Att bredda jultraditioner och jakten på normbrytande målarbilder

Häromdagen var det en som hade lagt ut fina julmålarbilder, som barn och elever kan färglägga, i en av de grupper för förskollärare och lärare som jag är med i på facebook. Bilderna var jättefina och juliga men eftersom jag oftast ser världen genom mina genusglasögon kunde jag ju inte låta bil att se på dem med ett normkritiskt perspektiv. Totalt var det sju bilder och alla bilderna hade en egen titel: Tomtefar med julstrumpa, glittrande julgran, lilla herr snögubbe, tomtefar med önskelista, julstrumpa med godis, pepparkaksgubbar och stora herr snögubbe.

               

Dessa målarbilder finns här http://fixasjalv.se/maalarbilder-med-jultema

Min första tanke var: Var finns flickorna och kvinnorna? Lägger jag bara fram dessa bilder till mina elever så förmedlar jag att de enda som är viktiga är män! Varför fanns det inga snögummor, tomtemor och pepparkaksgummor? Desutom fanns det inga med synliga funktionsvariationer. Varför ser en aldrig en tomte eller en ängel som använder en rullstol? Och varför förmedlar alla de vanligaste målarbilderna endast etniskt vita personer? Jag skrev ett kort inlägg om att det var väldigt fina målarbilder men att jag tyckte att det var synd att det bara fanns gubbar och att vi behöver flera bilder för att lyckas med förskolans och skolans genusarbete. Aldrig hade jag väll trott att jag skulle få så många arga svar. Så därför kommer här lite tankar om jultraditioner, jämställdhet och mångfald.

Det handlar aldrig om att en ska ta bort saker eller att ett traditionellt julfirande är förbjudet. Det handlar om att en ska lägga till och bredda normen. Om vi tar målarbilderna som exempel. Titta på dem ur ett normkritiskt perspektiv. Finns alla sorters personer representerade? Här var det bara figurer som var definierade som män. Här kan en t ex lägga till flera målarbilder med tomtar med olika kön och helst olika etniciteter. Tyvärr har jag inte lyckads hitta tomtefigurer med olika funktionsvariationer. Har du? Ibland lyckas en inte riktigt att få med alla sorters människor men då är det kanske den gruppen en väljer nästa gång. Målarbilder med snöfigurer och pepparkakor med olika kön finns det gott om på nätet. Nu kanske någon tänker att det är jag som är väldigt sterotyp och fast i mina normer som tolkar en pepparkaka med ben och utan kjol som en gubbe och en snöfigur som en han. I den bästa av världer så skulle det vara så att pepparkaksfiguren och snöfigurer inte har något kön. Men än så länge finns de normer i vårt samhälle för en pepparkaksfigur utan kjol och en snöfigur med hög hatt. Dessutom hade de olika bilderna titlar som stora herr snögubbe och tomtefar. Så språket är ytterligare ett sätt att bredda normerna. Det finns extremt många gubbord i vårt språk. I stället för att säga snögubbe kan en lika gärna säga snöfigur och pepparkaksgubben kan lika gärna heta pepparkaka eller papparkaksfigur. Och måste vi påpeka vad tomten har för kön? Varför inte kalla alla tomtefigurer för tomten oavsett kön?

En annan kommentar som jag fick var att måste en hålla på sådär? Kan julen inte bara får vara jul om en jobbar med genus och mångfald resten av året? Oavsett vilken tid det än är på året så har vi alltid ett uppdrag att bryta traditionella könsmönster och könsroller. Så jul är inget undantag. Men det viktiga är hur en gör det så det blir bra. Vi ska inte ta bort något. Men genom att göra små, små förändringar så kan vi bredda normerna. Utan att ta bort något utan bara ge många flera en chans att vara inkluderade och delaktiga. Hur gör du för att bredda normer så här i december?