Once you learn to read, you will be forever free!

Så sa den amerikanske frihetskämpen och politikern Frederick Douglass på 1800-talet, men orden är i allra högsta grad fortfarande aktuella. Att kunna läsa är en förutsättning för att kunna lära och det pratas mycket om svenska elevers läsning just nu. Deras resultat i internationella lästester fortsätter att sjunka, gårdagens siffror är katastrofala,  och i måndags  la regeringen ett förslag om ett ”Läslyft” inom skolan. Det ska pågå fram till 2017/2018, och innebär en omfattande fortbildningsinsats för lärare i läs- och skrivmetoder.

På Nobelgymnasiet har vi beslutat att detta läsår göra en särskild satsning för att öka elevers och lärares insikter om vilka lässtrategier som skapar goda läsare. Vi tror att detta kommer att få positiva effekter inom samtliga ämnen, såväl teoretiska som praktiska, eftersom lärande och läsförmåga i så stor utsträckning hänger ihop.

Vi kommer att arbeta utifrån ett antal checklistor som vi har tagit fram genom att ”koka ner” en mängd studier och forskningsrapporter om hur man blir en framgångsrik läsare. Resultatet har blivit sex kort: tre för eleven och tre för läraren, som i punktform tipsar om strategier för att förbättra elevers läsförståelse och textrörlighet.

Strax före jul kommer all pedagogisk personal på Nobelgymnasiet att i tvärgrupper diskutera hur dessa strategier kan implementeras i den faktiska undervisningssituationen i samtliga ämnen. Här behöver vi ta hjälp av varandras erfarenheter och ämneskompetenser för att kunna koppla ett gemensamt grepp. Att kunna läsa är en förutsättning för att kunna utvecklas och ta aktiv del i samhället. Det handlar om demokrati. Och om frihet.