Hour of Code på Hagaborgsskolan

Den här veckan, 4-10 december, engagerar vi oss i Hour of Code, precis som tusentals andra barn och unga runt om i världen. Det är ett världsomspännande evenemang som under senaste åren har lett till att miljoner unga fått möjlighet att testa minst en timme av programmering/datavetenskap. Läs mer på code.org. Där kan ni se inspirerande filmer, anmäla din skola/klass till Hour of Code och hitta mängder av inspirerande övningar. Edvira är internationell partner med Hour of Code. Där finns tips på många bra övningar anpassade till olika åldersgrupper.

Under hösten har vi kommit igång och börjar känna på programmering i alla årskurser på Hagaborgsskolan. Det väljer vi att uppmärksamma extra genom att genomföra Hour of Code som ett gemensamt tema och visa upp våra arbeten på anslagstavlorna i restaurangen. Att ha ett gemensamt tema ger en fin känsla av gemenskap på skolan och eleverna har nyfiket stannat och tittat på vad som arbetats med i de andra klasserna.

Mönster och kod i förskoleklass:
Hos oss i förskoleklass valde vi att arbeta "unplugged" den här gången. Vi valde att fördjupa vårt arbete med mönster med hjälp av koder. Tidigare i höst har vi arbetat med mönster på olika sätt i matematiken och eleverna har bl.a. mött begreppet och symbolen för LOOP när vi pärlat halsband utifrån olika koder. En mönsterbit som loopas, det vill säga upprepas, om och om igen. Den här gången arbetade vi med mönster med oss själva och med plockmaterial. Eleverna fick försöka hitta mönster bland sig själva och de fick bland annat ställa upp i olika kombinationer: en flicka, två pojkar, en flicka, två pojkar osv. Tillsammans dokumenterade vi och förenklade med hjälp av loop och kod. Vi arbetade sedan med mönster och koder med hjälp av diverse plockmaterial. Eleverna fick efter hand även lösa varandras mönster eller koder. Det blev ett tema över tre dagar och det var både roligt och fascinerande att se utvecklingen av elevernas mönster och deras sätt att formulera och uttrycka sig när de förklarade sina koder och mönster. 

När jag i efterhand utvärderar arbetet konstaterar jag att övningen blev ett fint exempel på hur man kan arbeta med matematik med hjälp av programmering. Matematiken och mönster låg i fokus hela tiden men det fick ett djup och förtydligande med hjälp av datalogiskt tänkande och att formulera sig genom en form av kod. Det är åt det här hållet jag vill sikta med programmering i skolan, att det datalogiska tänkande och koderna blir ett hjälpmedel för att uppnå målen i andra ämnen.

Vi fortsätter vårt utforskande!!
/Lisa