Säffle kommuns digitaliseringsarbete i förskolan

Vår resa till en mer digital förskola

Att starta ett digitaliseringsarbete i förskolan är inget man gör i en handvändning och denna resa har vi i Säffle Kommun påbörjat. Vi vill med detta blogginlägg dela med oss hur vår resa hittills har sett ut i vår kommun. Att ha en ledning som förstår vikten av att starta ett förändringsarbete har varit grunden i att vi har kunnat skapa den struktur vi har och kunnat köpa in den utrustning som vi nu har på alla våra förskolor i säffle. Vi har numera ett bra grundutbud på alla våra förskolor av digitala verktyg. Det ska inte spela någon roll vilken förskola du går på eller som pedagog, vilken rektor du har, utan alla ska ha samma förutsättningar. 

Vad har vi då för digitala verktyg som grundutbud på förskolorna?

Vi har olika sorters robotar- bee bots, blue bots, sphero och robot doc. 

  • Wi-Fi puck
  • Projektor
  • Makey Makey 
  • iPads
  • Osmo
  • Marbotic
Digitalistor 

I vår kommun har vi två digitalistor som åker runt till de olika förskolorna 1 dag i veckan för att utbilda barn och pedagoger i deras egna förskolemiljöer. Vi tycker att alla pedagoger ska få samma möjlighet att lära sig att använda digitala verktyg och tillsammans skapa bra undervisningssituationer i sitt dagliga arbete, där de digitala verktygen är lika naturliga som de analoga. För att man tillsammans ska kunna hjälpas åt med digitaliseringsprocessen är det viktigt att alla pedagoger känner till hur de digitala verktygen fungerar och kan plocka fram rätt verktyg vid rätt tillfälle. Vi vill att de digitala verktygen ska tillföra något i undervisningen, inte bara bli en ”happening” som sker lite då och då. 

Kollegialt lärande

I kommunen har vi ett IKT-nätverk där vi ses tre gånger/ termin och delar erfarenheter med varandra och där sker även kollegialt lärande. Här finns det med IKT-pedagoger, minst en, från varje förskola. På träffarna har vi olika workshops som är kopplade till våra digitala verktyg eller utifrån appar som vi arbetar med, exempelvis Puppet pals och Greenscreen. Vi har även  tillsammans med ledningen arbetat fram en digital trappa som nu blivit en riktlinje i vår kommun. 

Varför digitalisera förskolan? 

I vår läroplan står det att vi ska arbeta med digitala verktyg på ett sätt som stimulerar barns lärande och utveckling och detta gör vi,  men vi vill också förbereda barnen så bra som möjligt inför framtiden. Barnen idag kommer växa upp i ett alltmer digitaliserat samhälle. Får barnen förståelsen för det digitala redan från start, och förstår att bakom varje maskin finns en människa som talar om hur maskinen ska bete sig, så har vi lagt en bra grund för förståelsen av samhällets digitala utveckling. 

Vårt mål är att barnen i säffle kommuns förskolor ska vara producenter istället för konsumenter av de digitala verktygen och vi vill att barnen ska få en adekvat digital kompetens. Barnen ska på ett källkritiskt sätt kunna granska den information de får ta del av och vara medvetna mottagare. Med hjälp av greenscreen kan vi redan i förskolan börja prata om källkritik och vad som är på riktigt och inte. När sedan skolan ta vid och fortsätter utbildningen, så har vi sedan barn som på ett källkritiskt sätt kan granska all den information som de stöter på i de olika medierna dagligen. Vi har kommit en bra bit på väg i vårt förändringsarbete och vi är stolta över det arbete som sker på våra förskolor i Säffle!

Hälsningar De digitala förskolorna i Säffle