Glad sommar önskar Nobelgymnasiet

   ”Tänk att det har gått 52 veckor sedan jag stod här förra året. Det kändes som det var,...ja, jag vet inte”. Orden var en av våra biträdande rektorers och sades några minuter efter treornas utspring förra veckan. Jag förstår orden. Tiden har gått fort, men samtidigt är det mycket som har hänt. Nya program har kommit till Nobelgymnasiet och nya lärarrum samt arbetslag har bildats. Skolan är idag fylld med sina 1200 elever och är just nu Värmlands största gymnasium.

    Även vår blogg har fyllts. Jag tog mig faktiskt tid i helgen som var och läste igenom alla de 33 inlägg som har publicerats under året. Många hade jag läst sedan tidigare, några hade jag själv skrivit, men det fanns även texter som var var helt nya för mig. Sorry kollegor att jag inte hade läst de tidigare. Det blev en dusch av tankar, av bra tips och av positiv framåtanda. Eftersom detta inlägg är det sista innan sommaren kommer detta sista att handla om vad det har skrivits om på vår blogg under året. Det blir lite som Sound of music på 3 minuter, men vill ni fördjupa er i inläggen finns ju alla här till vänster. Nu kör vi.

    Som sagt, inläggen har varit 33 till antal. Några av de har byggt på material som Skolverket har gett ut. Bedömningsstöd, rapporter, allmänna råd med mera. Även andra forskningsböcker har använts och tipsats om. Artiklar från Mattelyftet samt föreläsningar från när och fjärran har berättats om. Tankar från melodifestivallåtar, poplåtsreferenser och tips på hur man kan använda modern teknik i vår undervisning. Och våra egna erfarenheter och tips på hur man kan jobba i det enskilda ämnets kurser.

   Innehållet har varierats. Från bedömning och betyg till återkoppling och ansträngning. Pygmailoneffekten och Tommie Nilsson. Att läsning ger perspektiv på livet, hur vi gör elever medvetna på kursplaners innehåll genom att använda Fiff. Utformning av formativa småtester i matematik samt utformning av formativa utvecklingssamtal på hela skolan. Argument för kunskap, betoning av feedback och att alla lärare är läslärare. Svårigheter med begrepp för Sv.2-elever och att använda begreppskort i undervisningen. Hur man ser på ett livslångt lärande, Mindset, och hur man kan lära sig bedömning och syn på lärande med hjälp av en kurs på internet. Att det är viktigt att ta kontroll över sitt eget lärande och att detta gäller både lärare samt elever. Tips på Digitala skollyft samt MIK.

   Framförallt slår det mig att det är mycket värme, elevfokus samt förståelse för elevers oro i texterna. Ovanför molnen är himlen alltid blå, men det gäller att ta eleven dit, som Ingrid skriver. Och att texterna blickar framåt med en positiv framåtanda. Det är bra och viktigt.

    Just nu, denna vecka, håller vi på och flyttar. Kartonger fylls för att packas upp i ett annat lärarrum i en annan del av skolan. Nya arbetslag kommer att bildas. Även nya blogginlägg kommer att skrivas. Men först i höst. Nu tar vi ett välförtjänt sommarlov. Glad sommar önskar Nobelgymnasiet. Låt oss ses igen.

/David Lundeteg