Ny klass - nya utmaningar

Att få en ny klass vid terminsstart är nyttigt, roligt men också utmanande. Det kan kännas bekvämare att följa den klass man haft läsåret innan. Då vet jag precis vad jag har att arbeta med, vilka svårigheter, utmaningar och förväntningar. Men mina elever gick vidare mot nya mål i våras, in i ett nytt stadium. Jag hade dem under endast ett läsår, men blev otroligt fäst vid mina elever. Det var med en pirrig känsla jag gick in i det nya läsåret. Att ta emot 26 st 10 åringar är inte helt oproblematiskt och lätt. Men det är spännande!

Nu har vi gått några veckor in på terminen och lite rutiner börjar sätta sig. Jag och min kollega har samtalat mycket om vad vi lägger fokus på den första tiden i åk 4. Att få ihop gruppen och skapa relation är prioritet ett. Men vad är det som gör att en grupp börjar fungera ihop? Vad är det som gör att gruppen följer mitt ledarskap i klassrummet? 

Pratade med en kollega på skolans lågstadium härom dagen. Vi samtalade just om frågorna ovan. Han har något år kvar till pension och jag uppmuntrade honom till att tala om hans ledarskap på kommunens KUL-dag på novemberlovet. KUL - dagen är tänkt som en kompetensutvecklingsdag där kollegor lär av kollegor och delar med sig av erfarenheter ur sitt klassrum. Min kollega berättade att han ofta funderat på varför han får sina klasser att fungera. Vad det är som gör att de klasser han haft alltid fungerat. Det är en viktig fundering. Den borde alla lärare ställla sig. Vad är det jag gör som får undervisningen att fungera, eller inte fungera? Hur är mitt ledarskap i klassrummet? Vad gör jag bra och vad kan jag utveckla? När man tillsammans med kolleogor reflekterar över ledarskapsfrågor hittar vi våra lärarnycklar och kan låsa upp situationer som kanske verkar omöjliga. 

Mina funderingar går denna hösten till att hitta mina egna nycklar till olika situationer. Till barn som behöver extra omtanke och kärlek i mitt klassrum. Till barn som har det svårt och som behöver extra stöd, extra tydlighet. En av de nycklarna är för mig struktur i klassrummet. Det är en nyckel som jag vet jag är bra på. Sedan finns det nycklar som jag behöver slipa på, de låser inte upp situationer som jag skulle önska för tillfället. Det är olika saker jag vet att jag måste arbeta med. 

Vad är du bra på? Kanske vill du dela med dig av det som fungerar i ditt klassrum till dina kollegor. Anmäl dig som föreläsare på KUL-dagen, 28 okt. Gå in på http://skola.karlstad.se/kul/ och anmäl ditt intresse. 

Kanske ses vi på KUL. Hoppas det! Jag kommer berätta om mina lärarnycklar som för mig kan låsa upp olika situationer i klassrummet för att öka måluppfyllelsen hos mina elever. 

/ Pernilla