Läsvecka på Södra skolan i Grums

Under november månad pågår kampanjen Värmland läser. På södra skolan i Grums ville vi uppmärksamma det under hela månaden, men särskilt under  vecka 46 då vi hade en läsvecka på skolan. Då fick eleverna extra mycket tid att läsa i skolan.

två elever läser under filt

logotyp Värmland läser

Eleverna Amanda Sandström och Vincent Damberg berättar att i Höken 1 började de varje dag med att läsa tyst. En del läste i faktaböcker, några läste vikböcker och andra läste skönlitterära böcker. På smartboarden visades en film med en brinnande eld, som gav en skön stämning. En dag fick man ta med sig en kudde, filt eller gosedjur till skolan att mysa med under lässtunden. Läraren i klassen har också läst mycket för eleverna. Tillsammans med förskoleklassen har de också fått höra på en saga som de sedan fick rita bilder till. Eleverna tycker att de har lärt sig att läsa bättre.

Teckning figur och äpple

I Falkens förskoleklass går Ellen Nordquist och Nikki Kratz. Där har man också arbetat mer med läsning. Alla elever gick till skolbiblioteket och lånade en varsin bok. Den fick de ta med hem och sedan fick de gissa vad den skulle handla om. Någon vuxen hemma läste boken och då fick de se om det stämde med de det hade trott.

Två elever i förskoleklass

En annan dag fick de ta med sig ett blad att fylla i hemma där man tillsammans med föräldrarna skulle berätta om den bästa bok som man har läst eller lyssnat på. Så småningom ska bladen sättas upp i skolbiblioteket och matsalen så att eleverna kan tipsa varandra om bra böcker.

Tbå elever visar lärvecka-schema

Mio Kjörsträd Öqvist och Hanna Lindholm går i Falken 3. Under läsveckan så har de arbetat med att skriva och lyssna på sagor. De har haft mycket tyst läsning. En dag hade de läsning hela dagen. Då fick de ta med sig filt och kudde. En annan dag fick de välja en bok som de ville läsa för barnen i förskoleklassen och ettan. När de hade tränat fick de läsa upp boken för en grupp med yngre elever. Fröken i klassen skrev ner allt som de läste under veckan och när veckan var slut kunde de konstatera att de hade läst 330 minuter, alltså fem och en halv timmar. Mio och Hanna tycker att läsning är roligt när man läser en bra bok. De har lärt sig att läsa lite snabbare och att stava bättre. De skulle gärna vilja ha flera läsveckor i skolan.” Det är bra för att man får läsa vad man vill, både fakta och sagor.”

En elev läser högt för två andra elever.

Mio läser för Christian och Ninja som går i Falken 1.

/Marie Olsson - lärare på Södra skolan i Grums