ASL – att skriva sig till läsning – avsnitt 29

Att skriva sig till läsning är en metod som bygger på tanken att det är lättare att lära sig skriva än att lära sig läsa. Läsning handlar om att knäcka koden, att förstå vad texten berättar för oss. Så när eleven får en text framför sig måste hen koda av varje bokstav, ord och mening vilket kräver en hög minnesbelastning. Men att istället knäcka koden genom att själva äga berättelsen och välja vilka bokstäver som ska förmedla den menar de är ett enklare och snabbare sätt.

Tre lärare i klassrum
Från vänster: Kerstin Hollsten, Monica Eriksson och Maria Skog

I dagens avsnitt möter vi lärarna Kerstin Hollsten och Maria Skog på Kronoparksskolan och IT-pedagog Monica Eriksson i ett samtal om hur de och ett nätverk av andra lärare i Karlstad börjat arbeta med metoden. Programledare är Ola Henningsson och Tobias Berger.

Du hittar alla våra avsnitt här på www.pedagogvarmland.se/utvecklingspodden eller på skola.karlstad.se/utvecklingspodden. Fast det smidigaste sättet att följa podden är att prenumerera via Itunes. Det kommer ett nytt avsnitt varje måndag!