Pokémon of the Day

Förra veckan var jag med i Expressen. Vilket pådrag det blev! Artikeln handlade om lärares inställning till pokémonfebern som drabbat landet.

Journalisten hade sett en kommentar i en facebookgrupp som jag är med i: Grej of the day, där jag skrev att vår första Grej of the day-lektion skulle handla om Pokémon. Grej of the week brukar jag mest kalla dessa lektioner då vi har det en lektion i veckan. Grej of the day är ju, som säkert känt, en microföreläsning om ett ämne, vad som helst. Jag undervisar i de lägre åldrarna och mina elever brukar få följa upp microföreläsningen med att tillsammans konstruera faktameningar om det de lärt sig och skriva några av dem. Hur många är beroende på ålder och utveckling. Sedan får de rita en bild till. Vi har haft om bl a Sean Banan, Burj Khalifa, Anne Frank, bergsgorillor, samer, hunden Laika  och BRIS, för att nämna några.

 

Det kändes självklart för mig att terminens första Grej of the Day skulle starta med Pokémon, då det är något barnen hört och läst om och många säkert spelat eller sett någon spela. Det är engagerande för eleverna om de får skriva om något som intresserar dem, oavsett vad det är. En elev som tycker det är omotiverande att skriva, kanske får ny glöd om hen får skriva om sin idol Zlatan eller om Pokémons. Man kan kanske skriva om ett helt eget monster, som man kan ge egenskaper som inte finns hos någon annan Pokémon. Endast fantasin sätter gränser för hur man kan införa just Pokémon i undervisningen, eller för den delen; Violetta, Spiderman, Ben10, Pippi Långstrump, eller vad det nu är för karaktärer eleverna är intresserade av.

 

En annan idé jag fick i en annan facebookgrupp var att göra Pokémon-orientering. Istället för att leta vanliga kontroller, så lägger man ut inplastade Pokémons med koder på som eleverna får hitta med hjälp av kartan. Det tycker jag låter väldigt kul och kartkunskapen är ju den samma oavsett vad man lägger ut vid markeringarna.

Sammanfattningsvis så tycker jag att hypen kring just Pokémon i skolan känns lite märklig, då det är många lärare runt om i landet som tar vara på elevers intresse och försöker spinna vidare på det i skolarbete. Det är inget nytt! För er lärare som har Facebook så finns det många lärargrupper där som är rena rama guldgruvorna  när man vill få nya tips och idéer och bolla med lärare från hela landet.

/Heidi Öster, lärare i årskurs två och tre på Adolfsfors skola i Åmotfors