En sommarskola med estetiska lärprocesser som ledstjärna

Nu sitter jag här och mitt tredje år på Katrineholms sommarskola är slut. Sommarskolan där estetiska lärprocesser är ledstjärnan för all undervisning. Sista dagen slutade eleverna strax efter lunch men många stannade kvar en lång stund efteråt. Jag förstår dem, jag stannade också kvar lite extra för att suga åt mig av allt vad dessa två veckor har gett mig.

Sista dagen hade vi kommunens politiker på besök. Det glädjer mig att de kommer och tar del av verksamheten och ser estetiska lärprocesser som en framgångsfaktor och styrka i skolan. I det här sammanhanget är jag anställd för min danspedagogiska kompetens. Det väcks många idéer inom mig kring hur lärare och estetiska pedagoger skulle kunna jobba ihop och skapa undervisning som berör en variation av metoder, sinnen och uttryck. Det vore en dröm att få visa och sprida arbetssättet vi jobbat fram till andra lärare och skolor. Det handlar om att jobba intensivt med varandras kompetenser, lyfta fram varandras styrkor och utveckla nya förmågor hos sig själv och andra. Det kollegiala lärandet när det är som bäst!

I år har jag till största del jobbat tillsammans med en lärare inom ämnet matematik. Utifrån underlaget kring vad eleverna behöver träna extra på valde vi ut områdena taluppfattning, algebra och problemlösning ur det centrala innehållet för åk 7-9. All undervisning skulle ha en röd tråd av ett utforskande, laborativt, självförtroendestärkande, upplevelsebaserat och kreativt arbetssätt. Med de ledorden har vi sen planerat all undervisning tillsammans från dag till dag. Det gör det möjligt för oss att skapa undervisning där våra kompetenser möts och att anpassa undervisningen efter elevernas proximala utvecklingszon.

Eleverna som gått på matematikundervisningen under sommarskolan har mött undervisning där matematiken inkluderas med dans, teater, musik, film, bild och massvis med laborativt material. De har fått uppleva matematiken i sina kroppar, lyssnat på matematik, känna och titta på matematik och till och med fått smaka och lukta på matematiken genom bakning. Sinnena går på högvarv under matematiklektionerna på sommarskolan.

Här är några exempel på vad vi gjort och vart vi hittat inspiration till lektionsplaneringarna, hoppas det kan inspirera dig också.    

Det här är bara en bråkdel av allt spännande och inspirerande lärande som sommarskolan har varit fyllt av för både elever och lärare. Om elevernas känsla av lust, nyfikenhet och motivation hade slocknat för en tid är min största önskan att den nu börjat glöda lite igen. Det är en konst att väcka någon annans lust till lärande och att sen hålla den vid liv. Eleverna är unika och kompetenta och jag vill att de ska se sig själva och sin fulla potential på samma sätt som jag gör.

Längtar redan till nästa års sommarskola i Katrineholm! Och då är jag färdigutbildad lärare också!