Det magiska med läsning

Vad var det som gjorde att jag slukade bok efter bok när jag var liten? Minns att jag låg i förpiken i vår segelbåt och läste medan mina föräldrar seglade fram och tillbaka över Vänern. Sommar efter sommar. Jag kan inte säga att jag kan segla idag. Men läsa kan jag!

Kanske var det för att mamma läste för mig varje dag redan när jag var riktigt liten. Jag kan minnas glädjen när hon berättade att bokbussen skulle komma till vår gata. Jag minns doften av böcker och ivern att få låna dem. Kanske var det bibliotekarien på stadsbiblioteket som visade mig sommartävlingen "Läs minst 10 böcker och berätta om dem så får du en bok" som sporrade mig. Eller min fröken Yvonne Berglund (som jag avgudade) på lågstadiet som lät mig fångas i det magiska med läsning. Jag minns hur hon läste Maria Gripes böcker om Elvis, Hugo och Josefin, Agnes Cecilia och många fler. (Tack Yvonne!). Det är nog många faktorer som gjort att jag blev en duktig läsare, jag blev inspirerad! Inspirerad till att komma in i andra världar, andra människors känslor och liv. Andra kulturer och tider. 

Tänk om jag kunde få bli en inspirationsfaktor till mina elever så att de hittar det magiska med läsning. Inte för att de ska få bra betyg och kunna läsa olika slags texter (jovisst det är också viktigt), inte för att de ska läsa för att jag säger att det är bra och utvecklande.  Inte för att PISA undersökningen säger att svenska elever måste bli duktiga läsare. Nej, grunden är att de precis som jag gjorde ska få känna på det magiska med läsning. Då vill de sedan läsa mer och mer. Tillsammans med bra undervisning kring hur man tar sig an olika texter utifrån lässtrategier eller hur man tar sig över hinder om läsningen hakat upp sig och känns jobbig kan vi nå framåt. Men bara då. De måste lockas och ledas in i läsningen. Lusten att läsa måste väckas! 

Jag ska försöka inspirera och läsa texter som berör. Ge tips på riktigt bra böcker. Berätta om mina egna läsupplevelser. Vi ska läsa böcker tillsammans och prata om texterna. Men först ska eleverna  få vara med och fundera på hur man blir en duktig läsare och vad det magiska med läsning kan vara. Där börjar vi.