Med VFU:n i backspegeln

Senaste inlägget jag skrev handlade om mina tankar kring VFU. Nu, med min egen praktik  i backspegeln tänker jag att det kan vara intressant att vara lite mer personlig.

Från början av mars till april har jag pendlat från Karlstad till Filipstad och Spångbergsgymnasiet. En lång resväg på 1,5 timme dörr till dörr enkel väg och väldigt ovant för en student som brukar ha ”flexibla arbetstider”. Men med facit på hand är det nog den enda nackdelen jag upplevde med min VFU - period – och med tanke på hur många lärare som dagligen pendlar kan jag knappast klaga. I övrigt; en gemytlig skola med mycket trevlig personal. Några fördelaktiga renoveringar hade skett sedan sist jag var där och den digitala tekniken var uppdaterad och smidig att jobba med. 1-1 datorer och digital plattform var en stor fördel med tanke på den planering jag klurat på.

Det senare underlättade mycket då jag hade många idéer om IKT i undervisningen, som jag ville testa på. Tänk, vad spännande det är att läsa om något och till slut få chans att se hur det funkar i praktiken!

Mentimeter, Wordle och Kahoot är några exempel på vad jag testade med klassen (det tänker jag fördjupa i ett inlägg inom kort).

Något som imponerar mig särskilt med Spångbergsgymnasiet är deras arbete med likabehandlingsfrågor. Vi VFU-kandidater fick möjlighet att samtala med organisatören av det hela – att bara en sådan person finns! Det minskar risken att något faller mellan stolarna. Arbetet med utvärdering, kartläggning och omorientering sker fortlöpande under hela året.

Det var inte första gången min LLU:are (lokal lärarutbildare) hade en VFU-student på halsen. Och det märktes! Konstruktiv feedback, tips om bedömning och allmänna idéer var det jag önskade mig när jag kom - och det var precis vad jag fick med mig! 

Nu väntar däremot en intensiv pluggperiod med sociologisk metodik och politikens idéer och institutioner. Tvära kast och samtidigt blir våren mer härligt påtaglig. På det hela taget kan jag därför lätt vilja snegla bakåt mot det som varit ute i fält.

En del upplever att det är mycket "antingen eller" i dagens lärarutbildning. Fokuset på ämneskunskaper är stort, vilket har sina poänger. Men för mig är kopplingen mellan praktik och teori det viktigaste. Man får helt enkelt se till att man får mycket av båda delarna!

 

Trevlig helg!

/Tilda