Biologi

Glappet mellan läroplan och undervisning i NO-ämnena

I de naturvetenskapliga ämnena i läroplanen för grundskolan, Lgr 11, betonas en bred allmänbildande undervisning. Det innefattar att eleverna, förutom att lära sig om grundläggande begrepp, ska få göra systematiska undersökningar, lära sig skilja på naturvetenskapliga och andra sätt att skildra omvärlden och få lära sig att göra praktiska, etiska och estetiska val som kan handla om miljö, hälsa eller säkerhet.

Återkoppling och reflektion - slutkläm

Jag tar raskt vid där jag avslutade förra blogginlägget som handlade om återkoppling och reflektion. Föregående års arbete inkluderade bl.a. ett interkulturellt förhållningssätt och jag vill lyfta att detta även fanns med som en naturlig del i det här årets projekt. De estiska uttrycksformerna är ett sätt att kommunicera genom på olika vis, och som ett barn uttryckte ”vi pratar olika men är ändå lika”. Någon förmedlar sig genom dans, en annan genom en sång, och det här året hade vi förutom ett spansktalande barn även ett barn med grekiska som modersmål.

Barnens universitet

På Karlstads universitet pågår massor med spännande forskning som vi vill berätta om. För trettonde året i rad kan du som är 8-12 år ta del av spännande forskning som pågår på Karlstads universitet.

På Barnens universitet får du träffa forskare som tar oss med på ett spännande föredrag inom ett speciellt ämnesområde. Sex nya avsnitt hålls på måndagar i höst. Första tillfället äger rum måndag den 5 oktober 2020. Under rådande omständigheter så kommer platserna vara begränsade till femtio platser, efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Naturvetenskap - estetiska lärprocesser

I föregående inlägg beskrev jag hur matematik blev en del av estetiska lärprocesser, den här gången sätts naturvetenskap i fokus. Under arbetet med berättelsen om ”Kurran” följde vi vad som hände i naturen, dels genom att reflektera över bilderna i boken (som utspelar sig i skogen) men också genom att vara ute i förskolans närmiljö. Hur förändras löven under olika årstider? Hur ser olika blommor ut? Vad finns det för olika träd etc.? På förskolan är vi ute mycket (och i alla väder) vilket ger en naturlig möjlighet att undersöka djur och natur.

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Månadens forskare – Niklas Gericke

”Jag fick en aha-upplevelse när jag insåg hur mycket elevernas föreställningar skilde sig från det som de undervisats om under flera år. Jag blev förundrad, men framför allt nyfiken. Hur kunde det vara så?” Det säger Niklas Gericke som efter närmare tio år som lärare började forska och numera kan titulera sig professor i naturvetenskapernas didaktik.

Nyfikenhet. Det var det som fick Niklas Gericke att hoppa på forskarbanan.

Sidor

Prenumerera på RSS - Biologi