Att stimulera barns språkutveckling med digitala verktyg – kamerafunktionen i fokus.

Under hösten har vi haft tre träffar i professionssatsningen Nyfiken på utveckling av digitalisering i förskolan. Vid ett av dessa tillfällen fick vi ta del av forskning gjord av kollegan Karin Forsling som tittat på hur barns språkutveckling kan stimuleras med hjälp av digitala verktyg. I det här exemplet, kamerafunktionen i lärplattorna. Det som fångade mig mest av allt var en händelse där barn skulle söka efter bokstaven A och fota den. Barnen sökte och hittade flera A:n och fotade dessa. Men det som verkligen fångade mig i Karins berättelse var flickan som fotade en apelsin och ljudade AAAAApelsin.

Så underbart! Att inte bara fota just bokstaven. Älskar de som tänker utanför boxen! Och dessutom blev detta en påminnelse för mig om hur kameran kan fungera som ett digitalt verktyg som i det här fallet kan stimulera språkinlärning.