Bild
Jag vill uppriktigt säga att det inte är helt lätt att få sin röst hörd när det gäller pedagogiskt arbete med estetiska uttrycksformer. När utrymmet för de estetiska ämnena i skolan krymper, och jag ibland möter attityden att dessa inte är ”lika viktiga” som andra ämnen känner jag mig frustrerad. Då förskolan inte är ämnesuppdelad på samma sätt som grundskolan ges fler möjligheter till att arbeta integrerat med de estetiska uttrycksformerna, även om en ofta måste hävda vikten och förståelsen av detta arbete.
Inlagt av Maria Ripemo 2021-03-11 16:37 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
Drömsommarjobbet erbjuder dig som är ung en möjlighet att testa hur det är att jobba inom kulturområdet.
Film och rörlig bild har förmågan att rama in och skapa begripliga berättelser. Bilder väcker känslor och engagemang. Och inte minst så kan filmade berättelser skapa energi och mod att prata om samtidens viktiga frågor.
Årets filmkunnighetsdag i Göteborg blir en digital halvdag och därmed tillgänglig för alla, den är dessutom gratis men dock inte ett mindre intressant program.
Idéhistorikern Sverker Sörlin beskriver vår samtid som fylld av kriser. Hur ska vi förstå kriser och vad kan vi lära oss av dem?
På Karlstads universitet pågår massor med spännande forskning som vi vill berätta om. För trettonde året i rad kan du som är 8-12 år ta del av spännande forskning som pågår på Karlstads universitet.
På Barnens universitet får du träffa forskare som tar oss med på ett spännande föredrag inom ett speciellt ämnesområde. Sex nya avsnitt hålls på måndagar i höst. Första tillfället äger rum måndag den 5 oktober 2020. Under rådande omständigheter så kommer platserna vara begränsade till femtio platser, efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Unga konsumerar mer rörlig bild än någonsin tidigare. Aldrig förr har behovet av filmpedagogiska redskap varit så stort. Missa inte Filminstitutets Anna Serner och Skolverkets Peter Fredriksson i samtal om filmens plats i skolan.
“När jag leker kommer en måne som lyser och tänder hopp”, så skriver en elev i årskurs två på Råtorpsskolan. “Att leka gör att fantasin snurrar i huvudet”, så skriver en annan elev. Dikterna är en del av ett skrivprojekt som jag, fritidspedagog Frida Warnqvist och lärare Vivi Lind haft på Råtorpsskolan i årskurs 1 och 2. Eftersom jag brinner för skrivande frågade Vivi mig om vi tillsammans skulle hålla i diktskrivande och det tackade jag snabbt ja till.
Inlagt av Elevhälsan på Råtorp 2020-06-10 14:05 i Elevhälsan på Råtorp
Region Värmland erbjuder en animationskurs med stöd av verktyget Stop Motion Studio. Vissa förkunskaper krävs. Vi kommer bland annat att jobba med dynamik, rörelse, timing och rytm. Hur får vi till en trovärdig rörelse, exempelvis en studsande bollövning.Du kommer också att lära dig hur du effektivt använder Green Screen för olika effekter, exempelvis bakgrundsbyte och att lägga till en handritad animation.
Kursen är på plats eller i ditt hem/skola.
Du kan välja om du vill delta på plats på Region Värmland, Lagergrens gata eller online.
Jag börjar återigen med att citera ur Läroplan för förskolan, Lpfö 98 där det står att förskolan ska ”främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning” (Skolverket, 2018, s. 16). Detta kan sammankopplas med The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education, där Bamford (2006) genom sin forskning visar på hur arbete med estetiska uttrycksformer genererar en delaktighet och samhörighet för alla.
Inlagt av Maria Ripemo 2020-02-08 15:01 i Estetiska lärprocesser med de yngsta barnen i förskolan
id:TRANS - Från Kung Kristina till idag
Utställningen pågår 19 dec - 29 mars.
Bildkonstnären Elisabeth Ohlson Wallin har – 20 år efter Ecce Homo – skapat Sveriges största konstutställning om transpersoner, deras identitet och historia. Utställningen består av ett 70-tal bilder och videoinstallationer. Här får besökaren uppleva hur transpersonerna plötsligt är i majoritet, vilket i samhället annars är precis tvärtom.
Att få till det där temaarbetet med flera ämnen integrerade är inte alltid lätt. Det krävs tid, planering, kollegialt samarbete och studering av de olika ämnenas kursplaner för att få ihop temat till en helhet som också blir meningsfull och berikande för eleverna.
Inlagt av Pernilla Kans 2019-12-14 15:23 i Med uppdrag att lära
Sidor