Matematik

Hour of Code på Hagaborgsskolan

Den här veckan, 4-10 december, engagerar vi oss i Hour of Code, precis som tusentals andra barn och unga runt om i världen. Det är ett världsomspännande evenemang som under senaste åren har lett till att miljoner unga fått möjlighet att testa minst en timme av programmering/datavetenskap. Läs mer på code.org. Där kan ni se inspirerande filmer, anmäla din skola/klass till Hour of Code och hitta mängder av inspirerande övningar. Edvira är internationell partner med Hour of Code.

Belonging

Belonging eller att höra hemma någonstans är ett uttryck som jag fick ta del av på Stanford University i projektet  "Advanced teacher program" sommaren 2016. Att en elev hör hemma i matematikklassrummet är självklart men hur ser du, eleverna eller föräldrar på besök vad som är viktigt att kunna om matematik. I klassrummen i USA kan man följa hur arbeten växer fram och hur klassen och läraren tillsammans skapar normer för hur målen i matematik ska nås.

Matematikklubben är nu Matteklubben Tänkarna

Matematikklubbarna är nu igång igen! ÄNTLIGEN!

Det finns platser kvar i både mellanstadie- och högstadiegruppen. Som vanligt når informationen inte riktigt ut p.g.a. bristande resurser. Därför - Sprid och dela gärna detta blogginlägg så mycket ni orkar.

Med varm hand och det största möjliga förtroendet har klubbarna lämnats över till Valentina Chapovalova och hennes "Matteklubben Tänkarna". Valentina driver filialer av dessa lite här och var i landet.

Matematik möter Industri – den första Mellroth-Muntean dagen (MIMM dagen)

I onsdags, den 1 november, träffades drygt 20 matematiker för att lösa problem som industrin hade delat med sig av. De två industrierna Sogeti Sverige AB och Uddeholm AB är goda exempel på företag med placering i Värmland som arbetar med avancerad problemlösning, där matematiken kan vara ett verktyg.

Applikationen Vektor i matematikundervisningen

Jag och min kollega använder applikationen Vektor i matematikundervisningen. Jag stötte på applikationen under mina studier på lärarutbildningen och fick upp ögonen för den där. Den är baserad på forskning om tidig matematikinlärning och framtagen av forskare och erfarna spelutvecklare. Jag tycker det är en oerhört användbar applikation för matematikundervisningen och den är dessutom helt gratis! Jag kan varmt rekommendera att börja använda den om ni inte redan är igång.

En applikations layout påverkar elevernas möjlighet att lära

Såhär blev resultatet av min rapport där 39 applikationer inom matematik analyserades

I ett tidigare blogginlägg har jag beskrivit analysverktyget och som jag lovade i det inlägget kommer här ett inlägg som fokuserar på utfallet av de 39 applikationer som studerades. Längre ner i inlägget hittar du reflektioner kring vilka följder en applikations layout kan få för elevernas lärande och vår undervisning.

Unplugged - Skattjakt ute i rutnät

I den här övningen ska eleverna skapa ett eget spel och programmera en kompisrobot som ska ta så många poäng som möjligt på spelplanen. Under Workshop 1 på Hagaborgsskolan innebar det att det var dags för lärarna att röra lite på sig! Den här övningen startade med en genomgång inne i konferensrummet och genomfördes sen ute vid det stora målade rutnätet på skolgården.

Material:

Sidor

Prenumerera på RSS - Matematik