Musik

Filmtävling om alkohol och droger i trafiken

I höst är det dags igen för den populära filmtävlingen “Berätta för hundra andra”. Alkohol, trafik och film är stoff som lämnar sina avtryck i många läroämnen, vilket gör tävlingen lika självklar för samhällskunskap och bild som ämnesöverskridande projektarbeten.

För de allra flesta av oss är det en självklarhet att inte köra bil med alkohol i kroppen. Ändå har vi i Sverige uppskattningsvis minst 15 000 resor varje dag med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes.

Ett ljus i mörkret

Att sjunga i kör är rena friskvården det vet ju alla. Med jämna mellanrum kommer rapporter om förträffligheten med att sjunga i kör. Jag är beredd att hålla med. Vi mår bra av att sjunga! Därför är jag så glad över att vi på Råtorpsskolan kan erbjuda kör för alla elever som vill. Mellanstadiekören samlas på en förmiddagsrast en gång i veckan och lågstadiekören övar efter skolan på fritidstid. De som inte har fritids är förstås också välkomna att stanna kvar och sjunga. Vi sjunger allra mest för sjungandets skull, för att det är så roligt och för att må bra.

Skapa en bok med din klass i höst!

Tänk att dina elever med glittrande ögon och rosiga kinder går fram till helt okända människor och ivrigt berättar om vad de har arbetat med i skolan. Det var precis vad de lärare som deltog i förra årets Skapa en bok-projekt fick vara med om under Värmlands Bokfestival.

I Skapa en bok får du och din klass chansen att göra en egen bok, trycka upp den på ett riktigt tryckeri och sälja den på en riktig bokmässa! Ett entreprenöriellt lärande på riktigt där eleverna får träna kreativitet, samarbete, mod och estetiska uttryck.

Musik från olika kulturer

Det centrala innehållet i musik är både vitt och brett. Undervisningens tid rimmar inte riktigt med innehållet. Kunskapskraven är sammansatta och det är mycket som ska vägas in varje.

Ett av kunskapskraven handlar om förmågan att känna igen och urskilja musik från olika kulturer och olika genrer. Ett annat kunskapskrav handlar om att resonera om eget och andras musicerande och om hur musik påverkar människor. Hur bedömer man det? Hur lär man sig det? Och framförallt, hur får eleverna möjlighet att öva på det?

Musikundervisning ur ett elevhälsoperspektiv

Jag vet inte varför det känns så. Jag känner det i magen då och då.
Måste lära mig förstå, det där jag känner då och då.
Berätta hur du mår. Berätta så jag förstår.
Är du arg som ett bi eller glad som en lax eller rädd som en hare?
Är du arg som ett bi eller glad som en lax eller rädd som en hare?

Matte-musik med Bitten Löfgren

Under den här veckan har jag fått möjlighet att delta i ett par matte-musik lektioner med Bitten Löfgren som är en av författarna till boken Matte-musik. Det har varit spännande att få samtala med henne och höra hennes tankar kring vikten av ett ämnesintegrerat arbetssätt. Under övningarna väger matematiken och musiken jämt och båda ämnena behövs lika mycket för att eleverna ska utveckla de kunskaper och förmågor som tränas. Det är verkligen ett möte mellan ämnena där de flätas samman med varandra.

Sidor

Prenumerera på RSS - Musik