Karta

Ämneslärardagen den 27/10 - Save the date

Ja, det är länge kvar till den 27/10 då CSL mfl anordnar ämneslärardagen för alla lärare som undervisar i årskurserna 7-9, men vi vill redan nu ge en hint om vad dagen kommer att innehålla. 

Temat för dagen är "Didaktiska modeller" och det kommer att genomsyra både föreläsningar och workshops i samtliga ämnen. Så här ser planeringen ut för dagen just nu:

På väg mot vår

Nu har vårterminen dragit igång här på universitetet och jag har fått den stora äran att hälsa nya studenter välkomna till olika lärarutbildningsinriktade program vid ett par tillfällen. Det är verkligen både roligt och inspirerande att se så många nya studenter här hos oss. De flesta av våra program startar på höstterminen, men vi har även en del programstarter på vårterminen.

Dags att söka Drömsommarjobbet 2020

DRÖMSOMMARJOBBET erbjuder unga en möjlighet att testa hur det är att jobba inom kulturområdet. Du som har kreativa elever tipsa dem gärna om denna möjlighet. 

Under fyra sommarveckor (15 juni-11 juli) får de arbeta tillsammans med en professionell handledare inom inriktningarna dans, film, klassisk musik eller textil.

Drömsommarjobbet ger en grym erfarenhet som får dem att växa som person, ger klirr i kassan och dessutom passar finfint i CV:n.

Samarbetet med förskolan går vidare

Bland det mest inspirerande i mitt arbete som rektor just nu handlar om vårt samarbete med förskolan. Jag har skrivit om det tidigare i bloggen. Vi har utgått från förskolans begrepp Förundras och tagit ordentligt spjärn mot det. När vi sågs i december började vi så smått tratta ner begreppet och fick nästan grepp om det. I dag har styrgruppen träffats och arbetat vidare. Fokus i dag var att skapa en struktur kring upplägget som vi ska presentera för referensgruppen i mars.

Strukturerad läsutveckling i Karlskoga

Therese Mattsson tar på sig lässjalen, tänder läslyktan och lugnet sänker sig i grupprummet på Stråningstorpsskolan i Karlskoga. Det är undervisning för en grupp elever i årskurs 3 om lässtrategin Att koppla text till sina egna erfarenheter.

– Medan jag läser ska ni tänka på någonting som ni själva varit med om, instruerar Therese.

Therese läser en bit ur boken Godnatt Alfons Åberg, där Alfons inte vill sova och ropar på pappa om och om igen. När läsningen är klar får eleverna skriva ner det de tänkte på.

STL-cirkeln och analysmallen – Frida Lindell

I den här föreläsningen tar Frida Lindell upp STL-cirkeln, analysmallen, olika texttyper och att ställa bra frågor.

Skriva sig till lärande (STL) är en modell för att använda digitala verktyg på ett bra sätt i undervisningen. Den ger ökad likvärdighet mellan könen då pojkarnas prestationer vad gäller läs- och skrivutvecklingen ökar markant. Modellen baseras på framgångsfaktorer för lärande.

Lärmiljöer

Lärmiljöer är ett ständigt aktuellt ämne, fast just nu känns det mer aktuellt än någonsin. Tillgängliga lärmiljöer är något som vi diskuterar ganska mycket idag, på Råtorpsskolan i allmänhet och i förskoleklass för mig i synnerhet. Hur ska jag forma mitt klassrum utifrån de förutsättningar jag har för att det ska passa alla elever? Hur mycket kan man ha på väggarna? Eller ska man ha mycket på väggarna så att de som behöver mikropauser har något att titta på? Är ett alldeles tyst klassrum den bästa lärmiljön vid skolarbete som kräver koncentration?

Epigenetik för biologilärare – forskningsmagasin fritt att ladda ner

Epigenetik är ett nytt forskningsområde inom biologin, som visar att våra arvsanlag inte styr oss så hårt som vi tidigare trott. Epigenetiska processer förklarar på molekylär nivå hur den miljö vi lever i kan påverka våra arvsanlag. Epigenetik kan förklara hur vår livvstil påverkar hur vi mår och ger oss en djupare förståelse för fenomen inom en rad olika områden som medicin, psykologi och hälsa.

Barnens ord

Jag börjar återigen med att citera ur Läroplan för förskolan, Lpfö 98 där det står att förskolan ska ”främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning” (Skolverket, 2018, s. 16). Detta kan sammankopplas med The Wow Factor – Global research compendium on the impact of the arts in education, där Bamford (2006) genom sin forskning visar på hur arbete med estetiska uttrycksformer genererar en delaktighet och samhörighet för alla.

Sidor