Karta

Bättre förekomma än förekommas - att möta och bemöta våldsbejakande extremism

Brottsförebyggande Centrum i Värmland (BFC) och Länsstyrelsen Värmland bjuder in till en inspirationsdag om att förekomma och förebygga problem kopplade till våldsbejakande extremism i skolans vardag.

Dagen ger dig en djupare förståelse kring våldsbejakande extremism i stort och hur man inom skolan kan förhindra att problem uppstår. Bland annat deltar Jennie Sivenbring, fil.dr. i Barn- och ungdomsvetenskap och Bengt Westerberg. Dessutom får du se och diskutera teaterföreställningen Varför så x-trem? med Ung utan Pung.

Erasmus - Jena reflektioner

Vi har tre stycken reflektionsfrågor i vårt Erasmusprojekt:

  • Hur kan jobbskuggningen förbättra vår kompetens i att utbilda begåvade elever, ämnet matematik är av extra intresse.
  • Vilka nya undervisnings- och inlärningsmetoder har vi lärt oss av jobbskuggningen?
  •  Hur kan detta genomföras i vår egen praktik?

Vi försöker sammanfatta alla de intryck vi fått under vår tid i Jena med omnejd under denna vecka.

TEACHMEET, knytkonferens för slöjdlärare i Värmland

TeachMeet är ett informellt och kostnadsfritt möte för lärare, av lärare en sk. knytkonferens. Det är ett intensivt och inspirerande möte kollegor emellan. Fokus ligger på att nätverka och att få mängder med konkreta exempel om pedagogisk användning ute i klassrummen. Du kan anmäla dig som åhörare och du kan anmäla dig som talare. Tveka inte att anmäla dig som talare - dela med dig av vad du gör i klassrummet och dina reflektioner kring digitalt arbete i slöjden.

Erasmus - Jena dag 2

I dag började dagen först 7.30 med att jag (Susanne) och Matthias tog spårvagnen till Otto-Schrott-Gymnasium för att träffa läraren Christian Herrmann och skugga honom under hans mattelektion med klass 11. Christian är en relativt ung och som jag hade förstått det, nytänkande lärare så mina förväntningar var höga. Det första som slog mig, var samma sak som igår – lektionen börjar omedelbart! Inte en minut går förlorad. 8.00 hälsade han välkommen, presenterade oss kort och delade ut ett test med 2 uppgifter som var ett sorts läxförhör som eleverna fick 15 minuter på sig att skriva.

Föreläsning med Ross Greene om Collaborative & Proactive Solutions (CPS)

CPS är ett samarbetsbaserat förhållningssätt till barn och ungdomar med problemskapande beteenden. Ross Greene har utvecklat förhållningssättet under sina mer än 25 år långa erfarenhet av bedömning, behandling och forskning när det gäller barn och ungdomar med problematiska beteenden hemma i familjen och i till exempel skolor, specialskolor, sjukhus, boenden och ungdomsvårdsskolor.

Internationella perspektiv på att möta särskilt begåvade elever - det andra av fem pedagogiska caféer

Vi bjuder här in till det andra av fem pedagogiska caféer i samband med det Erasmusprojekt som pågår fram till och med december 2018.

Vi hälsar er välkomna till Kronoparksskolan den 24 maj klockan 15:30 - 17:00.

Eftersom vi bjuder på frukt, var vänlig och anmäl om ni kommer, senast den 21 maj via denna länk, klicka här

Sidor