Blogginlägg

Eleverna lärde oss om programmering

Vad ska man göra om man har Vfu-pengar kvar att använda? Vårt arbetslag på Södra skolan i Grums bestämde oss för att åka till Stockholm på studiebesök. Vi kände ett behov av att lära oss mer om programmering. Därför gick resan till Grimstaskolan i Vällingby. Där arbetar Kerstin Franzén-Gradin som har en mångårig erfarenhet av att arbeta med programmering med elever på lågstadiet. Vi bokade in ett studiebesök på skolan en dag i maj när vi hade studiedag i Grums. 

Att arbeta med studiehandledning

Linda Calles är lärare i introduktionsklass på Rudsskolan i Karlstad. Vi tog kontakt med henne med anledning av utbildningsdagen Flerspråkiga elevers lärande - Språkutveckling med modersmål och digitala resurser, som arrangerades av Regionalt utvecklingscentrum vid Karlstads universitet och Mångfald och integration på Karlstads kommun. Modersmålslärare och lärare träffades på Karlstads universitet den 26 maj och Linda delar här med sig av sina och arbetslagets reflektioner från dagen.

Nu regnar det!

Nu har det regnat kraftigt på flera håll i Värmland. I Karlstad har de haft stora problem med att pumpa undan vattnet och en del vägar har varit avstängda.

I Sunne kom det 19 mm regn på en timme och i Blomskog har det också regnat ovanligt kraftigt.

Studiehandledning – Nyckeln till frihet

26 maj kommer Linda Calles gå kompetensutvecklingen Flerspråkiga elevers lärande - Språkutveckling med modersmål och digitala resurser, som Regionalt utvecklingscentrum håller på Karlstads universitet. Linda är lärare i förberedelseklass på Rudsskolan i Karlstad. Vi bad henne att berätta om hur de arbetar med studiehandledning och modersmålsundervisning på skolan:

Fritidshemspedagogik på Råtorpsskolan i Karlstad

Anna Östlin, fritidspedagog på Råtorpsskolans fritidshem, kommer i en artikelserie dela med sig av sina erfarenheter, tankar och reflektioner knutet till RUC´s kompetensutveckling Fritidshemspedagogik. Hennes första inlägg här nedanför beskriver Fritidshemmens dag 2016 och ger oss samtidigt en första inblick i verksamheten på Råtorpsskolans fritidshem. 

Orrholmsgatan 9B

Hej!

Vi är tre Sfi-lärare på Tingvallagymnasiet i Karlstad som har jobbat med att tydliggöra kunskapskraven för Sfi; Svenskutbildning för invandrare, kurs B. Det abstrakta textinnehållet i kursplanen har vi konkretiserat i en spelfilm, Orrholmsgatan 9B, för och med Sfi-elever.

Lev bortom din komfortzon

Att bända på sin komfortzon gör att vi växer som människor. Att flytta väggarna om så bara för en liten bit gör att en större version av en själv får plats där inuti. Och att resa är ett utmärkt sätt att utmana sina egna ramar, ta ett rejält kliv ur den vardagliga bekvämlighetszonen och känna att man blir ett huvud eller två längre. Genom resan skapas en bredare förståelse för vår egen roll i ett världsligt sammanhang. Vi är världsmedborgare och vi reser för att finna andra men kanske främst för att finna oss själva.

En dag av tankar!

Dagen i området som är vigt åt urbefolkningen Tribal. En vandring i skog och lantbruksmiljö där man lever för att skaffa föda av det som skogen ger och lantbruk i en naturnära miljö där man tar hand om sin jord på ett för naturen rätt sätt. Vi fick se både växter och djur på vårt besök och hur man tar hand om de resurser som finns. Att vi även fick se och träffa befolkningen i deras dagliga liv samt se hur de lever i en isolerad del av samhället  med ett eget språk och seder.

Den interkulturella tidskrocken och jakten på det försvunna nätet

Klockan 7, halv 8 eller efter 8 någon gång. Frukosttiden på hotellet varierar och den interkulturella tidskrocken med min svenska Skalmans-punktliga mage är ett faktum. Eller kissnödig på en utlovad tio minuters bussresa som istället var en plågsam timme är två exempel på fundamentalt olika syn på tiden.

Hållbar utveckling

I Paris avgör världens ledare just nu framtiden för vår jord liksom mänskligheten som helhet. Man kan säga att de målar med de stora penslarna och nu är det inget detaljarbete längre, det är rejäla förändringar på den mänskliga canvasen som krävs. Människan förbrukar resursmässigt idag mer än vad vår jord klarar av och vår miljöpåverkan är otvivelaktigt den största riskkällan för vår framtida överlevnad. Det sorgliga i sammanhanget är att det verkar som att varje nation upprepar samma dåliga mönster i sin strävan för utveckling.

Tankar från Indien

Nu har vi varit här i snart en vecka, intrycken är många och svåra att sortera men jag ska försöka. Detta inlägg  kommer att handla om mina personliga tankar kring det vi upplevt så långt. 

Trafiken - Redan på resan från flygplatsen fick vi uppleva den indiska trafiken. Tutan och gasen I bott. Alla tutar hela tiden, bilar, bussar, motorcyklar och rickshaws överallt, både i staden och på landet. Alla familjer i alla samhällsklasser verkar äga en motorcykel här. 

ITI - Industrial training institute

Idag besökte vi två yrkesskolor, ITI Kubernagar och ITI Maninagar. ITI står för Industrial Training Institute och är statliga yrkesskolor för de som endera inte klarat eller har råd med traditionell skola. Alla utbildningarna är ett, två eller tre år och leder nästan alltid till jobb. Arbetslösheten här i Indien är 2.7% och just i den här staten 0,7%! Här finns det mycket att lära och det märks att yrkesutbildningarna här sker i nära samarbete med vad branscherna efterfrågar.

Hela kroppen minns

Tio år. Ett decennium. Så länge sedan var det mina fötter trampade Indisk mark. Men kroppen kommer ihåg. Den kommer ihåg kontrasten mellan att i templen hitta meningen med livet och senare löpa för det samma över en trafiktät motorväg. Och öronen kommer ihåg det alarmerande bruset av signalhorn, taktfast indisk pumpande popmusik och heliga mäns megafonförstärkta utrop. Ögonen minns färgprakten från tusen saris, stora reklamskyltar och blinkande lampor. Och hur skulle näsan kunna glömma doften av jord, jasmin, chai, rökelse, skit och avgaser.

Följ vår resa!

Vi är fem personer från Nobelgymnasiet som har fått möjligheten att följa med Den globala skolan på en resa till Indien. Under två veckor ska vi besöka olika skolor, se hur samhället är uppbyggt och hur de arbetar med hållbar utveckling. Vi kommer att lägga upp bilder, filmer och reflektioner här på Pedagog Värmland. 

Vi som bloggar är; Britt-Marie Carlsson, Hantverksprogrammet, Anna Gustafsson Hane, Barn- och fritidsprpgrammet, Henrik Bodin, bitr. rektor, Daniel Sjöblom, Bygg- och anläggningsprogrammet samt Ronny Vikström, VVS-och fastighetsprogrammet

Vi kommer inte lyckas om vi inte arbetar med estetiska lärprocesser

Skolan ska hjälpa eleverna att utveckla fantasi, känsla och empati. De ska få utveckla sin kommunikativa förmåga och de ska få kunskaper som sitter på djupet. Det kommer vi inte att lyckas med om vi inte arbetar med estetiska lärprocesser.

Genom att arbeta skapande hamnar eleverna i ett arbetssätt som inte handlar om rätt och fel, utan om att uttrycka sig på många olika sätt, att pröva sina tankar och att få använda sitt engagemang.