Flow i undervisningen

Hur kan det där med flow vara egentligen?

För mig är flow en stund där tiden rinner iväg utan att man märker det och allt fokus är på det som görs i stunden här och nu. För mig är det när leken och utforskandet får styra en process framåt utan att bli avbruten eller störd.

Förra veckan utvecklades en undervisningssituation i NO till ett flow hos oss. Tiden för rast seglade förbi och kaffebryggaren som skulle sättas på vid halv tio laddades inte ens. Vem har tid och lust att tänka på rast eller kaffe när en är mitt i ett flow kring ballongraketer i NO undervisningen?

Jag kommer inte gå in på lektionens moment i detalj. Men det där med att skapa förutsättningar för flow tror jag är en viktigt del i undervisningen. Vad behöver mina elever för att hamna i ett flow egentligen? Och hur skapar jag förutsättningarna för att det ska ske?

Lektionen började med att vi tillverkade ballongraketer. Alla elever hos oss var delaktiga. Det var elever i blandade åldrar, från förskoleklass till årskurs 6. Och alla var en del av undervisningen inom ramen för särskilt stöd. Elevernas blickar var fyllda av nyfikenhet och de bidrog med nya frågeställningar och tankar som blev ett bränsle i processen. Vi testade oss fram och lekte fram nya kunskaper tillsammans. Flowet i rummet höll i sig i 1,5 timme.

I den situationen gäller det för mig som lärare att våga backa, ha tilltro till mina kunskaper gällande styrdokumenten och vara lyhörd för var som händer, följa eleverna och eventuellt guida processen vidare utifrån det som spontant sker i rummet. För mig är det här undervisning som är präglad av delaktighet, nyfikenhet och lekfullhet. Och i den undervisningen får alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt på sitt sätt. Vi hamnade i ett flow.

Vi byggde ballongraketer i 1,5 timme. Rasten seglade förbi. Ingen stress och ingen press, bara massa utforskande och lärande. Tack för det!