Det är inte tekniken som förbättrar undervisningen utan hur vi använder den.

Sedan vi skulle starta med en-till-en datorer 2011 på skolan har jag funderat mycket över hur jag tillsammans med eleverna kan använda datorn i undervisningen. Inte bara som en skrivmaskin eller för att söka information på nätet utan något mera utvecklande för eleverna, något som får dem att vilja lära mera och öka förståelsen. Då fick jag idéen att starta en blogg tillsammans med eleverna. Låta dem visa sina arbeten för hela världen, inta bara göra dem för att bli bedömd av läraren. Jag fick ett tips om Webbstjärnan som drivs av stiftelsen .SE Att blogga har varit väldigt utvecklande både för eleverna och för mig. Jag har lärt mig massor om vad man får och inte får göra på nätet. Saker som jag inte reflekterat över tidigare, till exempel upphovsrätt, vilka bilder får jag använda. Att blogga med eleverna startade som ett försök att se vad som hände med elevernas arbeten när de skulle visas upp för allmänheten. De gjorde inte bara bättre ifrån sig det gav även många och långa diskussioner kring just upphovsrätt, källkritik och inte minst vett och etikett på nätet. Vad är det vi publicerar på sociala medier både i ord och bild? Hur uppfattas vi utifrån det vi lägger upp på olika sidor? Mycket av detta var saker som jag kände mig väldigt osäker på i början men hittade mycket hjälp hos Webbstjärnan, i skrivet material, filmer och utbildningar. Om ni är nyfikna på att testa något nytt med eleverna eller att utveckla det ni redan gör, kontakta Webbstjärnan.

Mina elever bloggar fortfarande med bloggen HairAndStyle men jag har inte fått dem att reflektera över sina arbeten på bloggen som jag skulle vilja. De lägger in bilder och endast en kort text, men det blir inte som en arbetslogg som jag hade tänkt, ett verktyg där eleverna beskriver sitt arbete under hela processen samt reflekterar över resultatet. Där jag enkelt kan ge feedback och se elevens progression. Till detta hittade jag istället i Fiff som jag berättat om i tidigare inlägg. Nu använder vi oss av både blogg och Fiff, eleverna får både visa upp sin arbeten för “världen” samt för mig. På många sätt har de digitala verktygen ökat elevernas motivation.

Det jag vill ha sagt med detta är att våga testa nya saker, även om man inte behärskar det till 100% man lär sig under tiden och att lära sig tillsammans med eleverna är väldigt utvecklande. Det är inte tekniken som förbättrar undervisningen utan hur vi använder den.

Jag hittade en intervju med Kristina Alexandersson, chef för Internet i skolan .SE, på Lärarkanalen som säger ganska mycket om vilka krav som ställs på oss pedagoger i vårt kunnande inom IKT. Jag har skrivit det tidigare men tar upp det igen, hur viktigt det är att alla får fortbildning inom IKT för att kunna förverkliga sina idéer. 

/Britt-Marie Carlsson