Matematik

Nu blir det matematik!

Bamford (2006) visar i sin forskning The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education hur arbete med estetiska uttrycksformer förbättrar och ger fördelar även i andra ämnen. Min syn på detta genomsyrar hela mitt arbete där jag försöker påvisa hur estetiska lärprocesser både blir en metod (intrumentellt) och ett mål i sig (intrinsikala värdet). I det här inlägget kommer jag att fokusera på metoddelen och i detta fall används framförallt musik (men också dans) som ett redskap för att lära sig matematik.

Arbetsminne, långtidsminne och undervisning

I den här filmen får du veta hur du med en enda flervalsfråga kan få mycket information om hur din klass tagit till sig ett kunskapsinnehåll. Du får också en metod för hur du får eleven att tänka mer och djupt på ett innehåll, genom SSDD-problem, Same Surface Different Depth. Lärare på Sundsta/Älvkullegymnasiet i Karlstad ger exempel från olika ämnen.

Ämneslärardagen årskurs 7-9

*** UPPDATERING: För att minska smittspridning kommer vi att genomföra dagen digitalt via Zoom, förutom Idrott och hälsa-spåret som genomförs på Karlstads universitet. Workshopledarna har under denna pandemivår blivit väldigt erfarna i att hålla i träffar på distans så vi är övertygade om att detta kommer att fungera bra. ***

Undervisningsstrategier – med Craig Barton

Den 25 september genomför Sundsta-Älvkullegymnasiet och RUC en dag om undervisningsstrategier. Välkommen att delta i kollegialt lärande om undervisning utifrån kognitionsforskning. Dagen genomförs digitalt via Zoom och på Pedagog Värmland inför dagen.

Inför dagen kommer du att få ta del av en föreläsning med Martin Kristiansson, forskare och lärarutbildare i ämnet samhällskunskap på Karlstads universitet och en föreläsning av Elisabet Mellroth, lektor vid Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad.

Forskning: Programmering som verktyg vid matematisk problemlösning

Andreas Borg undervisar i ämnena matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Hans forskning handlar om hur användandet av programmering kan främja matematiska problemlösningsstrategier.

Han ingår i forskarskolan för undervisningens digitalisering (Fundig) vid Karlstads universitet och berättar här om sitt arbete under de tre första åren.

Produktion: Jorryt van Bommel – föreståndare för Fundig och Martin Lindkvist – multimediaproducent på Karlstads universitet.

Lärare på facebook – när vad hur och varför?

Tusentals lärare är aktiva på Facebook i grupper som riktar sig till och är skapade av lärare. I januari 2016 startade vi ett forskningsprojekt där vi ville titta närmare på samtalen i några av dessa grupper – när är lärare aktiva i grupperna, vad samtalar man om, hur sker dessa samtal, och till sist: varför lägger lärare tid och energi på grupperna?

STL-cirkeln och analysmallen – Frida Lindell

I den här föreläsningen tar Frida Lindell upp STL-cirkeln, analysmallen, olika texttyper och att ställa bra frågor.

Skriva sig till lärande (STL) är en modell för att använda digitala verktyg på ett bra sätt i undervisningen. Den ger ökad likvärdighet mellan könen då pojkarnas prestationer vad gäller läs- och skrivutvecklingen ökar markant. Modellen baseras på framgångsfaktorer för lärande.

Förmågorna i fokus

I mitt klassrum har förmågorna i matematik en central plats. För mig är det viktigt att ständigt återkoppla till, samt synliggöra förmågorna för att eleverna ska vara medvetna om mot vilka mål vi strävar. Det finns en mening i syftesdelen i läroplanen för matematik som har satt grunden för min undervisning: ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.”

Månadens forskare – Andreas Borg

Andreas Borg undervisar i matematik och fysik på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Men han är också licentiand i pedagogiskt arbete.

– Under åren som yrkesverksam lärare har jag många gånger funderat och ställt mig frågor kring min egen undervisning. Möjligheten att forska innebär en chans att fördjupa sig och förhoppningsvis få några svar. Dessutom hade jag glömt bort hur kul det var att själv sitta i skolbänken.

Sidor

Prenumerera på RSS - Matematik