Karta

Glappet mellan läroplan och undervisning i NO-ämnena

I de naturvetenskapliga ämnena i läroplanen för grundskolan, Lgr 11, betonas en bred allmänbildande undervisning. Det innefattar att eleverna, förutom att lära sig om grundläggande begrepp, ska få göra systematiska undersökningar, lära sig skilja på naturvetenskapliga och andra sätt att skildra omvärlden och få lära sig att göra praktiska, etiska och estetiska val som kan handla om miljö, hälsa eller säkerhet.

Tydliggörande pedagogik – bra för alla barn i förskolan

Tydliggörande pedagogik är till för att göra barnets tillvaro begriplig, hanterbar och meningsfull. I sitt arbete i förskolan i Karlstads kommun har stödteamet sett hur bra det fungerar med tydliggörande pedagogik för alla barn.

Petra Jonsson, specialpedagog, Monica Svensson, språkpedagog och Johanna Wahlgren, specialpedagog ger dig grunderna i tydliggörande pedagogik i den här filmen. Du får svar på de vanligaste frågorna om bland annat bildstöd, tecken och hur de används.

En bärande och lärande relation

Jag har arbetat som rektor sedan 2010 och har varje läsår genomfört olika typer av trivselenkäter i verksamheterna. Ni vet, enkäter där elever får ta ställning till huruvida de trivs och är trygga i skolan eller inte. Sedan har jag sammanställt dessa enkäter och använt dem som en grund för vårt kommande förbättringsarbete när det gäller värdegrundsarbetet eller inom ramen för arbetet med elevhälsan. Ofta så har enkäterna visat att en stor majoritet trivs och känner sig trygga i skolan.

Samtal om ämnesdidaktik

Vilka didaktiska utmaningar ställs vi som lärare inför när det gäller urval och transformation av ett undervisningsinnehåll? Hur kan man tänka här och vilken roll kan didaktiska modeller spela för de processerna? Det rör sig samtalet runt i den här podden om ämnesdidaktik. Utgångspunkten för resonemanget är den flervetenskapliga ämnesdidaktiska forskning som bedrivs inom forskargruppen Research on Subject-specific Education (Rose), men också annan internationell forskning.

Återkoppling och reflektion - slutkläm

Jag tar raskt vid där jag avslutade förra blogginlägget som handlade om återkoppling och reflektion. Föregående års arbete inkluderade bl.a. ett interkulturellt förhållningssätt och jag vill lyfta att detta även fanns med som en naturlig del i det här årets projekt. De estiska uttrycksformerna är ett sätt att kommunicera genom på olika vis, och som ett barn uttryckte ”vi pratar olika men är ändå lika”. Någon förmedlar sig genom dans, en annan genom en sång, och det här året hade vi förutom ett spansktalande barn även ett barn med grekiska som modersmål.

Värmlands bokfestival

skolprogram värmlands bokfestival 2020

Värmlands bokfestival kommer att år 2020 sändas live och det blir ingen fysisk bokfestival i Nöjesfabriken. Vi hoppas och tror att den digitala formen ska fungera bra i alla era olika skolmiljöer runt om i Värmland. Programmet med författarna är i stort sett oförändrat, vi har gjort några tidsjusteringar. Kristina Ohlsson har bestämt sig för att avstå. Hon vill träffa barnen på riktigt och återkommer 2021.

Forskning: Elevers användande av digitala representationer i fysikämnet

Naturvetare använder lika mycket digitala representationer som vanliga experiment nuförtiden och även i skolan är det ett effektivt sätt för elever att ta till sig innehållet i undervisningen.

Det har visat sig att digitala simuleringar som har många detaljer kan misstolkas av elever och därför har Lorena Solvang tittat på användningen av programvaran Geogebra, som går att använda utan så mycket detaljer i simuleringarna. Geogebra har fått stor uppmärksamhet i matematikämnet och Lorena Solvang vill undersöka möjligheterna även i fysik.

Sidor