Ett "Halleluja-moment"

För att stärka lusten att skriva och för att skriva för ett bestämt syfte, en större målgrupp,  har mitt mellanstadium arbetat med att skriva egna klassböcker under hösten. Alla elever, totalt 150 st, i varje klass har fått skriva en berättelse som sedan skulle gå i tryck till en pocketbok.

I min klass skrev eleverna händelseberättelser utifrån temat geografi, resor och naturkatastrofer. Eleverna har också fått rita en bild till sin berättelse. Vi kikade på kunskapskrav och pratade om vad som är viktigt när man skriver en berättelse. Utifrån detta formulerade vi egna mål med skrivandet. Genom kamratrespons efter mallen "Two stars and a wish", lärarrespons och egen bearbetning av text blev slutprodukten en bok "Jorden runt med klass 6". 32 st fantastiska berättelser! Vi väntar nu med spänning på att böckerna ska levereras till oss.

I utvärderingar kan vi läsa: 

”Jag tycker det har varit roligt att jobba med bokprojektet. Det blir roligare när man vet att vem som helst kan läsa min berättelse. Det har varit kul att skriva och rita. Jag blev nöjd med min bild och min berättelse. Jag har lärt mig att skriva bra beskrivningar och att skriva en berättelse som har olika början på meningarna. ”

”Det har varit roligt att jobba med bokprojektet. Det roligaste var att få måla en egen bild till boken. Det har även varit roligt att få göra en egen bok med klassen. Jag har lärt mig mer om hur man kan utveckla sin berättelse genom att få respons. Jag vill ha hjälp med att kunna utveckla en text så att den blir längre.”

Lusten att lära är viktigt för resultatet. Lust ger bättre koncentration och större vilja, motivation till att lära sig nya saker. När jag läste igenom 32 positiva utvärderingar om vårt projekt fick jag ett "Halleluja-moment". I dessa stunder känner jag att jag har världens roligaste yrke. 

Snart kommer resultatet.... Bokrelease  väntar.... Och stolta, nöjda elever, föräldrar och lärare!  Har vi nått vårt syfte och våra mål? Ja, definitivt!