Först var det tråkigt

Jag hör hur de pratar I min dotters rum. Syskonen diskuterar en bok. "Först trodde jag den var tråkig, men den var jättespännande".  

I påsk fick mina barn världens bästa present i påskägget av deras mormor. En varsin bok. Dottern verkade inte till en början värst förtjust. Hon tog inte direkt upp den självmant och började läsa. Eftersom hon har en svenskpedagog till moder började vi tillsammans kika på boken en kväll. Jag läste på baksidan och så småningom tog vi oss an bokens första kapitel. Emellanåt ställde jag frågor. Vaför gjorde han så tror du? Vad händer nu?  Det gick trögt. Svaren blev "Jag vet inte". Jag funderade på hur jag skulle få henne att sätta sig in i boken och kom på ett tips av författaren Britta Stensson som hon skriver i boken "Mellan raderna" . " Om det var du, vad skulle du göra, känna då?". Nu gick det bättre. Dottern började reflektera och fundera. Det blev roliga samtal, ömsom skömt och ömsom allvar. 

En läsning utan reflektion är en platt läsning. Utan förståelse och inlevelse blir läsningen tråkig, precis som den blev för min dotter. Vill du läsa mer om hur du kan inspirera barn till läsning, till en läsning som fascinerar, en reflekterande läsning så tipsar jag dig verkligen om Britta Stenssons bok. Den fick mig att förstå mera. Jag vet nu också hur jag ska lägga upp läsningen för mina elever. Jag vill skapa ett läsande, aktivt klassrum och Britta ger mig redskapen. Läs den du också! 

Hur går det då med min dotters bok? Hon älskar den. Varje kväll läser vi och har många fina samtal tillsammans. Och den är jättespännande!