Svenska

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Theory of mind

I mitt tidigare inlägg ”Medkänsla i moll” hänvisar jag till Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket, 2018) där det under målet Normer och värden beskrivs att förskolan ska arbeta med etiska dilemman samt utveckla barns förmåga till empati (leva sig in i andra människors situation). Värdegrundsarbete är en mycket viktig del och genom att skapa möjligheter att få leva sig in i olika situationer redan för våra yngsta barn, kan vi förhoppningsvis lägga grund för öppenhet och solidaritet med andra.

Ämneslärardagen årskurs 7-9

*** UPPDATERING: För att minska smittspridning kommer vi att genomföra dagen digitalt via Zoom, förutom Idrott och hälsa-spåret som genomförs på Karlstads universitet. Workshopledarna har under denna pandemivår blivit väldigt erfarna i att hålla i träffar på distans så vi är övertygade om att detta kommer att fungera bra. ***

Lilla Bokbryggan - Skål!

 Enligt mål i Läroplan för förskolan, Lpfö 18 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla ”fantasi och föreställningsförmåga” samt ”nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära” (Skolverket, 2019, s. 13). Att arbeta med estetiska lärprocesser är inte bara en möjlighet att nå kunskap på flera olika sätt, utan också en väg till fördjupat lärande.

När små poeter väcks till liv

“När jag leker kommer en måne som lyser och tänder hopp”, så skriver en elev i årskurs två på Råtorpsskolan. “Att leka gör att fantasin snurrar i huvudet”, så skriver en annan elev. Dikterna är en del av ett skrivprojekt som jag, fritidspedagog Frida Warnqvist och lärare Vivi Lind haft på Råtorpsskolan i årskurs 1 och 2. Eftersom jag brinner för skrivande frågade Vivi mig om vi tillsammans skulle hålla i diktskrivande och det tackade jag snabbt ja till.

Lärare på facebook – när vad hur och varför?

Tusentals lärare är aktiva på Facebook i grupper som riktar sig till och är skapade av lärare. I januari 2016 startade vi ett forskningsprojekt där vi ville titta närmare på samtalen i några av dessa grupper – när är lärare aktiva i grupperna, vad samtalar man om, hur sker dessa samtal, och till sist: varför lägger lärare tid och energi på grupperna?

Fler hänger på!

Jag skulle vilja koppla föregående inlägg (och kommande) till vad Vygotskij (1995) belyser i Fantasi och kreativitet i barndomen där författaren redogör för skillnader mellan reproduktion och produktion. Detta har jag även lyft i tidigare inlägg och då med koppling till vad Dahlberg, Moss och Pence (2009) beskriver i Kvalitet och meningsskapande: postmoderna perspektiv – exemplet förskolan. Sammanfattningsvis innebär detta att en reproduktion är ett återskapande av verkligheten medan produktion är ett nyskapande som alltid är en del av en kreativ process.

Sidor

Prenumerera på RSS - Svenska