Eleverna lärde oss om programmering

Vad ska man göra om man har Vfu-pengar kvar att använda? Vårt arbetslag på Södra skolan i Grums bestämde oss för att åka till Stockholm på studiebesök. Vi kände ett behov av att lära oss mer om programmering. Därför gick resan till Grimstaskolan i Vällingby. Där arbetar Kerstin Franzén-Gradin som har en mångårig erfarenhet av att arbeta med programmering med elever på lågstadiet. Vi bokade in ett studiebesök på skolan en dag i maj när vi hade studiedag i Grums. 

Kerstin och hennes klass var vana att få studiebesök och de hade bl a haft nobelpristagare där före oss. Eleverna i klass tre visade sig vara riktigt proffsiga på att lära oss sju värmlänningar om programmering. De var indelade i grupper och hade ansvar för att visa oss olika sätt att arbeta med programmering. Vi fick gå runt bland de olika grupperna. Det syntes en stolthet hos eleverna att de kunde något som vi inte kunde. Klassen hade en uppsättning med blue-botar som räckte så att två elever kunde dela på en. Vi fick se prov på hur man kan arbeta med att bygga olika banor med cuisinairestavar som blev labyrinter för blue-botarna att ta sig igenom. Vid andra stationer fanns det en bana med alfabetet och med hjälp av att programmera blue-botarna rätt så kunde man räkna ut ett hemligt meddelande. Det fanns också en station med en skattkarta. Innan de programmerade lade de ut kort med pilar så att de kunde se hur de skulle programmera sin blue-bot.

blubot

Några elever arbetade med ipads och tränade med program på att programmera bee-botar med en bee-bot-app. Andra arbetade också på ipad men med programmet scratch. De tränade på att skapa bakgrund, figurer (sprajtar) och sedan att få dem att röra sig och säga något. 

Det var mycket intressant och lärorikt att få se hur kreativa eleverna var när de skapade olika vägar och banor. För oss gav det mycket att det var eleverna som visade och fick vara experter.

programmering med små robotar

Efter lektionen berättade Kerstin mer för oss om hur hon arbetar. Hon brukar starta med att fråga om eleverna vet vad programmering är? Sedan berättar hon om att det finns mycket programmering i vår vardag t ex i tvättmaskinen, datorer, dataspel och robotar. Hon förklarar att det alltid måste vara en människa som programmerar för att spel och robotar ska fungera. Om det blir något fel så är det någon som har programmerat fel. Kerstin brukar också låtsas att hon är en robot och låta eleverna tala om hur hon ska göra. Ett exempel finns också på en film på youtube som visar en lärare som ska breda en smörgås. Filmen heter: jam sandwich. Redan från början får eleverna lära sig att använda rätt begrepp såsom programmera, bugg i programmet, kod och loop.

Hon tränar eleverna på att göra hälsningar där man använder tecken i en viss ordning som är bestämd i förväg. En annan förberedande övning är att träna vad pilarna betyder så att eleverna förstår att pilen ↑ betyder framåt även om blue-boten vänder åt ett annat håll.

När det sedan är dags att plocka fram blue-botar så börjar hon med att eleverna bygger en bana som blue-boten ska klara att gå igenom. Kerstin anser att den något enklare bee-boten passar för förskoleklass och ettor, medan blue-botar passar för tvåor och treor. När man sedan arbetar vidare med blue-botar kan man gärna plocka in andra ämnen och övningar med multiplikation eller engelska ord t ex och så småningom även koordinatsystem. Hon arbetar ofta med parövningar för att det blir så bra diskussioner mellan eleverna där de får träna på läroplanens alla förmågor. I hennes klass har en majoritet av eleverna svenska som andraspråk och hon upplever att det här också är ett bra sätt att träna på att prata svenska.

Fulla av inspiration är det sedan dags att resa hem igen. En av de viktigaste saker som Kerstin skickade med oss var att man måste våga prova och att man inte behöver vara expert på allt. Det här är ett lärande och utforskande som man gör tillsammans med sina elever! 

/Marie Olsson, Södra skolan i Grums