insatser runt om i landet och ger också stöd till inköp av litteratur. Tummen upp för den satsningen! Högläsning är A och O för barnens språkutveckling!

Lärmiljöer, SVA och Boda Borg

Jag har tidigare skrivit om hur vi på Råtorpsskolan skapar tillgängliga lärmiljöer för våra nyanlända elever. Vi lägger stor vikt vid att skapa förförståelse för kulturella värderingar som mycket av vår undervisning vila på. Tillgängliga lärmiljöer handlar om att skapa rätt förutsättningar för alla elever att lyckas i skolan. Min roll är att visa på alternativa lösningar för att hjälpa eleverna till att utvecklas maximalt och uppnå kunskapskraven.

Reciprok undervisning för att förstå texter

Lärare har alltid pratat kring texter

Att arbeta med läsförståelse gör vi lärare hela tiden utan att vi tänker på det. Så fort vi läser högt så ställer vi automatiskt frågor till barnen. Vad tror ni ska hända?  Vad menas med ...?   Reciprok undervisning kan översättas till ömsesidigt lärande. Man ska lära sig i dialog med andra. Man arbetar lite i taget med texten och man ska vara en aktiv läsare.

Sidor

Prenumerera på RSS - Svenska som andraspråk