Att leva som man lär

Att utveckla elevernas lärande genom att medvetandegöra dem om sin egen inlärning är effektivt. Detta visas av forskning från olika håll. Vi som lärare behöver också bli medvetna om hur elevernas lärande ser ut för att kunna anpassa och forma undervisningen utifrån olika behov. Detta är något som är bekant för de flesta som har kommit i kontakt med bedömning för lärande som koncept. Att köpa konceptet är inte speciellt svårt. Sätter man sig in i forskning, läser om goda exempel och så vidare verkar ju det hela rätt så logiskt och överensstämmer i alla fall med min bild av hur inlärning ser ut. Det räcker att gå till sig själv och tänka på situationer där man själv har utvecklat kunskaper. Att t ex lära sig köra bil är en process av bedömningar följt av korrigeringar som leder till en förmåga att köra bil. Det hela avslutas med en summativ bedömning vid uppkörningstillfället.

Sedan ska teorin möta vardagen och då är det inte riktigt lika självklart längre. Hur skapar man en struktur som leder till den önskade medvetenheten såväl hos eleven som hos sig själv kring hur lärandet i klassrummet egentligen ser ut? En struktur som är hanterlig och lättbegriplig och som blir en naturlig del av vardagen. På Spångbergsgymnasiet är vi tre lärare som arbetar med samhällskunskap. Vi har samarbetat tätt i flera år och vi är samstämmiga när det gäller värdet av att tillämpa bedömning för lärande i våra kurser. Samtidigt ser våra arbetsmetoder olika ut. Någon arbetar med loggböcker via delade dokument i Skydrive, någon arbetar med bedömningsexempel, någon med bedömningsmatriser via It´s Leraning mm. Vi för dagliga diskussioner med varandra kring de här frågorna, delger varandra exempel på goda resultat och problem som vi stöter på. 

Det är inte lätt att skapa den fungerande strukturen men det är spännande! Att predika den formativa bedömningens förträfflighet är inte svårt. Det är bara att titta på forskningsresultat som presenteras av bland andra John Hattie. Det svåra är att leva som man lär så att man faktiskt uppnår de önskade resultaten i det egna klassrummet.

/Pär