Matematik

Förmågorna i fokus

I mitt klassrum har förmågorna i matematik en central plats. För mig är det viktigt att ständigt återkoppla till, samt synliggöra förmågorna för att eleverna ska vara medvetna om mot vilka mål vi strävar. Det finns en mening i syftesdelen i läroplanen för matematik som har satt grunden för min undervisning: ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.”

Att arbeta med programmering med Legorobotar

Vill ni ha extra inspiration när det gäller programmering och faktiskt sätta in det i ett meningsfullt sammanhang? Då rekommenderar vi att ni testar Legorobotar. Med tävlingen First Lego League som inspiration blir du invigd i hur sådan programmering kan ta sig uttryck och lärare som har jobbat med hur man också kopplar detta till sammanhang med olika tematiska projekt visar och berättar.

Legorobot

Månadens forskare – Andreas Borg

Andreas Borg undervisar i matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Men han är också licentiand i pedagogiskt arbete.

– Under åren som yrkesverksam lärare har jag många gånger funderat och ställt mig frågor kring min egen undervisning. Möjligheten att forska innebär en chans att fördjupa sig och förhoppningsvis få några svar. Dessutom hade jag glömt bort hur kul det var att själv sitta i skolbänken.

Docentföreläsningar i matematikens didaktik

Jorryt van Bommel, docentföreläsning - Först visste jag ingenting men nu kan jag allt!

12 juni kl 9.30–10.15, 21A 342 (Eva Eriksson)

Den matematikundervisning elever möter påverkar vilken matematik de ges möjlighet att lära och även, minst lika viktigt, vad de lär sig att matematik är, hur matematikundervisning går till samt hur de ser på sin egen förmåga att lära matematik. Möjligheterna med att undervisa matematik i förskoleklass genom problemlösning presenteras genom elevernas, lärarnas och forskarnas reflektioner.

Kartläggningsmaterial i förskoleklass

Nyss hemkommen från Skolverkets konferens om det nya kartläggningsmaterialet i förskoleklass sitter jag och är fylld av frågor, tankar och spaningar. Säkert känner ni detsamma. Här är den input jag fick med mig från Skolverket:

Kartläggningsmaterialet är obligatoriskt att använda i förskoleklassen från och med 1 juli 2019. Syftet med materialet är att så tidigt som möjligt upptäcka de barn som är i behov av extra stöd för att nå utbildningens mål eller extra stimulans för att komma ännu längre.

Hour of Code 2018

Under veckan 3-9 december genomfördes Hour of Code av tusentals barn runt om i världen. Syftet är att få testa en timme av programmering eller datavetenskap. Flera skolor i Karlstad deltog och vi var en av dem. Vi valde att göra det som en gemensam aktivitet på skolan även i år och alla klasser delade med sig av sina lektioner på anslagstavlorna i skolans restaurang. På det sättet bidrar det till en VI-känsla på skolan. 

Digitala verktyg i matematikundervisningen 7,5 hp

Distanskursen vid Karlstads universitet vänder sig till dig som arbetar som matematiklärare och vill utveckla din undervisning med digitala verktyg. I kursen diskuteras olika typer av digitala verktyg som till exempel dynamiska matematikprogram, digitala responssystem och simuleringsverktyg för modellering av dynamiska system.

Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna utgör en viktig del av kursen, och undervisningen förutsätter att deltagarna har tillgång till en skolklass eller annan elevgrupp för att kunna reflektera över sin egen undervisning i matematik.

Sidor

Prenumerera på RSS - Matematik