Karta

Att förändra skolsituationen, del 1

Snart börjar skolan igen och för de allra flesta fungerar skolan riktigt bra. Många av oss glömmer bort hur otroligt privilegierade vi är som bor i ett land där alla barn har rätt till, de har till och med plikt till, att gå i skolan under nio år. En av mina kollegor som varit på besök i ett land i Mellanöstern fem veckor i sommar blev nästan smärtsamt påmind om hur privilegierade vi är och hur lite vi uppskattar det vi har.

Ut och njut!

Sista veckan på jobbet innan semestern. Vi har en lång lista på vad som ska hinnas med den här veckan. Det är lite ut med det gamla och in med det nya (läsåret menar vi). Det har varit en fantastisk vår med massor av härliga, intressanta och lärorika utedagar med både förskolegrupper, förskoleklasser, skolklasser och pedagoger. Vi har kommit hem fem dagar i vecka och luktat rökt korv (enligt våra trettonåriga döttrar) efter att ha stått vid elden för att bränna lera, smida järn eller lagat dagens lunch. Men vad vi njuter av detta!

Tankar kring folkhögskolepedagogik

Mitt första möte med folkhögskolan

En dag i mars tar jag bilen till Ingesunds folkhögskola, utanför Arvika. Jag parkerar bilen nedanför den vita, herrgårdsliknande byggnaden. I bakgrunden blänker Glafsfjorden i eftermiddagssolen. Några ungdomar släntrar mellan mig och pelarna i stentrappan upp till huvudentrén. En av dem ler välkomnande mot mig. 

Eleverna lärde oss om programmering

Vad ska man göra om man har Vfu-pengar kvar att använda? Vårt arbetslag på Södra skolan i Grums bestämde oss för att åka till Stockholm på studiebesök. Vi kände ett behov av att lära oss mer om programmering. Därför gick resan till Grimstaskolan i Vällingby. Där arbetar Kerstin Franzén-Gradin som har en mångårig erfarenhet av att arbeta med programmering med elever på lågstadiet. Vi bokade in ett studiebesök på skolan en dag i maj när vi hade studiedag i Grums. 

Sidor