Karta

Arbete med särskilt stöd

Imorgon väntar min första arbetsdag på min nya arbetsplats på Grossbolsskolan i Forshaga. Där kommer jag fortsätta att jobba med särskilt stöd som jag gjort på Herrhagsskolan det senaste läsåret. Mina år på Herrhagsskolan har varit oerhört utvecklande. Kollegorna och eleverna har gett mig massa värdefulla kunskaper som jag nu bär med mig in i mina nya utmaningar!

Ämneslärardagen årskurs 7-9

*** UPPDATERING: För att minska smittspridning kommer vi att genomföra dagen digitalt via Zoom, förutom Idrott och hälsa-spåret som genomförs på Karlstads universitet. Workshopledarna har under denna pandemivår blivit väldigt erfarna i att hålla i träffar på distans så vi är övertygade om att detta kommer att fungera bra. ***

Barton och Kristiansson 25 september - En dag om undervisningsstrategier

Tillsammans med Regionalt Utvecklings Centrum (RUC) vid Karlstads universitet anordnar Sundsta-Älvkullegymnasiet en dag om undervisningstrategier. Vi vänder oss till pedagoger på högstadiet, gymnasiet och komvux.

Du kommer till RUCs information och anmälan till dagen via denna länk

På Sundsta-Älvkullegymnasiet kallar vi denna fortbildning för

Arbetsminne, långtidsminne och undervisning

Resan går vidare

Den här bloggen skapades i oktober 2016. Då skrev jag mitt första av många inlägg. Inlägget handlade om starten av vårt elehälsoarbete på Råtorps skolor utifrån frågan Hur vill du att arbetet med elevhälsan ska fungera? Den frågan ställde vi en studiedag den 27 oktober 2014. Sedan dess har vi på olika sätt arbetat med att förbättra elevhälsoarbetet på Råtorp.

Språk och digitalisering

Det regionala nätverket för språk-, läs- och skrivutvecklare ”SOL i Värmland” i samarbete med RUC bjuder in till två föreläsningar om språk kopplat till digitalisering.

Föreläsningarna kommer att ske digitalt via Zoom och du kommer att få en länk skickad till dig i anslutning till dagen.

Dagens program

09.30-09.45 Introduktion av Marlene Andersson (SOL i Värmland) och Monica Evermark (Föreståndare för RUC)

Professionssatsning – Att organisera för skolframgång

Behovet av att kunna kartlägga och tydliggöra förskolans/skolans förbättringsbehov är av stor vikt för verksamhetens utvecklingskapacitet. Att leda förbättringsarbete i den egna organisationen är inte alltid självklart och enkelt. Verksamheter är i en ständig förändring och behöver ha kompetensen att både leda processer och veta hur detta arbete görs över tid. Nu startar vi en ny professionssatsning som är framtagen i dialogsamtal med RUC:s samverkanskommuner.

Undervisningsstrategier – med Craig Barton

Den 25 september genomför Sundsta-Älvkullegymnasiet och RUC en dag om undervisningsstrategier. Välkommen att delta i kollegialt lärande om undervisning utifrån kognitionsforskning. Dagen genomförs digitalt via Zoom och på Pedagog Värmland inför dagen.

Inför dagen kommer du att få ta del av en föreläsning med Martin Kristiansson, forskare och lärarutbildare i ämnet samhällskunskap på Karlstads universitet och en föreläsning av Elisabet Mellroth, lektor vid Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad.

Lilla Bokbryggan - Skål!

 Enligt mål i Läroplan för förskolan, Lpfö 18 ska förskolan ge varje barn förutsättningar att utveckla ”fantasi och föreställningsförmåga” samt ”nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära” (Skolverket, 2019, s. 13). Att arbeta med estetiska lärprocesser är inte bara en möjlighet att nå kunskap på flera olika sätt, utan också en väg till fördjupat lärande.

När små poeter väcks till liv

“När jag leker kommer en måne som lyser och tänder hopp”, så skriver en elev i årskurs två på Råtorpsskolan. “Att leka gör att fantasin snurrar i huvudet”, så skriver en annan elev. Dikterna är en del av ett skrivprojekt som jag, fritidspedagog Frida Warnqvist och lärare Vivi Lind haft på Råtorpsskolan i årskurs 1 och 2. Eftersom jag brinner för skrivande frågade Vivi mig om vi tillsammans skulle hålla i diktskrivande och det tackade jag snabbt ja till.

Sidor