Checklistor för klassrummet

Jag har haft förmånen att få tillbringa en förmiddag på Karlstads Universitet lyssnade på Thomas Nordahls föreläsning om ledarskap i klassrummet. Ta vara på tillfället och lyssna på den här. Naturligtvis innehöll de två timmarna mycket intressant men det var särskilt en sak jag fastnade för; checklistor.  

Thomas Nordahl är professor i pedagogik på Högskolan i Hedmark i Norge och bjöd på många skratt och en hel del utmaningar för oss lärare. Även om Norge ligger några pinnhål (14) över oss i den allsmäktiga PISA-rankingen så var de problem som han refererade till från den norska grund- och gymnasieskolan bekanta företeelser för oss i publiken. Till skillnad från många andra reaktioner på Katastrofresultaten från Pisa (citat från dagens Vetandets värld i P1) så bjöd Thomas Nordahl på en del konkreta åtgärder som skolor och lärare kan implementera. Bland dessa fanns exemplet checklistor. Dessa checklistor är inte tänkta att vara någonslags förprogrammerade lektioner utan är till för att säkerställa att viktiga, enligt forskning, handlingar i anslutning till lektioner blir utförda.

När jag lyssnade på professor Nordahls beskrivning av dessa checklistor kom jag att tänka på en föreläsning på TED. Den handlar om sjukvård men om man tänker utbildning istället för sjukvård och lärare istället för läkare så framträder en del besvärande likheter och goda idéer. Checklistor är en av dem.