Äntligen börjar skolan!

"Vi kommer fokusera på skolanknytning och genomföra ett skolstartsmingel sista dagen på lärarnas arbetsperiod under starten av höstterminen. Detta för att kunna informera om placering, lokaler, rutiner och kommande upplägg för de som har behov av den informationen".

Ovanstående är saxat ur vår nya elevhälsoplan för läsåret 19/20. En av de stora debatterna inom svensk skola den senaste tiden har handlat om skolnärvaro. Karlstads kommun har haft fokus på detta de senaste åren. Det finns väldigt mycket bra och matnyttig information på närvaroprojektets blogg här på Pedagog Värmland. Jag upplever att det skett ett skifte när det gäller skolnärvaro för våra elever. Bara det faktum att vi benämner det som skolnärvaro och inte skolfrånvaro signalerar tydligt var ansvaret ska ligga. Jag är medveten om att vi har skolplikt i Sverige, men har ofta funderat på vad det egentligen gör med de elever som inte passar in i skolmallen. Vad skulle hända om vi i skolan i stället hade undervisningsplikt? 

Tillbaka till skolanknytning. I går anordnade vi ett skolstartsmingel på våra två skolor. Under drygt en timme kunde elever och vårdnadshavare få stilla nyfikenheten kring den där nya läraren, eller ta bort lite oro genom att veta var i rummet ska jag sitta? Vem sitter nära mig? Det var många som letade sig till skolan för att se om allt var sig likt. En ren bonus var att även att en hel del av våra "gamla" sexor dök upp. 

Det är flera skolor som genomför mingel så här i skolstartsdagar. Vi är på intet sätt unika eller först med detta. För oss handlar det om att skapa så bra förutsättningar som möjligt för våra elever att få en god start på läsåret. Det är även något som vi samarbetar med våra kollegor på Skåreskolan och Stodeneskolan kring. Tillsammans med Råtorpsskolan är det dessa två skolor som matar elever till Ilandaskolan, som är vår högstadieskola. Om vi tidigt stärker skolanknytningen och tankarna kring detta så tror vi att skolnärvaron ökar även i äldre åldrar.

Från och med detta läsår så delar vi skolkurator med Stodeneskolan och Skåreskolan. Vi rektorer har givit vår skolkurator ett särskilt övergripande ansvar för skolnärvaro och övergången mellan åk 6 och åk 7. Våra skolmingel är en första aktivitet i den riktningen. Att skapa skolanknytning är en viktig pusselbit, som tillsammans med arbetet med att skapa tillitsfulla relationer och skapandet av tillgängliga lärmiljöer, gör att alla våra elever känner en anknytning till våra verksamheter. Det sätter fokus både på elevhälsans främjande och förebyggande arbete. Det gillar vi på Råtorp!
/Magnus Sjödin, rektor