Blogginlägg

Jag kommer från Sverige

Nu ska jag berätta om ett misstag som uppstod i all välvilja.

På förskoleavdelningen hade vi bestämt att vi ville belysa hur många nationaliteter vi har. Då vi ser detta som en fantastisk tillgång bestämde vi oss för att fokusera på en stor plansch med alla världsdelar. Vi satte upp bilder på barnen vid deras land. Vi köpte in en plansch med flaggor. Barnen var mycket intresserade av mönstren och färgerna. Vi pedagoger uppmanade barnen att måla sina egna flaggor. Vi pratade om olika språk och länder. Vi var på gång!

Integration och intresse skapar lär-klimat!

Barns förmåga att kommunicera är beundransvärd. De yngsta barnen i förskolans verksamhet är i ettårsåldern. De flesta har då inte utvecklat sitt talspråk. De kan ibland säga något enstaka ord. Trots detta klarar de av att skapa nya relationer och uttrycka sina behov och intressen. De arbetar med uttryck…

Språkutveckling- en fråga om resurser!

På vår förskoleavdelning pratas ett tiotal olika språk. Allra oftast svenska. Det är naturligt att svenska är det mest förekommande då vi alla pratar svenska och det är så vi kommunicerar med varandra. Nästan alla barn på vår avdelning har ett eller flera språk än svenska. Vi har därför åtta modersmålstränare som kommer en varsin timme i veckan och pratar allt från polska till mandarin.