Blogginlägg

Trafikljus - röd lampa!

För flera år sedan startade jag ett praktiskt arbetssätt som jag kallar stjärnreligion, stjärngeografi eller stjärnhistoria. Det innebär att lära in fakta på ett annorlunda sätt där eleverna får samarbeta med varandra, diskutera och lösa uppgifter på olika stationer. Jag har märkt att flera av mina elever har tagit till sig arbetssättet och lärt sig fakta som de annars skulle haft svårt att lära sig. Vi har fokuserat på begreppsbaserad undervisning och utgått från begrepp från olika världsreligioner för att så småningom kunna jämföra religionerna med varandra.

Vi gör det tillsammans!

"Jag blir trygg när jag får vara med och bestämma", "Det blir roligare". Jag sitter och pratar med några av mina elever om hur de tycker det är att få vara med och bestämma innehållet i undervisningen. Detta var för ca ett år sedan när eleverna gick i femman. Det var då jag började på allvar. Att låta eleverna vara med och planera undervisningen. Jag hade aldrig gjort på det sättet tidigare. Visst, eleverna hade fått vara med till viss del, välja uppgifter under ett lektionspass efter svårighetsgrad men nu släppte jag in dem i undervisningen på ett helt annat sätt.