Svenska som andraspråk

Snart dags för en föreläsning om "Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum"

Denna dag riktar sig till lärare som undervisar i grundskolan generellt, men ett extra fokus mot lärare som undervisar i svenska och/eller SO. Välkomna är också skolchefer, rektorer och de som arbetar med skolans digitaliseringsarbete.

Datum: 27 november, 2018

Plats: Lagerlöfsalen, 1A 305

Program

08.30-09.00 Registrering

09.00-10.15 Föreläsning

10.15-10.45 Kaffe

10.45-12.00 Föreläsning forts.

Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum

Skapa en bok med din klass i höst!

Tänk att dina elever med glittrande ögon och rosiga kinder går fram till helt okända människor och ivrigt berättar om vad de har arbetat med i skolan. Det var precis vad de lärare som deltog i förra årets Skapa en bok-projekt fick vara med om under Värmlands Bokfestival.

I Skapa en bok får du och din klass chansen att göra en egen bok, trycka upp den på ett riktigt tryckeri och sälja den på en riktig bokmässa! Ett entreprenöriellt lärande på riktigt där eleverna får träna kreativitet, samarbete, mod och estetiska uttryck.

Skapa en bok!

Skapa en bok med din klass i höst och tryck upp den på ett riktigt tryckeri!

Med utgångspunkt från temat Framtiden skapar ni en bok med precis vilket innehåll ni vill. Noveller, recept, foton, sagor, teckningar, frågesport eller något helt annat – det bestämmer ni. När ni har gjort er bok trycker vi upp den och ni ställer ut och säljer boken på Värmlands Bokfestival på Nöjesfabriken i Karlstad.

Vad är på g inom språkområdet?

Här är lite nyheter inom språkområdet:

- Idag annonserade regeringen att de föreslår att 50 miljoner kronor avsätts i vårändringsbudgeten för en utökning av läsfrämjande insatser och inköp av litteratur vid förskolor. Statens kulturråd kommer att få i uppdrag att genomföra satsningen. Kulturrådet fördelar idag medel till läsfrämjande insatser runt om i landet och ger också stöd till inköp av litteratur. Tummen upp för den satsningen! Högläsning är A och O för barnens språkutveckling!

Lärmiljöer, SVA och Boda Borg

Jag har tidigare skrivit om hur vi på Råtorpsskolan skapar tillgängliga lärmiljöer för våra nyanlända elever. Vi lägger stor vikt vid att skapa förförståelse för kulturella värderingar som mycket av vår undervisning vila på. Tillgängliga lärmiljöer handlar om att skapa rätt förutsättningar för alla elever att lyckas i skolan. Min roll är att visa på alternativa lösningar för att hjälpa eleverna till att utvecklas maximalt och uppnå kunskapskraven.

Reciprok undervisning för att förstå texter

Lärare har alltid pratat kring texter

Att arbeta med läsförståelse gör vi lärare hela tiden utan att vi tänker på det. Så fort vi läser högt så ställer vi automatiskt frågor till barnen. Vad tror ni ska hända?  Vad menas med ...?   Reciprok undervisning kan översättas till ömsesidigt lärande. Man ska lära sig i dialog med andra. Man arbetar lite i taget med texten och man ska vara en aktiv läsare.

Tillgängliga lärmiljöer i SVA-undervisningen

Råtorpsskolan tog år 2016 emot en grupp nyanlända elever, som framförallt kom från Syrien. Vi ställdes då inför en ny spännande utmaning att organisera undervisningen för att skapa goda förutsättningar för lärande. I läroplanen står det skrivet att undervisningen i svenska som andraspråk (SVA) ska ”främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt ur elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper” (Lgr, 11). Vi började därför med att kartlägga elevernas bakgrund, både när det gäller den språkliga bakgrunden men även deras personliga.

Vi stimulerar elevernas skrivlust och skapar en härlig gruppsammanhållning i samarbete med hemmen

För en vecka sen flyttade två nya kamrater in hos oss på Vinden i åk 1-2. Det var en magisk stund i elevgruppen när de tillsammans skulle försöka lista ut vilka som gömde sig i ryggsäcken och skulle bli deras kompisar. Vilka gömde sig då? Jo det var ugglorna Polarn och Pysen. Dom kommer följa klassen under hela våren och varje vecka får de flytta med en i klassen hem. Hemma får dom vara med och göra saker som de gör hemma under veckan. Polarn och Pysen älskar att skriva så de skriver dagbok och berättar om sin dag varje dag. Förutom att skriva älskar dom att läsa sig nya saker.

Podd-tips!

Vi fann vår inspiration till projektet i en lärare och behandlingspedagog som heter David Saleh. Han har tagit fram ett material som är anpassat för nyanlända elever, utifrån olika utbildningsbakgrund eller språknivå. ILT har gjort ett kort poddavsnitt med David Saleh som vi rekommenderar att lyssna på. David ger ett perspektiv på vad man kan behöva tänka på när man ska påbörja undervisning kring sex- och samlevnad med nyanlända elever. Viktigt är att utgå från elevgruppen.

Sidor

Prenumerera på RSS - Svenska som andraspråk