Karta

Mentorsspeglar

Jag har tidigare berättat om hur vi fritidspedagoger arbetar på Råtorpsskolan. Hur vår huvudsakliga tid i barngrupp ligger på just fritidstid. Jag beskrev hur vi arbetar på uppdrag av vårt Elevhälsoteam och hur vi utgår från våra styrdokument och vårt centrala innehåll samt hur vi anpassar våra aktiviteter så att alla elever skall kunna vara med genom att skapa tillgängliga lärmiljöer på fritidshemmet. 

Omtankesamtal

Nu snart kommer eleverna tillbaka efter ett längre jullov. Glöm inte att reagera tidigt om elev inte kommer tillbaka till skolan oavsett om eleven har giltig eller ogiltig frånvaro. För vissa barn och ungdomar är det extra tufft att ta sig tillbaka efter en längre tids ledighet. Ta ett omtankesamtal med barnet och familjen. Ring och fråga hur barnet mår och fråga vad som är orsaken till frånvaron. Fråga hur vi i skolan kan hjälpa till. Visa omtanke helt enkelt och visa att eleven är saknad!

I stress och press - Att göra det jag kan

I skolans värld kan man lätt uppleva att man lever i en stressad tillvaro. Det är mycket som ska hinnas med inom arbetstiden och många gånger känns tiden knapp. Alla måsten, alla krav. Det är lätt att tänka det lilla ordet "om". Om jag bara hade mer tid. Om vi bara vore fler pedagoger. Om vi bara hade större lokaler, fler grupprum. Då blir det bra. Det lilla ordet "om". 

Workshop med Makerspace on Tour

Den 13 februari kl 14-18 arrangeras en workshop eftermiddag med Makerspace on tour från Science centret 2047 i Borlänge. Då kommer de med en buss med aktiviteter till Innovation Park mitt emot Karlstads universitet.

Aktiviteterna handlar om att testa sånt som ni kan göra med era elever med hjälp av digitala verktyg (det handlar om programmering, annat digitalt och making, alltså att tillverka saker, innovation och design...). Perfekt inspiration till framförallt teknikundervisningen, men också ämnesövergripande.

Kritiskt textarbete i digitaliserade klassrum – Lisa Molin

Lisa Molin berättar om vilka textkompetenser man behöver i ett nutida demokratiskt samhälle, där vem som helst kan skapa och publicera i stort sett vad som helst, och där digital teknologi gör att det inte alltid är möjligt att avgöra vad som t ex är sant eller falskt.

Källkritik är ett välkänt begrepp men väldigt få undervisar om det. Lisa Molin berättar i den här föreläsningen hur sådan undervisning kan gå till och hur vi kan applicera källkritik på bloggar, youtube och twitter-inlägg.

Formula Lådbil

Missa inte att anmäla din klass till den populära lådbilstävlingen som går av stapeln i Karlstad den 7 maj! Det är gratis att delta. Transport kan ordnas för klasser som inte finns i Karlstad.

Tävlingen handlar om att bygga en lådbil och kan vara ett meningsfullt uppdrag till exempel i teknikundervisningen. Tävlingen är en aktivitet inom ramen för projektet Teknikerjakten som drivs på Karlstads universitet i samarbete med Ljungbergsfonden.

Att inspireras och att inspirera

De senaste åren har de muntliga nationella proven legat på höstterminen vilket ger ett ypperligt tillfälle att stärka eleverna i den muntliga förmågan samt göra dem trygga inför provmomenten. Redan i förskoleklass tränar våra elever på den muntliga förmågan i olika former. De berättar om sig själv, om sin familj och om böcker de lyssnat på. Detta arbete fortsätter genom hela lågstadiet och mellanstadiet där också muntliga redovisningar i olika ämnen tillkommer. Hur utmanar man då sexor som har tränat på den muntliga förmågan sedan förskoleklass? Jo, genom inspiration.

Sidor