Karta

Digitala verktyg i matematikundervisningen 7,5 hp

Distanskursen vid Karlstads universitet vänder sig till dig som arbetar som matematiklärare och vill utveckla din undervisning med digitala verktyg. I kursen diskuteras olika typer av digitala verktyg som till exempel dynamiska matematikprogram, digitala responssystem och simuleringsverktyg för modellering av dynamiska system.

Erfarenhetsutbyte mellan kursdeltagarna utgör en viktig del av kursen, och undervisningen förutsätter att deltagarna har tillgång till en skolklass eller annan elevgrupp för att kunna reflektera över sin egen undervisning i matematik.

Erasmus-Hamburg dag 4

Nu är tre dagar till ända på Brecht-Schule. Många nya lärdomar och tankar följer på besöket som varit givande. Det har varit spännande att följa undervisningen på nära håll och se hur de konkret bemöter och utmanar barnen i deras lärande. 

I läs- och skrivinlärningen arbetar hela skolan utefter metoden Att skriva sig till läsning. Detta för att varje barn ska kunna möta utmaningar på sin nivå. Lärarna beskriver att det är en mycket stor skillnad på vad eleverna kan när de börjar i första klass vad gäller läsning och skrivning/stavning.

Erasmus-Hamburg dag 2

Idag har vi varit uppdelade på två ställen, Brecht-Schule och Beratungstelle Besondere Begabung (BbB).

På BbB var det Arbeitskreis-träff för de regionala koordinatorerna för särskild begåvning. Hamburg förutom Tysklands näst största stad också ett eget Bundesland.

Vår känsla för hur vi ska kunna jämföra detta med Värmland/Sverige är att likna de olika regionerna med kommuner och Bundeslandet Hamburg med länet Värmland. Fullt medvetna om att det naturligtvis inte är en fullt korrekt jämförelse generellt.

Erasmus - Hamburg dag 1

Idag är första dagen på vår jobbskuggning i Hamburg.

Vi träffade professor Marianne Nolte doktor på Hamburgs universitet samt initiativtagare till PriMa projektet. Hon är även ordförande för det internationella nätverket Mathematical Creativity and Giftedness (MCG). I sin forskning har hon fokus på särskild begåvning i matematik och twice exceptional.

Marianne berättar om att fokus på undervisning handlar hur man ska fostra matematisk begåvning, dvs. vad man gör för att utveckla begåvningen.

För att kunna arbeta med att fostra den matematiska begåvningen krävs:

Sidor