Smartboard och iPad på Verksamhetsträningen

Vår verksamhetsträningsgrupp tillhör en av de lyckligt lottade som har en Smartboard i klassrummet. Förutom att arbeta i programmet Notebook så använder vi även Smartboarden till filmvisning och kopplar upp iPaden till tavlan. Vi har två klassiPads och några av eleverna har egna iPads.

Jag tänkte berätta lite om hur vi arbetat med minitemat fåglar: domherre, talgoxe, blåmes och hackspett, på en enkel nivå. På Smartboarden har vi haft genomgångar och övningar gjorda i programmet Notebook.

För att försöka väcka nyfikenhet inledde vi med att sudda fram bilder som hade med fåglar att göra, till exempel en fågelholk och en fjäder. Sedan fick eleverna gissa vad vi skulle prata om. Vi tittade på fågelbilder som länkade vidare till korta fågelfilmer på Youtube, kompletterat med att vi lyssnade på fågelkvitter ur boken Fågelsång. Här skulle man ju istället kunna ha använt appen Kvitter. Eleverna fick också känna på fågelfrö och talgbollar. Tanken är att vi också själva skall tillverka ”fågelmatare”.

Sudda fram bilder                                  Fågelbilder länkade till Youtube

Korta fågelfilmer på Youtube               Bok med fågelkvitter

 

Jag har också gjort några enkla fågelövningar i appen Make it. Det är en ny, användbar gratisapp där man själv relativt enkelt kan lägga in bilder, text och ljud och tillverka egna övningar om det tema man för tillfället arbetar med.

https://itunes.apple.com/us/app/make-it-create-share-your/id739190902?mt=8

 

Sortera/kategorisera bilder                                   Dra streck mellan likadana bilder

Memory                                                                       Hitta bilden

 Vi kopplade iPaden till Smartboarden och vi hjälptes åt att utforska de olika övningarna. Detta är ett bra sätt för de elever som inte gärna går fram och trycker på Smartboarden att också bli mer delaktiga och aktiva, eftersom man kan sitta på sin stol och jobba samtidigt som alla andra kan se vad man gör på Smartboarden.  Här kan man också lätt se vilka övningar som passar vilken elev.

Sedan fick eleverna repetera övningarna i iPaden vid eget arbete i bänken.  Man kan även maila övningarna till elevernas egna iPads.

Ylva Erlandsson/Lärare på Gymnasiesärskolans individuella program, Sundsta