Religionskunskap

Snart dags för en föreläsning om "Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum"

Denna dag riktar sig till lärare som undervisar i grundskolan generellt, men ett extra fokus mot lärare som undervisar i svenska och/eller SO. Välkomna är också skolchefer, rektorer och de som arbetar med skolans digitaliseringsarbete.

Datum: 27 november, 2018

Plats: Lagerlöfsalen, 1A 305

Program

08.30-09.00 Registrering

09.00-10.15 Föreläsning

10.15-10.45 Kaffe

10.45-12.00 Föreläsning forts.

Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv i digitaliserade klassrum

Skapa en bok med din klass i höst!

Tänk att dina elever med glittrande ögon och rosiga kinder går fram till helt okända människor och ivrigt berättar om vad de har arbetat med i skolan. Det var precis vad de lärare som deltog i förra årets Skapa en bok-projekt fick vara med om under Värmlands Bokfestival.

I Skapa en bok får du och din klass chansen att göra en egen bok, trycka upp den på ett riktigt tryckeri och sälja den på en riktig bokmässa! Ett entreprenöriellt lärande på riktigt där eleverna får träna kreativitet, samarbete, mod och estetiska uttryck.

Skapa en bok!

Skapa en bok med din klass i höst och tryck upp den på ett riktigt tryckeri!

Med utgångspunkt från temat Framtiden skapar ni en bok med precis vilket innehåll ni vill. Noveller, recept, foton, sagor, teckningar, frågesport eller något helt annat – det bestämmer ni. När ni har gjort er bok trycker vi upp den och ni ställer ut och säljer boken på Värmlands Bokfestival på Nöjesfabriken i Karlstad.

Save the date - 27/11

Den 27/11, kl 9,00-12,00, kommer SOL i Värmland tillsammans med RUC och NCS arrangera en föreläsning kring digitalisering och literacitet på Karlstad Universitet. Föreläsaren är Lisa Molin som har en bakgrund som lärare i svenska och engelska i skolans äldre år. Hon arbetar idag som lektor i literacy och skolans digitalisering vid Center för Skolutveckling i Göteborg.

Lärarmingel på Värmlands Museum

Den 15 februari kl 18.00 har vi extra öppet, just för dig som är lärare 7-9 eller gymnasiet, med förhandsvisning av utställningen WE HAVE A DREAM.

Med ett glas bubbel i ena handen och ett lättare tilltugg i den andra kan du och dina kollegor i lugn och ro bilda er en egen uppfattning om innehållet i utställningen och om det skulle passa era elever. 

Fotograf Albert Wiking finns på plats för att ge er en personlig och exklusiv visning av utställningen. 

Vid besök i mänsklighetens nollpunkt - kommer ingen undan

Jag har haft möjlighet att fördjupa mina kunskaper om antisemitism, nazism och Förintelsen genom att besöka Förintelsens platser i Polen. Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) arrangerade resan i syfte att utbilda och föra minnet av dessa brott mot mänskligheten. Vi var en grupp på 21 personer varav de flesta är lärare och vi har rest runt i Polen under tio dagar och besökt ett flertal koncentrationsläger, arbetsläger, begravningsplatser samt massgravar.

Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande

I somras var det en hel del skriverier i massmedia kring skönlitteraturens eventuella värde i undervisningen. Häromdagen publicerade Skolverket en artikel där en författare slår fast att lärare med stor framgång kan använda skönlitteratur i alla ämnen. Det är Mary Ingemansson som nyss givit ut boken Lärande genom skönlitteratur: Djupläsning, förståelse, kunskap.

Ett språk- och kunskapsutvecklande klassrum

Plötsligt händer det. En kollega tar kontakt med mig eftersom hon känner sig maktlös inför sin undervisningssituation. Hon har fått nya elever till sin grupp och de är relativt nyanlända. De har stora svårigheter att ta till sig SO undervisningen eftersom de kan ”för lite” svenska. Min kollega kämpar med att ”packa upp” lärobokstexten och förenkla språket men känner att det inte är tillräckligt. Hur ska man göra? Vi vet att det tar sex till åtta år att greppa ”skolspråket” om eleverna inte får en tydlig undervisning som har fokus på språket kopplat till den kunskap de ska lära sig.

Sidor

Prenumerera på RSS - Religionskunskap