Karta

Tillit

När man arbetar inom skolan så är det lätt att alla synpunkter, kritik, förelägganden och det allmänna debattklimatet kan göra att man börjar misstro. Jag upplever att vi i skolan sällan ger vår bild av hur vi har det i vår vardag och när vi gör det så tar det alltid spjärn mot något som inte fungerat. Den mesta av rapporteringen av svensk skola handlar om en individ som upplever sig förfördelad av skolan. I slutet av artikeln eller inslaget så uttalar sig ansvarig kort med att vi inte kan uttala oss om enskilda fall. Den bilden ökar inte tilliten till skolan.

Programmering för lärare åk 4–6

Kursen riktar sig till dig utan förkunskaper om programmering, som vill ha en enkel bakgrund och baskunskap för att undervisa årskurserna 4-6.

programmering för lärare

Program:

8:30 Datorer och programmerade kretsar - En kort historik, genomgång av teknik idag och en blick framåt.

8:50 Olika programspråk. Hur berättar man för en dator/krets vad den ska göra?

9:00 Hur kan programmering implementeras i undervisningen. Kan man programmera utan en dator?

Podd-tips!

Vi fann vår inspiration till projektet i en lärare och behandlingspedagog som heter David Saleh. Han har tagit fram ett material som är anpassat för nyanlända elever, utifrån olika utbildningsbakgrund eller språknivå. ILT har gjort ett kort poddavsnitt med David Saleh som vi rekommenderar att lyssna på. David ger ett perspektiv på vad man kan behöva tänka på när man ska påbörja undervisning kring sex- och samlevnad med nyanlända elever. Viktigt är att utgå från elevgruppen.

När stjärnor tänds

Idag såg jag det. En stjärna. Det är alltid lika roligt när det händer. Eleverna i åk 6 hade presentation av sitt projektarbete i bild. Tolkning av Edvard Munch berömda målning "Skriet". Fantastiska målningar, jag tror självaste Munch skulle blivit imponerad. Jag blev det. Imponerad. Dels av bilderna men även av de presentationer som jag fick lyssna på. Att se hur det glimmar till i elevers ögon när de berättar om sin bildresa från planeringsskiss till färdigt resultat är magiskt.

Se vad eleven HAR och inte vad eleven saknar!

Susanne Duek är fil.dr. och lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. I grunden är hon lärare i språk. Flerspråkighet och ämnet svenska som andraspråk har hon alltid varit mycket intresserad av. Hon har skrivit en avhandling om nyanlända elevers litteracitet med titeln Med andra ord - samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn. Efter att jag har hade hört henne föreläsa utifrån avhandlingen blev jag intresserad av att veta mer.

Sju råd som hjälper ”hemmasittare” till skolan

Inget barn väljer frivilligt att vara hemma från skolan under långa perioder. Ge inte upp, med små medel kan man göra stor skillnad, skriver företrädare för föreningen Magelungen Utveckling, som arbetar med hemmasittande unga. Så här berättar de och kommer med bra råd:

Magelungen Utveckling har sedan flera år arbetat strukturerat med hemmasittare och vi vågar oss på att titulera oss Sveriges ledande experter på behandling av hemmasittare.

Är det bara att googla?

Informationskompetens är ett begrepp som inbegriper många av de utmaningar vi ställs inför i vår undervisning. Eller kanske mer rätt: elevernas utmaningar. Cecilia Gärdén presenterar i artikeln Informationssökning på internet begreppet som en literacitet vilken inrymmer förmåga att veta vilken information man är i behov av, hur man ska ta fram källmaterial som hör till en viss uppgift och hur relevanta dessa källor är.

Får jag ta kort på dig?

Etik och kritiskt tänkande från första stund med kameran. – Leta efter saker som börjar på bokstaven s! Greta, Märtha och Yosan far runt i rummet med sina surfplattor, resonerar med sig själva och tänker högt tillsammans. Snart har de fotograferat en skylt med namnet Signe, en bild på en cykel och en strumpa. Vipan är en av tio förskolor i Kristinehamn där kameran steg för steg introducerats som pedagogiskt verktyg.

Skolan ger förutsättningar för en hållbar livsstil

Dagens unga måste få de kunskaper och stärka de förmågor som behövs för att leva i ett hållbart samhälle. En hållbar livsstil kommer att vara avgörande för hur världen utvecklas. Därför är uppdraget att ställa om till lärande för hållbar utveckling just nu ett av de allra viktigaste för skolorna.

En man - Daniel Olsson lutar sig mot en vägg
Daniel Olsson, lärare och forskare inom hållbar utveckling

Sidor