Summera och utvärdera och se framåt

Läsåret lider mot sitt slut och man börjar så smått summera och utvärdera vad som har fungerat bra och mindre bra under läsåret. Det som jag är absolut nöjdast och stoltast över det här läsåret är att jag genomförde Karlstad Universitets kurs Bedömning och betygssättning. Det är tveklöst den fortbildning som har stärkt mig mest i min lärarroll under alla mina 14 år som pedagog. Den har inte bara stärkt mig under terminen då jag formulerade nya uppgifter eller gjorde bedömningar på uppgifter utan jag skulle vilja påstå att kursen har bidragit till att jag i år har satt betyg på ett mycket mer rättssäkert och medvetet sätt än jag har gjort tidigare.

Jag hade en kort genomgång med en klass i Svenska 2 om hur vi lärare tänker när vi sätter betyg. Tyvärr tror många elever fortfarande att slutbetyget är ett medelvärde av alla olika betyg man har fått på de olika delmomenten. Men så är det ju inte. Slutbetyget ska visa vad du kan i slutet av kursen och också visa på ett rättvist sätt hur du klarar de olika färdigheterna som ingår i kursen. Därför måste vi låta eleverna öva på samma färdigheter flera gånger under kursen och jobba formativt så att det sker en progression. Dessutom väger olika uppgifter olika tungt. Samma klass fick efter min genomgång gå igenom sin bedömningsöversikt på It’s och resonera sig fram till ett slutbetyg. Alla utom en landade faktiskt på det betyg som jag hade satt. Nästa läsår ska jag försöka att vara ännu tydligare längs vägen.

Något som jag tyvärr är mindre nöjd med är bokläsningen med mina ettor. Trots läsveckor och viss träning av läsförståelse i anslutning till detta är det vissa elever som faktiskt inte har tagit sig igenom en hel bok. Hur väcka läslusten och hur behålla den genom en hel bok? Där måste jag tänka nytt inför nästa år.

Nästa läsår ser jag fram emot att en långsiktig satsning på kollegialt lärgruppsarbete på Nobelgymnasiet. Forskning visar enbart positiva effekter av kollegialt lärande och jag är övertygad om att vi tillsammans kan förbättra skolan både för oss pedagoger och för våra elever.

Som avslutning vill jag skicka med tre boktips till hängmattan (själv har jag just införskaffat en hängstol då hängmattan var så illa sliten). Detta är böcker som jag själv ska hänge mig åt i sommar:

  • Det profesionella lärandets inneboende kraft av Helen Timperley, för att förbereda mig inför stundande lärgruppsarbete och för att bli en bättre pedagog.
  • Sociala relationer och pedagogiskt ansvar av Jonas Aspelin, för att bli en bättre pedagogisk ledare.
  • Gustaf Frödings samlade verk. Min första utgåva som jag skaffade när jag under en sommar guidade på Alsters herrgård har sett sina bästa dagar, men nu under våren hade jag två fantastiska Vfu-studenter som gav mig en ny mycket vacker utgåva. Den ska jag läsa och njuta av bara för att Fröding är Fröding.

Trevlig sommar önskar jag er alla!

//UllaCarin Boes