Karta

Pretentiöst snack och menlöst arbete från ledning/EHT

Det är skillnad på prat om värdegrund från ledning och EHT, en helt annan att faktiskt efterleva det. Bättre med mindre pretentiösa inlägg som svämmar över sajterna och mer aktion och närvaro i verksamheten. Värdegrund handlar inte om vackra ord och dokument. Det handlar om närvaro och vara genuin i det man gör. Personalen är fantastisk men jag är rädd för att allt pretentiöst snack och menlöst arbete från ledning/EHT tar tid från det som faktiskt gör skillnad. Låt lärarna vara lärare. Ge dom rätt förutsättningar!

The sky has no limits - Vi hänger på!

Jag tänker fortsätta att diskutera föregående blogginläggs tema om vikten av fantasi. Detta gör jag genom att citera ett nästan hundra år gammalt uttryck från ingen mindre än Albert Einstein:

”Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskap är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg och föder utveckling.” (Einstein, 1929)

Sex, relationer och film

I år inför landets lärarutbildningar examensmål kring ämnet sex, relationer och samtycke. Dessutom förstärks ämnet också i skolans läroplaner. Men hur tar man sig an ett sådant mångfacetterat ämnesområde? Genom film och rörlig bild förstås!

Film speglar vår omvärld och ger perspektiv på oss själva och andra. Med hjälp av filmens pedagogiska och konstnärliga potential kan vi närma oss frågor som kan tyckas både enkla och komplexa.

Full fart med STL i Hammarö kommun

Sedan hösten 2020 jobbar samtliga lärare från förskoleklass till åk 9 i alla ämnen gemensamt med STL (skriva sig till lärande). Det går till på så sätt att 16 utbildade lärledare leder grupper av lärare på samtliga skolor och innehållet planeras gemensamt på gemensamma lärledarträffar. Mellan lärgruppsträffarna så planerar lärarna sin undervisning utifrån STL-cirkeln samt ger respons på varandras planeringar. Lärarna är indelade i blandade grupper mellan enheterna i så kallade "Kritiska vänner-grupper". 

Dags att ta plats!

Jag vill uppriktigt säga att det inte är helt lätt att få sin röst hörd när det gäller pedagogiskt arbete med estetiska uttrycksformer. När utrymmet för de estetiska ämnena i skolan krymper, och jag ibland möter attityden att dessa inte är ”lika viktiga” som andra ämnen känner jag mig frustrerad. Då förskolan inte är ämnesuppdelad på samma sätt som grundskolan ges fler möjligheter till att arbeta integrerat med de estetiska uttrycksformerna, även om en ofta måste hävda vikten och förståelsen av detta arbete.

Månadens forskare – Ulrik Holmberg

”Det visade sig att elever från olika landsändar, och därmed olika historiska kontexter, hade olika nationella berättelser. Historia är alltså inget vi bara möter i skolan. Historien finns runtomkring oss hela tiden.” Orden kommer från Ulrik Holmberg, doktorand i historia vid Karlstads universitet, som genomförde en licentiatstudie om ugandiska gymnasieungdomars användning av historia.

Ulrik Holmberg i grå skjorta och rock
Foto: Cecilia Chroona

Närvaro eller frånvaro?

Vilket fokus har du på frågan? Har du fokus på att öka närvaron eller minska frånvaron? Jag är medveten att för många så är det ingen skillnad, fokus ligger ju på att eleverna ska vara i skolan så mycket som möjligt. Jag menar att det är en stor skillnad. Om jag väljer att lägga fokus på elevens fråvaro, så hamnar också diskussionen lätt på det som ligger utanför skolan. Då är det lätt att glida in på diskussioner kring hemförhållande, elevernas äldre syskon och hur de var i skolan. Väljer jag i stället att lägga fokus på elevens närvaro, så hamnar diskussionen om vad vi i skolan kan göra.

Hagfors kommun och SKUA (Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt)

I Hagfors kommun har vi under tre års tid jobbat med SKUA som övergripande utvecklingsarbete från förskolan-vuxenutbildningen. Det finns åtta utbildade SKUA-utvecklare som jobbar med olika kompetenshöjande insatser och individuell stöttning och rådgivning. Denna satsning ska leda till förbättrade resultat och höjd undervisningskvalitet för alla våra elever och att samtliga pedagoger inom skola får en högre kompetens i att arbeta språk- och kunskapsutvecklande.

SKUA ska:

  • Finnas med överallt

Sidor