Blogginlägg

Hur har ni det med Hattie?

Såhär i juletid så kommer man ofta in på tro av alla de slag, allt ifrån mörkerrädslor till tomtar och Jesus. Men hur är det med Hattie? Kiosk-vältaren "Synligt lärande" har nu mer än tio år på nacken och jag hör den nämnas allt mer sällan. Jag ska villigt erkänna att det ibland går veckor emellan de tillfällen jag själv tänker på den. Ändå håller den sig förhoppningsvis kvar i våra medvetande.

Förmågorna i fokus

I mitt klassrum har förmågorna i matematik en central plats. För mig är det viktigt att ständigt återkoppla till, samt synliggöra förmågorna för att eleverna ska vara medvetna om mot vilka mål vi strävar. Det finns en mening i syftesdelen i läroplanen för matematik som har satt grunden för min undervisning: ”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang.”

Håller tornet på att räta upp sig?

Igår höll Skolverket presskonferens och presenterade resultaten från Pisa 2018. Alla resultat är ännu inte statistiskt säkerställda, men sett på de flesta områden som mäts så presterar våra 15-åringar bättre än senast och är tillbaka till den nivå som fanns 2006. Jag är medveten om att all statistik kan föras fram på sådant sätt som gagnar den som har ordet.

Vi förundras vidare

I mitten av mars så skrev jag om begreppet förundras, som finns i förskolans styrdokument. I somras var Skolverket på besök och intervjuade barn och elever om hur det är att börja i förskoleklass och åk 1. Skolverket pratade även med mig och våra två förskollärare i förskoleklass. Det samtalet och intervjuerna kommer ingå i en fortbildning som Skolverket skapat med fokus på just övergången mellan våra verksamheter.