Matematik

Månadens forskare – Andreas Borg

Andreas Borg undervisar i matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Men han är också licentiand i pedagogiskt arbete.

– Under åren som yrkesverksam lärare har jag många gånger funderat och ställt mig frågor kring min egen undervisning. Möjligheten att forska innebär en chans att fördjupa sig och förhoppningsvis få några svar. Dessutom hade jag glömt bort hur kul det var att själv sitta i skolbänken.

Docentföreläsningar i matematikens didaktik

Jorryt van Bommel, docentföreläsning - Först visste jag ingenting men nu kan jag allt!

12 juni kl 9.30–10.15, 21A 342 (Eva Eriksson)

Den matematikundervisning elever möter påverkar vilken matematik de ges möjlighet att lära och även, minst lika viktigt, vad de lär sig att matematik är, hur matematikundervisning går till samt hur de ser på sin egen förmåga att lära matematik. Möjligheterna med att undervisa matematik i förskoleklass genom problemlösning presenteras genom elevernas, lärarnas och forskarnas reflektioner.

Kartläggningsmaterial i förskoleklass

Nyss hemkommen från Skolverkets konferens om det nya kartläggningsmaterialet i förskoleklass sitter jag och är fylld av frågor, tankar och spaningar. Säkert känner ni detsamma. Här är den input jag fick med mig från Skolverket:

Kartläggningsmaterialet är obligatoriskt att använda i förskoleklassen från och med 1 juli 2019. Syftet med materialet är att så tidigt som möjligt upptäcka de barn som är i behov av extra stöd för att nå utbildningens mål eller extra stimulans för att komma ännu längre.

Hour of Code 2018

Under veckan 3-9 december genomfördes Hour of Code av tusentals barn runt om i världen. Syftet är att få testa en timme av programmering eller datavetenskap. Flera skolor i Karlstad deltog och vi var en av dem. Vi valde att göra det som en gemensam aktivitet på skolan även i år och alla klasser delade med sig av sina lektioner på anslagstavlorna i skolans restaurang. På det sättet bidrar det till en VI-känsla på skolan. 

Digitala verktyg i matematikundervisningen 7,5 hp

Distanskursen vid Karlstads universitet vänder sig till dig som arbetar som matematiklärare och vill utveckla din undervisning med digitala verktyg. I kursen diskuteras olika typer av digitala verktyg som till exempel dynamiska matematikprogram, digitala responssystem och simuleringsverktyg för modellering av dynamiska system.

Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna utgör en viktig del av kursen, och undervisningen förutsätter att deltagarna har tillgång till en skolklass eller annan elevgrupp för att kunna reflektera över sin egen undervisning i matematik.

Sidor

Prenumerera på RSS - Matematik