Kund eller produkt?

Jag älskar musik och får nog kalla mig en allätare när det gäller genres. Därför ser jag personligen Spotify som en gudagåva. Det är en viss skillnad mot bandspelaren, radion och Poporama en gång i veckan. Ofta granskar jag förslagen i Discover och hittar då och då, för mig nya artister eller band. Ett annat säkert kort för att hitta nya favoriter är att skapa en radiostation. Den jag spelar allra mest bygger på en enda låt, Gone to soon med Daughtry. Mer om hur jag gör detta och en gobit som jag hittade på detta sätt hittar du sist i detta inlägg.

”om du inte betalar för det är du inte kunden, utan produkten”

I hur många sammanhang samlas information om dig och dina vanor tror du? Hur kan Spotify veta vilken musik jag borde lyssna till? Hur kan ICA, COOP eller andra företag i deras utskick erbjuda mig just sådana varor som jag brukar köpa?

Information om dig och dina vanor är mycket värdefull inom reklambranschen. I dagens informationsflöde krävs pricksäker adressering från företagenför att nå presumtiva kunder. Många av gratistjänster på nätet bygger på att de samlar in information om oss konsumenter och erbjuder denna för företag som vill göra reklam. Detta är inte så svårt att inse. En frågan som är intressant att fundera över är vilken utgångspunkt som ligger till grund när de ser på utveckling av tjänsten. Är det utifrån oss användare eller för annonsörerna? Vad styr?

En annan fråga är vilken samlad information som finns att läsa om en enskild individ och vilka faror finns i detta. Vi har i många år pratat med våra elever om att de måste tänka sig för om de lägger upp bilder på nätet. Det som läggs upp kan de inte kontrollera. Att radera en bild från en blogg behöver inte betyda att den inte finns “ute i molnet”. Samma förhållningssätt bör vi ha till allt det vi skriver eller på annat sätt lägger upp på nätet.

Skillnader i Google-konton

I tidigare inlägg har jag skrivit om användbara tjänster som nås via ett Google-konto. Vad många inte vet är att det är en stor skillnad på Google-konto och Google Apps-konto, inom skolan kallat Google Apps For Education (GAFE). Inte så stor skillnad när det gäller vilka funktioner och tjänster man får tillgång till men framför allt hur den information som finns i ett konto hanteras.

Enkelt uttryck gäller följande:
I ett privat Google-konto har Google rättigheterna till ditt innehåll “i syfte att driva, marknadsföra och förbättra våra tjänster, samt utveckla nya tjänster. Denna licens fortsätter att gälla även om du upphör att använda våra tjänster…” Med ett Google Apps-konto, styrs användningen av ett avtal mellan Google och skolan, eller egentligen huvudmannen, som inte ger Google tillgång till innehållet på samma sätt.

Personuppgifter och avtal

I dagsläget är det några knutar som gör skolans användning av GAFE tveksam. För även om tjänsterna i sig är mycket användbara så har Datainspektionen, som är den granskande myndigheten i dessa frågor, synpunkter på Googles tjänster, lagring och det avtal som en skola kan knyta med Google.

Läs vidare:
Om Google-kontot under rubriken Ditt innehåll i våra tjänster på http://www.google.com/intl/sv/policies/terms/

Om skillnaden mellan privat konto och Google Apps-konto. https://support.google.com/accounts/answer/72709?hl=sv

På bloggen Edward och Skolutveckling: http://edwardochskolutvecklingen.blogspot.com/2013/11/om-google-ratt-och-fel.html

Datainspektionens granskning av en skola i Sollentunas användning av Google. http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2013/skola-maste-sluta-anvanda-molntjanst/

 

Favorit från Spotify-radio

Skapa en radiostation genom att högerklicka på låten och välj Starta radio ...

... och här är alltså en låt som jag fann på det sättet.

För att kunna lyssna på låten via länken nedan behöver du Spotify, men låten går säkert även att hitta på Youtube.

Shattered - Trading Yesterdag