Matematik

Applikationen Vektor i matematikundervisningen

Jag och min kollega använder applikationen Vektor i matematikundervisningen. Jag stötte på applikationen under mina studier på lärarutbildningen och fick upp ögonen för den där. Den är baserad på forskning om tidig matematikinlärning och framtagen av forskare och erfarna spelutvecklare. Jag tycker det är en oerhört användbar applikation för matematikundervisningen och den är dessutom helt gratis! Jag kan varmt rekommendera att börja använda den om ni inte redan är igång.

En applikations layout påverkar elevernas möjlighet att lära

Såhär blev resultatet av min rapport där 39 applikationer inom matematik analyserades

I ett tidigare blogginlägg har jag beskrivit analysverktyget och som jag lovade i det inlägget kommer här ett inlägg som fokuserar på utfallet av de 39 applikationer som studerades. Längre ner i inlägget hittar du reflektioner kring vilka följder en applikations layout kan få för elevernas lärande och vår undervisning.

Unplugged - Skattjakt ute i rutnät

I den här övningen ska eleverna skapa ett eget spel och programmera en kompisrobot som ska ta så många poäng som möjligt på spelplanen. Under Workshop 1 på Hagaborgsskolan innebar det att det var dags för lärarna att röra lite på sig! Den här övningen startade med en genomgång inne i konferensrummet och genomfördes sen ute vid det stora målade rutnätet på skolgården.

Material:

SMEER-dagen

SMEER-dagen 31 oktober 2017 är en endagskonferens som i år främst riktar sig till lärare i naturvetenskap, matematik och teknik inom grundskolans senare del och gymnasieskolan. Dagen arrangeras i år i regi av SMEER i samarbete med Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID) och Regionalt utvecklingscentrum (RUC). Syftet med dagen är att presentera en del av den ämnesdidaktiska forskningen som bedrivs vid Karlstads universitet inom de naturvetenskapliga ämnena, matematik och teknik.

Dagen är avgiftsfri och inkluderar fika och lunch!

En blogg om att få in mer programmering i skolan - nu kör vi!

Vem är jag? Jag heter Lisa Thörne och arbetar som lärare i förskoleklass på Hagaborgsskolan i Karlstad. Tidigare har jag arbetat i Norrköping, både som lärare och på Lärande IKT, en central grupp för att stödja pedagoger med fortbildning och pedagogiska IT-frågor.

Lite nytt på g!

Nu på morgonen meddelade regeringen att man gett Skolverket i uppdrag att ta fram förslag till kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet och matematiskt tänkande för förskoleklassen samt revidera de obligatoriska bedömningsstöden i åk 1 och de nationella proven i åk 3 i grundskolan.

En vild gissning är att vi from ht-18 har lite nytt att följa. Spännande!

/Marlene

Sidor

Prenumerera på RSS - Matematik