Blogginlägg

Lärande för hållbar utveckling växer fram

Sedan början på 70-talet har internationella överenskommelser och policydokument utvecklats till den pågående FN-dekaden för lärande för hållbar utveckling. Jag ska erkänna att jag när jag började mitt forskningsprojekt för snart två år sedan inte hade särskilt bra koll på någon FN-dekad. Trots att lärande för hållbar utveckling inte bara handlar om miljö, så är det genom miljöundervisningstraditioner man kan spåra dess ursprung. Dessa undervisningstarditioner har utvecklats parallellt med internationella policys och överenskommelser.

Hållbar utveckling - mer än miljö

Det är ganska vanligt att man associerar begreppet hållbar utveckling till miljöområdet. Det är i och för sig rätt, fast bara till en del (eller tredjedel om man så vill). Själva poängen med begreppet är att involvera även andra dimensioner än bara miljön. Man brukar säga att hållbar utveckling förutom miljödimensionen, även involverar den sociala och ekonomiska dimensionen. Problemen vi ställs inför idag tenderar att bli allt mer komplexa och kräver att vi försöker se problem ur flera olika synvinklar.